بستن حساب موجودی کالا

بستن حساب موجودی کالا - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

وقتی صحبت از بستن حساب موجودی کالا کالا می‌شود، دانستن موجودی نهایی ضروری است. اما محاسبه میزان موجودی قابل فروش در دست شما در  زمان بستن حساب پایان دوره می‌تواند یک چالش باشد. به همین دلیل مهم است که بدانید چگونه ارزش موجودی نهایی خود را به بهترین شکل محاسبه کنید و روش ارزشیابی موجودی مناسب را برای تجارت خود انتخاب کنید.

در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چرا حساب موجودی کالا عامل مهمی در محاسبه بهای تمام شده کالای فروخته شده است و چگونه نرم‌افزار مدیریت موجودی مناسب می‌تواند به شما در تعیین ارزش موجودی نهایی در پایان دوره حسابداری کمک کند.

حساب موجودی کالا یک اصطلاح مهم و رایج در مسیر تجزیه و تحلیل مالی برای مشاغلی است که با کالاها و محصولات سروکار دارند. دارایی جاری اصلی در ترازنامه چنین شرکتهایی را تشکیل می‌دهد و جزء سرمایه در گردش است. صاحبان کسب و کار باید بدانند که موجودی کالا چگونه برای واحد تجاری آن‌ها کار می‌کند و با پیروی از قوانین ارزش‌گذاری خاص و بهترین شیوه ها، آن را به خوبی مدیریت کنند.

 

تعریف و معنای بستن حساب موجودی کالا

حساب موجودی کالا یک کسب و کار، شامل تمام کالاها و موادی است که برای فروش در اختیار دارد. موجودی شامل مواد اولیه موجود در انبار، کالاهای نیمه تمام در کارخانه و انبار و محصولات نهایی آماده برای فروش در یک کارخانه تولیدی است.

AS ۲ ابلاغ شده طبق قوانین شرکت‌ها (استانداردهای حسابداری) ، ۲۰۰۶، اصطلاح موجودی را تعریف می‌کند. علاوه بر این، Ind AS ۲ که تحت قوانین شرکت‌ها (استاندارد حسابداری هندی) در سال ۲۰۱۵ اعلام شده است نیز این تعریف را ارائه می‌دهد.

فرض کنید واحد تجاری یک شرکت نیست، اما از مبنای تجاری حسابداری با درآمد تجاری یا حرفه‌ای پیروی می‌کند. سپس، ممکن است تحت قانون مالیات بر درآمد، که موجودی کالا را نیز تعریف می‌کند، مشمول ICDS-II شود.

طبق این استانداردها و مفاهیم اولیه اصول حسابداری حساب موجودی کالا دارایی‌هایی هستند که معیارهای زیر را برآورده می‌کنند:
• می‌توان آن را برای فروش در بازار در طول دوره عادی تجارت نگه داشت.
• آن‌هایی را که در حین تولید فرآوری شده اند، پوشش می‌دهد تا بعداً به فروش برسند.
• مواد خام، نهاده‌ها و خدمات مورد استفاده برای تولید کالاهای نهایی یا فروش مجدد را پوشش می‌دهد.
این بدان معناست که هر دارایی که برای فروش یا فروش مجدد در کوتاه مدت توسط یک تجارت نگهداری می‌شود، موجودی کالا نامیده می‌شود. با این حال، اقلام خاصی مانند دام، محصولات کشاورزی، روغن‌های معدنی و گاز به عنوان موجودی طبقه‌بندی نمی‌شوند.

 

بستن حساب موجودی کالا

بستن حساب موجودی کالا را در یاس سیستم بخوانید

 

چگونه حساب موجودی کالا را اندازه گیری کنیم؟

استانداردها هر کسب و کاری را هدایت می‌کنند که موجودی کالا را به عنوان کمترین قیمت تمام شده یا خالص فروش ارزش‌گذاری کند.
باز کردن موجودی کالا و بسته شدن آن چیست؟

اصطلاحات موجودی افتتاحیه و موجودی پایانی به عنوان سهام افتتاحی و سهام پایانی نیز گفته می‌شود. این دو اصطلاح به صاحب کسب و کار کمک می‌کند تا بهای تمام شده کالاهای فروخته شده در سال مالی گذشته را مشخص کند.
موجودی اولیه به ارزش سهام موجود در ابتدای یک دوره حسابداری، یعنی اول آوریل یک سال اشاره دارد. آن سهامی است که از دوره حسابداری قبلی یا سال مالی یعنی ۳۱ اسفند همان سال منتقل شده است.

از سوی دیگر، موجودی پایانی به ارزش سهام در پایان دوره حسابداری یا پایان سال مالی یعنی ۳۱ اسفند ماه اطلاق می‌شود.

نحوه محاسبه حساب موجودی کالا نهایی با استفاده از فرمول

فرمول اساسی برای محاسبه موجودی نهایی آسان است:
موجودی اولیه + خریدهای خالص – COGS = موجودی پایان

• موجودی اولیه شما موجودی پایان دوره آخر است.
• خالص خریدها اقلامی هستند که خریداری کرده‌اید و به تعداد موجودی خود اضافه کرده اید.
• بهای تمام شده کالای فروخته شده شامل کل هزینه خرید یا ساخت کالاهای نهایی آماده فروش است.

ساده‌ترین راه برای محاسبه موجودی نهایی، انجام شمارش فیزیکی موجودی کالا است. اما اغلب اوقات انجام یک شمارش فیزیکی منطقی نیست، به خصوص اگر مقدار زیادی موجودی برای پیگیری داشته باشید.

 

مدیریت موجودی کالا و اهمیت آن

مدیریت موجودی اصطلاحی است که برای توضیح کل فرآیند وارد کردن انواع موجودی به یک تجارت تا زمانی که به فروش برسد، استفاده می‌شود. این شامل برنامه‌ریزی و اقداماتی در جهت ساده‌سازی کارآمد استفاده از موجودی کالا است و برای مشاغل در هر اندازه و صنایع ضروری است.

در حالی که برخی از صاحبان مشاغل نیاز به ردیابی منظم موجودی را درک می‌کنند، برخی دیگر این را درک نمی‌کنند و باعث می‌شود کسب و کار آن‌ها آسیب ببیند. از این رو، مدیریت موجودی برای انجام سفارشات خرید در مهلت مقرر برای دستیابی به رضایت مشتری در نهایت ضروری است.

نرم‌افزار مدیریت موجودی کالا تضمین می‌کند که هزینه تولید در سطح بهینه است و در نتیجه باعث بهبود حاشیه سود می‌شود.
برای واحدهای دارای زنجیره تامین پیچیده، ایجاد تعادل بین ریسک‌های فراوانی موجودی و کمبود آن دشوار است. به همین دلیل، روش‌های کنترل و مدیریت موجودی مانند به‌موقع (JIT)، برنامه‌ریزی نیاز مواد (MRP) و غیره وجود دارد.

بستن حساب موجودی کالا

مدیریت موجودی کالا و اهمیت آن را در یاس سیستم بخوانید

چرا باید فرمول موجودی کالا را محاسبه کنید؟

فرمول بستن حساب موجودی کالا به شما کمک می کند تا ارزش دارایی سهام در دست را تعیین کنید تا در اسناد مالی مهم مانند ترازنامه قرار دهید. همچنین به کسب‌وکار کمک می‌کند تا پیگیری کند که آیا موجودی به‌طور بهینه ذخیره می‌شود یا موجودی بیش از حد.
مراحل محاسبه فرمول موجودی کالا پایانی

حفظ موجودی کافی کالا یک هدف تجاری است، شما می توانید موجودی نهایی را برای هر دوره زمانی محاسبه کنید. معمولاً یک فعالیت ماهانه در مشاغل خرده فروشی است.
در اینجا مراحل محاسبه فرمول موجودی کالای پایانی آمده است:
کل بهای تمام شده کالاهای موجود برای فروش را بیابید

• هزینه تمام اقلام موجودی، از جمله موارد سفارش را اضافه کنید.
• ارزش بازده یا تخفیف های به دست آمده را کم کنید.
• نشانه گذاری برای مواردی که در پیشنهادهای markdown خریداری شده اند را اضافه کنید.
• 10% به مقدار اضافه کنید، زیرا نمی توان کاملاً دقیق بود.
از فرمول زیر استفاده کنید:
COGS = باز کردن موجودی + خرید – موجودی نهایی
COGS بهای تمام شده کالای فروخته شده است و برای تعیین حاشیه سود ناخالص و اتخاذ تصمیمات مالی حیاتی ضروری است.

 

جمع‌بندی بستن حساب موجودی کالا

حساب موجودی کالا باید در پایان دوره حسابداری شرکت بسته شود. بستن حساب موجودی به شرکت این امکان را می‌دهد، که مانده موجودی نهایی خود را به دوره حسابداری بعدی منتقل کند. بستن حساب موجودی کالا مستلزم آن است که شرکت ابتدا و انتهای موجودی را با استفاده از حساب خلاصه درآمد ببندد. حساب خلاصه درآمد یک حساب موقت است که به شرکت اجازه می‌دهد درآمدها، هزینه‌ها و سود سهام خود را برای دوره ببندد.

منابع:investopedia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *