جزئیات تصمیم بانک مرکزی برای تعیین تکلیف حساب های راکد

جزئیات تصمیم بانک مرکزی برای تعیین تکلیف حساب های راکد

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ضمن بیان جزئیاتی از تصمیم بانک مرکزی برای تعیین تکلیف حساب های راکد گفت: در صورتی که حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز پس از هفت سال، کوتاه‌مدت عادی پس از پنج سال و قرض‌الحسنه جاری پس از چهار سال شناسایی نشود، به سرفصل حساب‌های بلاتکلیف منتقل می‌شود.

حمیدرضا غنی‌آبادی در گفت وگو با مهر، درباره دلایل حجم بالای حساب‌های مطالبه‌نشده و مازاد ریالی شبکه بانکی تصریح کرد: از جمله دلایل افزایش این قبیل حساب ها، کاهش ارزش معنادار در مانده موجودی بسیاری از این حساب ها ناشی از تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، فراموشی صاحبان سپرده، فوت آن ها، اطلاع نداشتن وراث و قائم مقام قانونی سپرده گذاران یا شناسایی نشدن و مراجعه آن ها بوده است.

این مقام مسئول بانک مرکزی، پیشگیری از وقوع پولشویی را از جمله دلایل ابلاغ این بخشنامه عنوان کرد و گفت: افرادی که قصد پولشویی دارند، گاهی اقدام به گشایش تعداد متعددی حساب با رقم و حجم پایین می‌کنند تا از این طریق، در مظان کمتری قرار گیرند و احتمال رصد و پایش تراکنش‌های حساب‌های آن‌ها کاهش یابد. وی درباره شمول این دستورالعمل خاطرنشان کرد: این دستورالعمل سپرده‌های زیر دو میلیون تومان را شامل می شود، چراکه معتقدیم سپرده گذاری که رقم سپرده اش بیش از دو میلیون است، به احتمال زیاد مجدد به آن مراجعه خواهد کرد.

غنی آبادی درخصوص ضوابط مدنظر برای اجرایی کردن این دستورالعمل گفت: در صورتی که سپرده کوتاه مدت عادی؛ دو سال، سپرده قرض الحسنه پس انداز، سه سال و سپرده قرض الحسنه جاری؛ پس از وصول آخرین برگه چک پس از یک سال، راکد و بدون تراکنش باقی بماند، این سپرده ها به سرفصل حساب های راکد منتقل می شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک وظیفه دارد ضمن شناسایی مشتری، وی را با ارسال پیامک یا به انحای مختلف از وضعیت حساب آگاه کند. در نهایت و پس از گذشت دو سال، چنانچه صاحب حساب شناسایی نشود، یا به بانک برای تعیین تکلیف مراجعه نکرده و یا حساب فعالی نزد همان مؤسسه اعتباری نداشته باشد، این حساب‌ها، بلاتکلیف تلقی می شوند و بانک ملزم است که حساب دیگر شخص را بیابد و این مبلغ را به آن حساب فعال منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *