معیارهای سنجش عملکرد بازاریابی کسب و کارهای کوچک

برای برخی از صاحبان کسب ‌وکارهای کوچک، معیارهای سنجش عملکرد با جزئیات و نکاتی که دارند، قدری دست و پا گیر به نظر می‌رسند. اما بدون داشتن معیار هیچ راهی برای اطلاع از قابل ارتقاء بودن، تکرار شدن یا فراموش کردن یک شیوه عمل در اختیار نیست.

در ادامه با ۵ معیار برای اندازه‌گیری فعالیت بازاریابی آشنا می‌شویم:

از آدرس‌های کوتاه و خلاصه برای اهداف بازاریابی خود بهره ببرید: این آدرس‌ها عموماً برای استفاده جهت یک هدف یا کاربرد خاص طراحی‌شده و حتی قابل خریدن یا اجاره کردن از شرکت‌های دیگر هم هستند. یا حتی می‌توان با اختصاص دادن یک کد کوتاه شده در انتهای آدرس معمول و فعلی وبسایت شرکت کمپین یا صفحه‌ای خاص را به آن مرتبط کرد تا برای مخاطبان هم به یادآوری و استفاده از آن ساده‌تر باشد. البته پس از به اتمام رسیدن دوره خاص آن کمپین این آدرس قابل تغییر کردن و یا کلاً حذف شدن از روی دامین اصلی مجموعه شما هم هستند.

تجزیه‌وتحلیل اطلاعات ایمیل و وبسایت : شرکت گوگل امکانات رایگانی برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بازدیدکنندگان از وبسایت شما در اختیار شما قرار می‌دهد که بر اساس آن شما قادر به بررسی میزان بازدید از یک صفحه خاص و همچنین صفحات کمپین‌های خود می‌باشید. همچنین شرکت‌هایی هم هستند که در ازاء دریافت هزینه‌ای این کارها را برای شما انجام می‌دهند که باید خدمات ارائه‌شده از طرف آنها را با نمونه مشابه و رایگان آن مقایسه کنید.

نظارت داشتن بر وضعیت برند: حسابی در سیستم گوگل آلرتس یا سیستم هشدارهای گوگل بازکنید و کلمات کلیدی که خواهان دریافت اطلاعاتی در رابطه با آن هستید را برای آن تعریف کنید. توصیه می‌شود در این ارتباط نام شرکت و کسب‌وکار خودتان و همچنین نام کارکنان اصلی شرکت خود را در این حساب وارد کنید تا در صورت به انحراف رفتن موضوعی به راحتی امکان برقراری تماس با شما وجود داشته باشد. فقط توجه داشته باشید که در صورت مشاهده موضوعی یا اطلاع داده شدن به شما، باید حتما آمادگی عکس‌العمل نشان دادن به آن را داشته باشید.

پرسش از مخاطبین: شاید استفاده از این روش در این دوره فن‌آوری قدری عجیب و … باشد، اما همواره همین روش‌های ساده بیشترین تأثیر را از خود نشان داده‌اند. مثلاً شما می‌توانید در تمام بخش‌های پربازدید سایت خود سؤالی را به مخاطب نشان دهید که در کجا با شما آشنا شده‌اند. این کار می‌تواند به شما اعلام کند که فعالیت در کدام کانال‌ها برای شما مفید بوده و کدام یک نیاز به توجه بیشتری از طرف شما دارد.

همچنین قرار دادن یک پرسشنامه ضمن اطلاعات خوب و مناسبی که در اختیار شما قرار می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا برخی از مخاطبین و بازدیدکنندگان غیرفعال خود را فعال کرده و تعاملی با آنها برقرار کنید.

زمانی که از روش‌های مطرح‌شده در بالا اطلاعات مناسبی موردنظر را دریافت کردید، می توانید اقدام به ایجاد تغییرات لازم در کمپین‌های بازاریابی خود بکنید. عوامل و مواردی که تأثیر خوبی نداشته یا داشته است را مجدداً مورد ارزیابی قرار داده و تغییرات لازم را در آنها پیاده کنید. این تکنیک ها همه و همه با ایجاد تغییراتی اندک چه برای فعالیت‌های بازاریابی شما بصورت آفلاین و یا بصورت آنلاین قابل ‌استفاده است.

 

منتشر شده توسط: ستاره مهاجر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *