مالیات شرکت های دانش بنیان

مالیات شرکت های دانش بنیان  شامل معافیت است؟

سالیان سال است که  ، شرکت ها با فعالیت های مختلف در سراسر دنیا برای فرار از پرداخت مالیات و یا یافتن راهکارهایی  برای کاهش آن، در تکاپو بوده اند . به همین دلیل دولت ها نیز از این ویژگی در جهت ارتقای کیفی و علمی صنعت کشورها استفاده نموده، تا بتوانند صنعت را بسمت شکوفایی سوق دهند.

یکی از این راه حل ها شرکت های دانش بنیان می باشد. اگر بخواهیم تعریفی ساده از این نوع شرکت ها داشته باشیم، می توان گفت “شرکت دانش بنیان عبارت است از شرکتی که علاوه بر این که خود، دانش را می‌شناسند، آنرا بخوبی بکار می گیرد و از طریق آن نوآوری ایجاد می کند”. اینکه چرا از واژه دانش استفاده می شود به مفهوم لغوی آن برمی‌گردد. دانش، مجموعه‌ای از نگرش ها، تجربیات و مراحلی است که به صورت درست و صحیح، کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ ازین ‌رو راهنمای مناسبی برای افکار، رفتارها و ارتباطات می‌باشد. (روم. ون دراسپک و اسپیکروت)

مالیات شرکت های دانش بنیان

یاس سیستم:مالیات شرکت های دانش بنیان

مالیات شرکت های دانش بنیان دیدگاه قانون :

  • به موجب ماده ۱ قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب 1391، “شرکت دانش بنیان، شرکتی خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوطه تشکیل می شود.”
  • مطابق ماده ۱ شیوه نامه ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران مصوب ۱۳۹۱ ، “شرکت یا مؤسسه دانش بنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که با ایجاد یک کسب و کار دانش محور به منظور تبدیل پایدار دانش به ثروت، تشکیل شده و فعالیت های اقتصادی آنها مبتنی و همراه با فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه های فناوری های نو و پیشرفته است و به توسعه اقتصاد دانش محور در جامعه کمک می کنند.
  • بر اساس تعریف مستند از مراکز مهم علمی، مانندOECD، شرکت دانش بنیان عبارت است از، شرکتی که در آن دسته ای از افراد متخصص و تحصیل کرده به عنوان سهامدار، در مؤسسات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی توانسته اند، علاوه بر فراگیری علوم نظری، روشهای تبدیل علوم فراگرفته شده به فعالیت های درآمدزا و تولید کننده ارزش را نیز فرا گیرند.

 

ویژگی های شرکت های دانش بنیان

  • خلق و ورود ایده های جدید

نوآوری و خلق ایده های جدید درشرکت های دانش بنیان عبارتست از ابداع روش های جدید به منظور تولید محصولات تجاری فناورانه ، بهبود در تولیدات موجود و کاربرد دانش و فناوری های نوین در بازارهای جدید و موجود که عرضه کننده محصولات دانش بنیان هستند. این امر، گویای آن است که شرکت های دانش بنیان به منظور دستیابی سریع به نوآورانه، باید درجهت ایجاد تعامل بین شرکت ها ، محققان و مخترعین به عنوان سهامداران شرکت های دانش بنیان تلاش کنند تا به یافته_ ها و محصولات تجاری جدیدی دست یابند.

  • پایداری در مقابل تحولات جهانی

مهم ترین ویژگی شرکت دانش بنیان را می توان پایداری آن در مقابل تحولات جهانی مانند جهانی شدن، بحث WTO و بحث برداشتن مرزها دانست. موارد ذکر شده، عمر شرکت را خیلی طولانی می کنند و موجب پایداری آن شرکت می شوند. بدون این که شرکت مورد نظر نگران پایداری خویش در دنیای سیستمی باشد، چرا که شالوده اصلی یک شرکت دانش بنیان، فناوری و دانش نوین است و خصیصه اصلی این دانش و فناوری جدید، مقاومت آن در مقابل تغییر پذیری است.

 

معیارهای شرکت های دانش بنیان

طبق ماده ۲ تکمیلی آئین نامه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان و همچنین در دسته بندی حسابداری(اعم از حسابداری شرکتی و فروشگاهی)، مصوب ۰۲/۱۰/۹۶، شرکت ها باید حداقل یکی از شرایط شرکت های دانش بنیان تولیدی نوع ۱، تولیدی نوع ۲، نوپا نوع ۱ یا نوپا نوع ۲، را احراز نمایند.

مالیات شرکت های دانش بنیان

شما در حال مطالعه مالیات شرکت های دانش بنیان در یاس سیستم هستید

برطبق آئین نامه ارزیابی این شرکت ها، فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱، به عنوان محصولات در حوزه فناوری ‌های برتر و با ارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا، به تصویب کارگروه می‌رسد. فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۲، به عنوان محصولات در حوزه فناوری­‌های برتر و با ارزش افزوده بالا، و با پیچیدگی فنی کمتر نسبت به «فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱»، به تصویب کارگروه می‌رسد و به استناد ماده ۷ آئین نامه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان مصوب ۰۲/۱۰/۹۶، شرکت های دانش بنیان سطح ،۲ مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نمی شوند.

به عبارت بهتر؛ معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان صرفاً مربوط به درامدهای ناشی از مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان است که هرساله توسط کارگروه ارزیابی به اداره امور مالیاتی ارسال می‌شود. مدت معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۵ سال است. البته باید توجه نمایید که هرسال باید موضوعات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی، در کارگروه قرار گیرد.

نکته مهم :

شایان ذکر است، شرکتهای دانش بنیان از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر حقوق کارکنان  و حسابداری ارزش افزوده معاف نمی باشند.

طبق ماده ۳ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، این شرکت ها از حمایت های دولتی نظیر پوشش بیمه‌ای مناسب برای محصولات دانش‌بنیان ، معافیت بیمه ای و مالیاتی، معافیت ازعوارض حقوقی، گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مالیاتی به مدت ۱۵ سال ، اولویت در واگذاری موسسات پژوهشی دولتی به این شرکت‌ها ، اولویت در استقرار مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، تسهیل در روند استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در محدوده تهران و دیگر شهرها و همچنین اعطاء تسهیلات کم بهره (بلند مدت یا کوتاه مدت) و یا بی بهره برخوردار می باشند.

همچنین بنا به ماده ۲۰ آئین نامه قانون حمایت از این شرکت ها، درآمدهای مشمول مالیات شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیتهای تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت پانزده سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات های مستقیم معاف هستند.

بنابراین شرکت های دانش بنیان فقط از موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم معاف بوده و این معافیت مشمول مالیات افراد حقیقی (کارکنان) این شرکتها نمی‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت های مستقر در پارکهای علم و فناوری با توجه به بخشنامه شماره ۰۴-۹۵-۲۰۰ مورخ ۲۲/۰۱/۹۵، می توانند با هماهنگی مدیریت پارک علم و فناوری از معافیت حقوق کارکنان مستقر در پارک برخوردار شوند.

بنا به ماده ۱۱ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اگر اشخاص (حقیقی یا حقوقی) که از حمایتهای این قانون برخوردار شدند از حمایت ها و تسهیلات اعطاء شده ، برای مقاصد دیگری استفاده کنند ، علاوه بر محرومیت از استفاده مجدد از حمایت ها، مشمول مجازات نیز میشوند.

نکته مهم:

با توجه به دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان فقط به درآمدهای ناشی از مصادیق فعالیتهای دانش بنیان مربوط است که توسط کارگروه به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. بنابراین ممکن است که بخشی از درآمدهای شرکت معاف شده و ما بقی فعالیتها مشمول مالیات گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *