برنامه حسابداری شرکتی چیست ؟

برنامه حسابداری شرکتی

برنامه حسابداری شرکتی همانطور که از نام آن مشخص است، درحقیقت به عنوان یک ابزار لازم و ضروری امروزه به صاحبان شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی کسب و کارها و استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا منابع مالی خود را مدیریت کنند و همچنین از گزارشات و صورت‌های مالی که این نرم افزارهای حسابداری در اختیارشان قرار می‌دهد، برای ارائه به افراد ذی‌تفع چه داخل و چه خارج شرکت خود، استفاده کنند.

برنامه حسابداری شرکتی چیست ؟ - یاس سیستم - نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

از این رو شرکت‌های مختلف به یک برنامه حسابداری شرکتی، برای مدیریت هرچه بهتر امور مالی خود نیاز دارند، چراکه امروزه دیگر سیستم‌های سنتی حسابداری و ابزارهای مدیریت مالی، دیگر پاسخگوی نیاز شرکت‌ها، سازمان‌ها و همچنین کسب و کارها نیستند و به همین دلیل استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری شرکتی مناسب و کارآمد، یکی از موارد ضروری برای مدیریت مالی هر سازمان‌ شرکت و مجموعه‌ای است.

بنابراین باتوجه به موارد گفته شده، اگر برای مدیریت هرچه بهتر امور مالی سازمان‌ شرکت یا کسب و کار خود هستید و همچنین درعین حال توجه ویژه‌ای به رشد و توسعه کسب و کار خود دارید و برای این موضوع اهمیت بسیاری قائل هستید، یک برنامه حسابداری شرکتی ابزار مفیدی برای شما خواهد بود.

ضمنا یکی از مواردی مهمی که کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها باید در هنگام جذب سرمایه از جانب سرمایه‌گذاران به آن توجه کنند، تهیه گزارشات و صورت‌های مالی مربوط به معاملات، اموال و دارایی‌های یک شرکت است که درواقع براساس این گزارشات یک کسب و کار و استارتاپ ارزش گذاری می‌شود.

به عبارتی دیگر زمانی که شما برای جذب سرمایه مجدد برای ادامه فعالیت خود به سرمایه‌گذاران مختلفی مراجعه می‌کنید، آن‌ها با بررسی گزارشات و صورت‌های مالی مربوط به معاملات، اموال و دارایی‌های کسب و کار شما متوجه خواهند شد که سرمایه‌گذاری آن‌ها روی فعالیت شما تا چه حد برایشان مفید و سودمند بوده است.

چرا سازمان‌ها و شرکت‌ها به برنامه حسابداری شرکتی نیاز دارند ؟

برنامه حسابداری شرکتی یک نرم افزار مالی است که امکان انجام خودکار امور حسابداری و مالی را برای مدیران، مدیران ارشد و حسابداران یک سازمان یا شرکت، در بستری مناسب فراهم می‌کند. درواقع این نرم افزارهای حسابداری با سرعت بالاتری نسبت به روش‌های سنتی و دستی حسابداری نیز این امکان را برای این افراد فراهم می‌کند تا به بهترین شکل ممکن گزارشات و صورت‌های مالی موردنیاز خود را از طریق این نرم افزارها دریافت کنند.

به علاوه یک برنامه حسابداری شرکتی قدرتمند می‌تواند برای شما حکم یک دستیار حسابداری هوشمند را داشته باشد که تمام امور مربوط به حسابداری را در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما انجام می‌دهد و ضمنا استفاده از آن‌ها حتی اگر دانش کافی نسبت به عمل حسابداری ندارید هم برای شما ساده و آسان خواهد بود.

در آخر یک برنامه حسابداری شرکتی از این جهت می‌تواند برای یک سازمان یا شرکت مفید باشد و استفاده از آن ضروری است، که این نرم افزار یا برنامه کامپیوتری می‌تواند مقادیر ورودی به سیستم و محاسبات مربوط به هر یک از این داده‌ها و اطلاعات مالی و حسابداری را در خود ذخیره کند. همچنین یک نرم‌افزار حسابداری شرکتی امکان محاسبه میزان سود و زیان را نیز برای شما فراهم می‌کند.

 

برنامه حسابداری شرکتی چیست ؟

برنامه حسابداری شرکتی را در یاس سیستم بخوانید

 

انواع برنامه حسابداری شرکتی کدامند ؟

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های جدید، در حوزه‌های مختلف ابزار و نرم افزارهای مختلفی به وجود آمده‌اند که انجام بسیاری کارها و فعالیت‌های روزانه را برای ما آسان‌تر کرده‌اند. بنابراین حوزه حسابداری از این قاعده نیز مستثنی نیست و بسته به نوع فعالیت و کسب و کارتان شما می‌توانید انواع مختلفی از برنامه حسابداری شرکتی را برای انجام امور مالی و حسابداری خود انتخاب کنید.

البته لازم به ذکر است که نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به نرم افزارهای حسابداری زیر اشاره کرد :

  • نرم افزار حسابداری بازرگانی
  • نرم افزار حسابداری خدماتی
  • نرم افزار حسابداری پیمانکاری
  • نرم افزار حسابداری تولیدی

 

 

  1. نرم افزار حسابداری بازرگانی

 نرم افزار حسابداری بازرگانی بهترین ابزار برای یک حسابدار در شرکت‌های بازرگانی است تا سود و زیان وارد شده بر یک شرکت فعال در حوزه بازرگانی را بررسی کند. شرکت‌های بازرگانی دارای فعالیت‌های مهم و حساسی هستند که باعث صرف هزینه‌های بالا و البته کسب درآمد و سود زیاد می‌شود و به همین دلیل حسابداری بازرگانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

  1. نرم افزار حسابداری خدماتی

درحال حاضر به دلیل اینکه انجام فعالیت‌ها و فرآیندهای مربوط به صدور فاکتور خرید و فروش در شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که به صورت همزمان انواع مختلفی از خدمات و سرویس‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

از این رو اغلب شرکت‌ها و مجموعه‌ها از این نوع برنامه حسابداری شرکتی به این منظور استفاده می‌کنند که این نرم‌افزارهای حسابداری این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کنند تا بتوانند همراه با خدمات، کالاهای خود را در فاکتورها نیز ارائه کنند. همچنین امکان مدیریت یکپارچه خدمات یکی از ویژگی‌های مهم این قبیل نرم افزارهای حسابداری برای شرکت‌ها است.

 

برنامه حسابداری شرکتی چیست ؟

انواع برنامه های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

 

  1. نرم افزار حسابداری پیمانکاری

نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری یکی دیگر از انواع مختلف برنامه حسابداری شرکتی است که این امکان را در اختیار شرکت‌های پیمانکاری می‌گذارد تا بخش زیادی از چالش‌ها و مشکلات خود را در بخش حسابداری از پیش رو بردارند. اجرای پروژه‌های گوناگون با شرکت‌ها، سازمان‌ها، افراد و شرکای متفاوت باعث می‌شود حسابداری در شرکت‌های پیمانکاری اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

بهترین راه حل در زمینه حسابداری شرکت‌های پیمانکاری استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری مناسب است که بتواند فعالیت‌های حسابداری شرکت را به‌صورت یکپارچه مدیریت کند.

 

 

  1. نرم افزار حسابداری تولیدی

یکی از موارد مهم در حسابداری مربوط به تمام مشاغل تولیدی، دسترسی به داده‌های ورودی‌ها و خروجی‌های انبار و کنترل داشتن روی آن‌ها است و همچنین ثبت و ذخیره سازی این اطلاعات در ارتباط با موارد مصرفی اولیه تولید و نظارت بر میزان سود و زیان هر کالای تولید شده، به یک برنامه حسابداری شرکتی قدرتمند نیازمند است که یک نرم افزار حسابداری تولیدی چنین امکانی را برای شما فراهم می‌کند.

از این رو با استفاده از یک نرم افزار حسابداری تولیدی شما می‌توانید گزارشات موردنیاز خود در ارتباط با میزان دقیق تولیدات، گردش کالا و تعداد کالاها را مستقیما از بخش موجودی انبار خود و به صورت جداگانه دریافت کنید.

 

برنامه حسابداری شرکتی چیست ؟

تفاوت حسابداری شرکتی را با حسابداری فروشگاهی را در یاس سیستم بخوانید

 

برنامه حسابداری شرکتی چه تفاوتی با نرم افزار حسابداری فروشگاهی دارد ؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، طیف گسترده‌ای از برنامه حسابداری شرکتی پیش روی شرکت‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد که بسته به نیاز  و انتخاب خود می‌توانند از این نرم‌افزارهای حسابداری برای انجام امور مالی و حسابداری موردنیاز خود استفاده کنند.

اما در این میان برخی شرکت‌های کوچک به دلیل اینکه پیچیدگی‌های مالی شرکت‌های بزرگ را ندارند و همچنین اساسا ماهیت فعالیت آن‌ها صرفا در چارچوب یک سیستم فروشگاهی یا خرده فروشی است، نیاز چندانی به یک برنامه حسابداری شرکتی نخواهند داشت. به همین دلیل استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری ساده که می‌تواند امکان صدور فاکتورهای خرید و فروش را فراهم کند، به رفع نیاز آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

بنابراین باتوجه به موارد گفته شده، یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان یک برنامه حسابداری شرکتی و نرم افزار حسابداری فروشگاهی در نحوه عملکرد و کارکرد آن‌ها است. به علاوه در یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی پارامترهای دیگری مانند موجودی نقدی، حسابهای تفضیلی و میزان خرید و فروش کالاها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به نوعی در محسابات مربوط به حسابداری فروشگاهی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

سخن آخر

به عنوان نتیجه‌گیری و سخن پایانی، اگر اکنون قصد خرید یک نرم‌افزار حسابداری شرکتی متناسب با نیازها و خواسته‌ها، تعداد پرسنل و کارکنان و میزان و حجم فعالیت‌های مالی سازمان خود را دارید، به این نکته نیز توجه داشته باشید که در ابتدا باید نوع فعالیت اصلی شرکت یا سازمان خود را شناسایی کنید.

همانطور که می دانید با شناسایی نوع نرم افزار باید امکان تطبیق بر روی نرم افزار های واسط سامانه مودیان(یاس فاکتور) را هم بررسی کنید.

به عنوان مثال اگر شرکت یا سازمان شما به انجام ساده‌ترین محاسبات و امور مالی نیاز داشته باشد اما شما از نرم‌افزار حسابداری شرکتی استفاده کنید که اغلب برای انجام پیچیده‌ترین محاسابت و فرمول‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نه تنها هزینه‌هایی زیادی برای تهیه آن نرم افزار به خود تحمیل کرده‌اید، بلکه بسیاری از قابلیت‌ها و امکانات این نرم افزار تا همیشه بلااستفاده خواهد ماند.

منابع:selecthub.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *