حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

مهندسی مالی

بررسی مهندسی مالی

درفرهنگ آکسفورد، مهندسی را استفاده از علم برای کنترل و استفاده از نیرو بویژه با استفاده از فناوری بیان کرده شده است.

مهندسی مالی روشی برای حل مسائل مالی است که درشرایط پیچیده فعلی، راه کارهاو ابزار خاصی را در اختیار قرار می دهد تا بتوان بدان وسیله به راه حلهای منطقی رسید.

ابزارهای موجود عبارتند از اختیار معامله ، قرارداد و پیمانهای آتی ، تاخت و سایر ابزارهای مشتقه.

بنابراین مهندسی امور مالی عبارتست از فرآیند استفاده از روشهای کمی برای طراحی مبتکرانه ابزارهای مبادلات مالی و ساختار مالی به منظور اثربخشی سازمان .

 

مهندسی مالی

مهندسی مالی

حوزه فعالیت مهندسی مالی

کلیه فعالیتهای این حوزه را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

  1. نوآوری در اوراق بهادار
  2. فرآیندهای مبتکرانه در مدیریت ریسک
  3. راه حلهای مبتکرانه برای مشکلات مالی شرکتها

تمامی این نوآوریها از طریق چند فن اساسی انجام می پذیرد. از قبیل افزایش یا کاهش ریسک ، مشارکت در ریسک (صندوقهای سرمایه گذاری مشترک)، معاوضه جریانات درآمدی (قرارداد تاخت روی نرخ بهره)، تجزیه جریانات درآمدی (اوراق قرضه استخراجی)، تبدیل تعهدات بلند مدت به کوتاه مدت و بالعکس(تعویض سررسید).

انواع قراردادهای مشتقه در مهندسی مالی

قرارداد های آتی[۲]

قراردادی است که در آن دو طرف تعهد  می کنند که دریک تاریخ مشخص و بایک قیمت مشخص (تعیین شده طبق ضوابط بازار رسمی بورس) یک کالا با کیفیت مشخص را مبادله نمایند.

مبلغ کالای مورد معامله تا زمان تحویل پرداخت نمی شود ولی هردو طرف ودیعه ای به اتاق پایاپای می سپارند.

پیمانهای آتی[۳]

قراردادی است که در آن دو طرف تعهد می کنند که دریک تاریخ مشخص و بایک قیمت مشخص تعیین شده طبق ضوابط بازار غیر رسمی بورس یک کالا با کیفیت مشخص را مبادله نمایند. دراین قرارداد دو طرف متعهد هستند که طبق ضوابط قرارداد عمل کنند.

 

قراردادهای اختیار معامله

توافقی است بین فروشنده و خریدار دارایی تعهدشده، بدین صورت که دارنده اختیار حق خرید یا فروش دارایی را با قیمت مشخص و درتاریخ معین در زمان آینده خواهد داشت.

قراردادهای اختیاری به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. اختیار خرید [۴]
  2. اختیار فروش[۵]
  • آیا کاری که سایر متخصصین مالی انجام می دهند، برای مثال تحلیل نسبتهای مالی و یا طراحی ساختار بهینه سرمایه برای یک شرکت نوآوری نیست؟

هرکجا نامی از طراحی به میان می آید استفاده از برخی ابزارها ، اجزا ویا اصول را برای ایجاد یک مجموعه راه و روشها و یا اقدامات به ذهن متبادر می گردد. بنابراین در تکرارمکرر یک روش، مثل ثبت یک رویداد مالی و یا محاسبه سود و زیان و یا ارائه ترازنامه یک شرکت و در نهایت تحلیل وضعیت مالی ، طراحی انجام می پذیرد.

تحلیل گران مالی عموما به شناسایی یک موقعیت می پردازند.  در همین حالت ، اگر بعد از تحلیل ، نقاط قوت و ضعف ساختار مالی بر اساس اطلاعات مالی بیان گردد و سپس براساس مشکلات و کاستی_ ها ، فرصتها و تهدیدات ؛ راه حل هایی پیشنهاد شود و شرایط شرکت از قبل بهتر گردد ، می توان گفت فرآیند مهندسی مالی انجام پذیرفته است .

تمرکز بر آموزش مالی برای کسب و کار ، نوآوری و خلاقیت، دو قشر تحلیل گران مالی و مهندسان مالی را از یکدیگر مجزا می نماید.

 

 


منابع  و پیشنهاد ات پژوهشی :

  1. Interest Rate Risk Management by Financial Engineering in Pakistani Non-Financial Firms, Taqadus Bashir* , Kanwal Iqbal Khan† , Shujaat Khalid‡ and Saman Javed,2019.
  2. Can Financial Reporting Standards Achieve Comparability in the Face of Financial Engineering, Erik Olson (r) and Shyam Sunder Yale University, 2019.

[۲] Futures Contract

[۳] Options

[۴] Call Options

[۵] Put Options

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *