حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

انواع نرم افزار حسابداری

انواع نرم افزار حسابداری

انواع نرم افزار حسابداری با توجه به نیازهای خاصی تولید می‌شوند و دارای کاربردهای متفاوتی هستند. انواع برنامه حسابداری با توجه به میزان فعالیت و همچنین توانایی مالی هر شرکت خریداری و راه‌اندازی می‌شود. در واقع هر سازمان یا شرکت برای رصد مستمر معاملات مالی خود، سعی دارد از بهترین نرم افزار حسابداری استفاده می‌کند.

هنگام طراحی نرم افزارهای حسابداری معمولاً پنج قابلیت برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که شامل دفتر کل حساب‌های قابل پرداخت، حساب‌های دریافتی، حقوق و دستمزد و گزارش‌گیری جامع خواهد بود. یکی از مواردی که هنگام تهیه نرم افزار حسابداری توسط مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در نظر گرفته می‌شود، دارابودن سیستم یکپارچه حسابداری است تا بتوانند از این طریق یکپارچگی مالی سازمان خود را تأمین کنند.

در حال حاضر سیستم یکپارچه در مؤسسات و شرکت‌ها برای تهیه گزارش‌های مالی، ثبت و نگهداری معاملات مالی و همچنین دسترسی به اطلاعات مفید در کوتاه‌ترین زمان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این نرم افزارها با توجه به نیازهای صنایع و مؤسسات مختلف توسعه پیدا می‌کنند و به‌عنوان ابزارهایی برای ثبت و نگهداری گزارش‌های مالی به‌کار برده می‌شوند. به‌طورکلی کسب‌وکارهای بزرگ که حجم کاری و توان مالی بالایی دارند، از نرم افزارهای حسابداری مخصوص به خود استفاده می‌کنند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیز با توجه به توان مالی و حجم کاری خود انتخاب‌های متفاوتی خواهند داشت. برخی از نرم افزار حسابداری شرکتی معروف که برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک مناسب هستند در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

انواع نرم افزار حسابداری

برنامه‌های حسابداری که برای اغلب کسب‌وکارها و فعالیت‌های اقتصادی مناسب هستند، شامل نرم افزار حسابداری فروشگاهی، شرکتی، تولیدی، صندوق فروشگاهی، صنفی، مشاغل و در نهایت نرم افزار حسابداری شخصی یا همان کیف پول موبایل می‌شوند. برنامه‌های حسابداری باید این قابلیت را داشته باشند که نیازهای شما را در حوزه تولید کالا و خدمات رفع نمایند.

همچنین بتوانند مدیریت بهینه در کنترل هوشمندانه دخل‌وخرج داشته باشند. در حال حاضر هیچ‌گونه نرم‌افزاری طراحی نشده است که بتواند تمام کسب‌وکارهای مختلف را پوشش‌دهی کند. انواع نرم افزار حسابداری براساس هر کسب‌وکار و نیازهای آن‌ها طراحی می‌شود. امروزه نرم افزارهای حسابداری و حسابرسی به‌صورت عمومی و تخصصی با پیشرفت تکنولوژی در حال افزایش است و روند صعودی برای نیاز مدیران کسب‌وکارها دارند.

نرم افزار حسابداری باید براساس نیاز شرکت طراحی شوند. در برخی از شرکت‌های دولتی و خصوصی نیاز به طراحی نرم‌افزارهای اختصاصی دارند. در این صورت می‌توانند با توجه به نیازهای خود، برای طراحی آن اقدام نمایند.

 

انواع نرم افزار حسابداری چه کاربردهایی را پوشش می‌دهند؟

اگر برای اولین بار قصد خرید نرم افزار حسابداری دارید، باید با توجه به نیازهای کسب‌وکار خود اقدام به تولید آن نمایید. اصولاً نرم افزارهای حسابداری دارای تنوع و کاربردهای متفاوتی هستند. بخشی از نرم‌افزارهای حسابداری به‌عنوان حسابداری پایه استفاده می‌شوند. حسابداری پایه یعنی کارهای معمولی نظیر مدیریت حساب‌های بانکی که در طول روز باید انجام شوند.

به‌طورکلی بررسی ضمانت‌نامه‌های بانکی برای پروژه‌های متعدد، سررسید چک‌هایی که به فروشندگان کالا و خدمات داده می‌شود، دریافت مبلغ صورت وضعیت از کارفرماهای دولتی، خصوصی و مدیریت دارایی‌های ثابت و نظارت بر اسناد دریافتنی و پرداختی جزء هسته یک سیستم حسابداری است که نیاز مدیریت مالی را فراهم می‌کند. بخش از نرم افزارهای حسابداری، پروژه محور هستند و براساس همان تعریف و طراحی می‌شوند.

در این صورت شما براساس پروژه، کسب‌وکار و سازمان خود اقدام به طراحی و یا خریداری نرم افزار موردنظر خود می‌کنید تا نیازهای شما را رفع نمایند. این نرم افزارها در حال تلاش هستند که سود شما را در پروژه‌های خاص را رصد و افزایش دهند. در این صورت از هدررفت منابع انسانی و کالایی، ممانعت می‌کنند.

حداکثرسازی سودآوری در مدیریت منابع انسانی برای نظارت در حسن اجرای تعهدات پیمانکاری در برابر مشتری انجام می‌شود. نرم افزارهای حسابداری که به‌صورت پروژه محور هستند، سعی می‌کنند هزینه پروژه‌‌های حال و آینده را بررسی نمایند. همین‌طور می‌توان گفت تمام هزینه‌ها از لحاظ مدیریت پروژه محاسبه می‌شود تا در بهبود تصمیم‌گیری مدیران میانی و ارشد تأثیرگذار باشد.

 

انواع نرم افزار حسابداری

یاس سیستم:انواع نرم افزار حسابداری

 

آشنایی با انواع نرم افزار حسابداری

نرم افزارهای حسابداری دارای انواع متفاوتی هستند و در دسته‌بندی مختلفی قرار می‌گیرند. اصلی‌ترین دسته‌بندی، نرم‌افزارهایی هستند که با قرارگرفتن در کنار هم به‌عنوان نرم افزار حسابداری کامل معرفی می‌شوند. در ادامه قصد داریم به انواع برنامه حسابداری بپردازیم:

  • نرم افزار حسابداری
  • نرم افزار حقوق و دستمزد
  • نرم افزار انبار
  • نرم افزار فروش

این نرم افزارهای مختلف با عنوان سیستم‌های حسابداری شناسایی می‌شوند. معمولاً هر واحد اقتصادی با ترکیب کردن چند مورد از این نرم افزارهای حسابداری در قالب یک نرم افزار جامع که بتوانند تمام نیازهای شما را رفع نمایند.

نرم افزارهای حسابداری عمومی

این نوع نرم افزارها امکاناتی را برای حسابداری یک کسب‌وکار در اختیار دارند که شرکت‌های کوچک از آن استفاده می‌کنند. بخش‌های بهای تمام شده، معاملات، خریدوفروش، مدیریت خزانه‌داری جزء امکانات این حسابداری به‌حساب می‌آیند.

نرم افزارهای اختصاصی، مورداستفاده در شرکت‌های خاص

یکی از انواع برنامه های حسابداری ، نرم افزارهای اختصاصی هستند. معمولاً این نوع نرم افزارهای از امکانات منحصربه‌فردی برخوردار هستند که در اغلب شرکت‌ها کاربرد ندارند. برخی از این نرم افزارهای حسابداری به‌صورت شخصی‌سازی شده برای هر شرکت یا سازمانی تولید می‌شوند. برخی از انواع نرم افزارهای حسابداری بسیار جامع نظیر یاس سیستم ابزارها و سیستم‌های موردنیاز این شرکت‎‌ها را فراهم کرده‌اند.

نرم افزارهای سازمانی، دولتی بیمه و مالیات

برخی از نرم افزارها از طریق سازمان‌ها و مؤسسات دولتی منتشر شده و در اختیار کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ قرار داده می‌شوند. مهم‌ترین نرم افزارهای سازمانی شامل بیمه تأمین اجتماعی، نرم افزار تحت اظهارنامه مالیات ارزش‌افزوده و نرم افزار اظهارنامه هستند.

نرم افزارهای تخصصی شرکت‌ها و مؤسسات

نرم افزارهای تخصصی شرکت‌ها و مؤسسات جزء نرم افزارهایی هستند که دارای عنوان‌هایی نظیر نرم افزار حسابداری تولیدی، شرکتی، پیمانکاری و غیره ارائه می‌شوند. هرکدام از این نرم افزارها نیازهای کسب‌وکار تخصصی را رفع می‌کنند.

 

انواع نرم افزار حسابداریانواع نرم افزار حسابداری

شما در حال مطالعه انواع نرم افزار حسابداری در یاس سیستم هستید

 

سیستم یکپارچه حسابداری

داشتن سیستم یکپارچه حسابداری(حسابداری فروشگاهی و شرکتی) برای انواع نرم افزار حسابداری مزایای بسیاری دارد. هنگامی‌که یک سیستم به‌صورت اتوماتیک داده‌ها را از طریق عملیات مالی دریافت و انتقال می‌دهد، در این صورت یکپارچگی این سیستم تقویت می‌شود. یکی از ویژگی‌های سیستم‌های یکپارچه حسابداری این است که نیازی ندارند اطلاعات و داده‌ها را مجدداً در این سیستم‌ها وارد کنید.

درعین‌حال سیستم سوابق مالی شما را همیشه به‌روزرسانی می‌کند. تمام عملکردهای مالی و حسابداری در قالب یک برنامه واحد و یکپارچه است؛ به‌عنوان‌مثال، نیازی نیست تا از یک سیستم مدیریتی داده‌ها را بازنویسی کرده و به یک سیستم حسابداری مستقل انتقال دهید.

از دیگر ویژگی‌های سیستم‌های حسابداری یکپارچه می‌توان به عدم نیاز به هماهنگ کردن عملکردهای مالی و همچنین دفاتر حساب اشاره کرد. به‌طورکلی این دفاتر و عملکردها به‌صورت خودکار و هم‌زمان با یکدیگر به‌روزرسانی می‌شوند و شما می‌توانید اطلاعات مالی دقیق‌تری را در مدت‌زمان کوتاه‌تری به دست بیاورید.

این ویژگی‌ها به مدیریت سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند تا با توجه به اطلاعاتی که در دست دارند، تصمیمات صحیح کاری بگیرند. استفاده از این سیستم‌های یکپارچه باعث می‌شود تا کسب‌وکار مدیران پیشرفت داشته باشد و بتوانند از طریق یکپارچه‌سازی اطلاعاتی نظیر کدها، پایگاه داده‌ها و همچنین فرایند کسب‌وکار بر روی یک نرم افزار استفاده کنند. در این صورت می‌توانند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و همچنین بهره‌وری بیشتری در کسب‌وکار خود داشته باشند.

 

نرم افزار یکپارچه حسابداری

امروز بسیاری از شرکت‌ها به‌منظور پیشبرد تجارت و اهداف بلندمدت خود از نرم افزار یکپارچه حسابداری استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای تجاری پیشرفته می‌توانند مدیریت تجارت خود را تغییر داده، به سطحی فراتر از انتظار خود برسانند و پیشرفت کنند. نرم افزار یکپارچه حسابداری با دارابودن ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، یکپارچگی اطلاعات، بهره‌برداری صحیح از منابع، رهگیری گردش کار و همچنین سرعت بخشیدن به فرایندهای فروش و پرداخت می‌تواند به صاحبان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ کمک کند.

کارتابل نرم افزار یکپارچه حسابداری محیطی است که یک کاربر می‌تواند برای رسیدگی به امور جاری خود مانند تنخواه اسناد و درخواست‌ها به آن مراجعه کند و به ساده‌ترین شکل ممکن کارهای خود را در این صفحه انجام دهد. با استفاده از نرم افزار یکپارچه کنترل اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها به‌صورت یکپارچه باعث می‌شود تا سریع‌تر به بازارهای هدف برسند.

ازآنجایی‌که نرم افزار یکپارچه می‌تواند تمام فرایندهای موجود در هر بنگاه اقتصادی را پوشش دهد، این قابلیت را دارد از گزارش‌های مربوط به بهره‌برداری بهینه از منابع نقدی آن شرکت استفاده کند. گزارش‌های مدیریتی را در زمینه وجوه نقدی با منابع مصرف شده تطابق داده و موجب بهره‌وری سازمان شود. تمام اطلاعات مربوط به قطعات و مواد از هنگامی‌که خریداری می‌شوند تا زمانی که به فروش می‌رسند طبق کدهای رهگیری و شماره‌های سریال آن‌ها در نرم افزار یکپارچه رهگیری و کنترل می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *