حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

حسابداری تحت استرس

در این مقاله به حسابداری تحت استرس می پردازیم

اثر سیستم های کاربردی بر مدیریت شرکت

 

 

شاید کسب و کارها در این زمان، بیش از هر زمان دیگری در معرض استرس قرار دارند. آشفتگی اقتصادی و عدم ثبات در بازار، امکان برنامه ریزی را محدودتر کرده و عوامل پیش بینی نشده می تواند هر برنامه ای را تحت الشعاع خود قرار دهد. بنابراین همه افراد جامعه از این نظر در معرض فشار روحی قرار دارند.

در این زمینه، حسابداران از دو نظر دیگر نیز در معرض استرس قرار دارند:

یکی استرس عمومی است که هر کارمندی می تواند با آن مواجه شود. استرس ناشی از حجم کار زیاد، ابهام در وظایف محوله، عدم وجود حمایت کافی در کار و مهم تر از همه متناسب نبودن دانایی و توانایی شخص نسبت به شغل محوله از این جمله است.

اما حسابداران علاوه بر عوامل فوق، به دلیل سرو کار داشتن با ارقام پولی و مالی، در کارهای روزمره نیاز به دقت و تمرکز و توجه بالایی دارند. به همین دلیل شغل حسابداری در دنیا از مشاغل پر استرس محسوب می شود. چراکه یک اشتباه کوچک در کار حسابداران می تواند مشکلات بزرگی را بوجود آورد.

گاهی اوقات ما خود را بیش از آنچه می دانیم و می توانیم نشان می دهیم و یا به اصطلاح پرزنته می کنیم. این کار می تواند برای استخدام در یک شغل یا پایه بالاتر حقوق صورت بگیرد. در این حالت، وقتی در معرض کار و توقعات مدیر و کارفرما قرار می گیریم، دائما این نگرانی را داریم که نکند متوجه شوند و در شرایط مختلف مدام باید در حال دفاع و توجیه کارهایمان باشیم که این هم یکی از عوامل مهم ایجاد استرس است.

محیط کار بی نظم و شلوغ نه تنها از نظر بصری ما را دچار آشفتگی می کند، بلکه به دلیل عدم امکان دسترسی به موقع به اسناد و اطلاعات، در ایجاد استرس نقش بسزایی دارد.

 

استرس چه می کند؟

 

استرس ناشی از عوامل بیرونی برای درست انجام نشده یک کار است. نکته اینجاست که وقتی حسابداری تحت استرس بوجود می آید امکان بروز اشتباه نیز می رود و وقتی اشتباهی رخ دهد، لاجرم استرس نیز تشدید می شود و دوباره امکان اشتباهات بیشتر وبزرگتر … و این چرخه ادامه پیدا می کند تا در نهایت:

  • اعتماد به نفس کم کم از بین می رود
  • پرخاشگری زیاد می شود
  • کم حوصلگی بوجود می آید
  • کم دقتی زیادتر می شود
  • ناراحتی های جسمی و اختلال در خواب بودود می آید و …

در واقع اگر استرس کنترل نشود، می تواند به بی اعتباری، بی کاری و به هم ریختن زندگی روزمره منجر شود.

مجددا یادآوری می کنیم که در شغل حسابداری، گاهی اشتباه و ببخشید به معنای از بین رفتن بخشی از سرمایه یا اعتبار شرکت و یا ایجاد پرونده های مالیاتی و بیمه سنگین است و البته حداقل آن می تواند از دست دادن شغل و اعتبار حسابدار باشد.

 

مقابله با استرس:

 

خوشبختانه و به همین دلیل که عوامل استرس قابل شناسایی هستند، راهکار مقابله با آن هم وجود دارد:

  • ورزش منظم و مجدانه
  • افزایش روزافزون سطح دانایی و توانایی در کار (و نشان ندادن دانایی و توانایی بیش از آنچه که هستیم)
  • ایجاد نظم بسیار ویژه و متمایز در کار و محیط کار
  • انجام کار در زمان معقول (و نه با عجله) و تمرکز بر کیفیت کار
  • ایجاد اعتماد در مدیر مربوطه با ارائه اطلاعات و گزارشات به موقع و منظم (که ناخودآگاه بار روانی حاصل از فشارهای مدیریتی را کم می کند و اعتماد به نفس ما را بالا می برد)
  • برخورد با ابلاغیه ها و اخطاریه ها و اعلامیه ها و بازرسی های سازمانهای دولتی (دارایی و تامین اجتماعی) به عنوان بخشی از روال کار

 

اگر به این توصیه ها عمل نکنیم، مانند این است که بر روی صفحه ای متحرک، علاوه بر حفظ تعادل باید سوزن هم نخ کنیم!

 

یکی از توصیه های مهم برای مقابله با استرس، مجهز شدن به ابزارهایی برای گذر از این مسیری است که ناخواسته خطرات و مشکلات زیادی می تواند داشته باشد. با وجود تجهیزات و ابزار مناسب، قدرت بالاتر می رود و قدرت بالاتر یعنی اشکالات کمتر و اعتکاد به نفس بیشتر.

یکی از مهمترین ابزارهایی که در استرس ما حسابداران تاثیر مستقیم دارد، نرم افزار حسابداری است. یک نرم افزار مالی اگر خوب باش، گزارشات حرفه ای و متنوع بدهد و در عین حال کار کردن با آن ساده باشد، با کنترل های هوشمند جلوی اشتباهات ناخواسته را بگیرد، نه تنها اعتبار و اعتماد را در شرکت نسبت به ما بالا می برد، بلکه استرس را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

و امان از آن روزی که نرم افزار هم کارایی لازم را نداشته باشد، پشتیبانی به موقع نداشته باشد و ….

 

 

سیستم های یاس را مشاهده کنید

 

حسابداری تحت استرس - یاس سیستم - نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

 

 

 

نام مقاله :

در این مقاله به حسابداری تحت استرس می پردازیم

اثر سیستم های کاربردی بر مدیریت شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *