حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

وظایف حسابدار مالی

وظایف حسابدار مالی

حسابدار مالی چه وظایفی را برعهده دارد و از مهم‌ترین وظایف حسابدار مالی در یک شرکت چیست؟ حسابدار مالی کیست؟ منظور از حسابداری مالی چیست؟ وظایف حسابدار مالی چه می-باشد؟ و مزیت¬های وجود حسابدار مالی در سازمان¬ها و شرکت¬ها چیست؟
هدف کلی ما در این مقاله بررسی شرح وظایف حسابدار مالی و ارائه اطلاعات کامل در رابطه با مسئولیت‌های حسابداری مالی می‌باشد، پس جهت کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره بهتر است تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

حسابدار مالی کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

حسابدار مالی فردی است که، مهم‌ترین وظایف آن تهیه خلاصه و گزارش‌کامل در رابطه با معاملات تجاری و وضعیت مالی در سازمان می‌باشد، که رشته‌های حسابداری زیاد بوده و از پرکاربردترین و پرطرفدارترین شاخه‌ها می‌توان به حسابداری مالی اشاره کرد.

که از مهم‌ترین فعالیت‌های حسابدار مالی گزارش دادن میزان فروش، میزان سود و انجام حساب‌های مالی در یک شرکت می‌باشد. و درواقع می‌توان گفت که مهم‌ترین وظیفه این فرد رسیدگی به امور مالی و اقتصادی در یک شرکت است که سبب می‌شود تا امکان کسب اطلاعات کامل در رابطه با شرایط مالی در سریع‌ترین زمان ممکن به‌راحتی امکان‌پذیر گردد.

مهم‌ترین وظایف حسابدار مالی

حسابداری مالی با ساماندهی صورت‌های مالی و ثبت و گزارش دهی به مدیریت سبب می‌شود تا نظارت صحیح و درستی در بحث اقتصادی و مالی شرکت به وجود بیاید. که در لیست زیر به مهم‌ترین وظایف حسابدار مالی اشاره‌شده است:

  • تهیه و ثبت تمام مدارک و اطمینان از اسناد موجود
  • داشتن کنترل دقیق و صحیح بر شرایط مالی
  • کنترل و پیگیری انواع مطالبات انجام‌شده در شرکت
  • تهیه نمودن لیست حقوق کارکنان و تهیه لیست بیمه و مالیات
  • تهیه نمودن گزارش کار کامل از حساب‌ها و برآورد هزینه‌ها و سود به‌صورت روزانه و ماهانه
  • ارائه اطلاعات و گزارش کامل به مدیریت، در رابطه با شرایط مالی شرکت جهت تصمیم‌گیری در رابطه با پروژه‌های آینده
  • جمع‌آوری اطلاعات دقیق در رابطه با گزارشات مالی به‌صورت صفرتا صد در قالب برنامه‌های خاص در سیستم یا فایل بندی آن اطلاعات

چه تفاوتی بین حسابدار مالی و سایر رشته‌های حسابداری وجود دارد؟

در حالت کلی حسابدار به تمام تراکنش‌های مالی در یک شرکت نظارت می‌کند، ولی حسابدار مالی تنها درزمینه تهیه گزارش‌ها به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کند.

مهم‌ترین وجه تمایز بین حسابدار مالی و حسابدار این است که حسابدار مالی اطلاعات کاملی را می‌تواند به اشخاص خارج از سازمان و شرکت ارائه دهد، درصورتی‌که حسابداری مدیریتی برای تصمیم‌گیری در پروژه‌های جدید به مدیران کمک می‌نماید.

درواقع حسابدار مالی اطلاعات دریافت شده از حسابدار را به‌صورت دقیق و تخصصی گزارش بندی کرده و در اختیار سایر بخش‌ها قرار می‌دهد.

 

شرح وظایف کارشناس حسابداری مالی

  • تهیه کردن گزارش زیان و سود به‌صورت ماهانه و سالانه
  • تهیه نمودن گزارش مالیاتی و تحلیل میزان موجودی
  • جمع‌آوری اطلاعات جهت برآورد هزینه‌های هفتگی و ماهانه
  • ارائه مشاوره تخصصی در مورد برآورد بودجه در پروژه‌های مختلف آتی و کنونی
  • تهیه کردن گزارش کامل جریان‌های نقدی و ارائه اطلاعات کامل در رابطه با مخارج شرکت در یک بازه زمانی خاص
  • ارائه اطلاعات مهم به سایر کارکنان در رابطه با وضعیت مالی
وظایف حسابدار مالی

وظایف حسابدار مالی را در یاس سیستم بخوانید

مزیت‌ها وجود حسابدار مالی

از مزیت‌های وجود حسابدار مالی در یک شرکت می‌توان به تهیه و ارائه ترازنامه، بررسی کلی میزان سود و زیان در یک بازه زمانی مشخص، داشتن گزارش کامل در رابطه با مقدار بودجه نقدی و ثبت این موارد ازنظر قانونی برای شرکت‌ها اشاره کرد که تمام این موارد به‌وسیله حسابدار مالی انجام می‌شود و تمام موارد بیان‌شده در حالت کلی به‌صورت یک گزارش کامل و سالانه در یک شرکت تهیه می‌گردد. که در محاسبه مالیات برای سازمان امور مالیاتی تاثیر فراوانی دارد.

وجود حسابدار مالی برای شفاف‌سازی و انطباق تمام موارد برحسب مبنای قانونی فوق‌العاده حائز اهمیت است.

تمام اطلاعات ارائه‌شده توسط حسابدار مالی برای سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت، برای اطمینان از وضعیت مالی مجموعه مهم بوده و برای سرمایه‌گذاران در پروژه‌های مختلف مهم می‌باشد.

درواقع سهامداران برحسب اطلاعات دقیق ارائه‌شده به‌وسیله حسابدار مالی می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های لازم را در حوزه‌های مختلف انجام داده یا اقدام به پرداخت وام در یک کسب‌وکار خاص نمایند.

حسابداری مالی وظیفه دریافت تمام صورت‌های مالی را که می‌تواند شامل زیان و سود باشد را دارد.

در حالت کلی گزارش کامل بحث مالی در بازه‌های زمانی مختلف مانند، یک ماه، چند ماه یا برای یک سال باید به مدیریت مجموعه تحویل داده شود.

که در طی ارائه وضعیت مالی شرکت، مدیر می‌تواند ارزیابی کاملی از عملکرد شرکت داشته و پروژه‌های جدیدی را برای آینده در نظر بگیرد که داشتن آگاهی‌های کامل و دقیق در رابطه با میزان درآمد و هزینه و وضعیت کلی شرکت به‌صورت گزارش کامل و جامع به‌وسیله حسابدار مالی ارائه می‌گردد.

براساس موارد بیان‌شده می‌توان به این نتیجه رسید که وجود حسابدار مالی برای یک مجموعه معتبر که قصد تداوم عملکرد و پیشرفت در بازه زمانی طولانی‌مدت را دارد فوق‌العاده مهم و حائز اهمیت می‌باشد.

 

وظایف حسابدار مالی

ضرورت وجود حسابدار مالی در یک کسب‌وکار خاص را در یاس سیستم بخوانید

 

ضرورت وجود حسابدار مالی در یک کسب‌وکار خاص

مزیت‌های وجود حسابدار مالی برای کسب‌وکارهای معتبر و شرکت‌ها بسیار زیاد است که در لیست زیر به مهم‌ترین گزینه‌ها اشاره‌شده است:

  • محافظت از سوابق تجاری شرکت

همان‌گونه که می‌دانید ظرفیت حافظه انسان محدود است و بعد از مدت کوتاهی ممکن است برخی از اطلاعات مهم و جامع فراموش می‌شود که در این میان وجود حسابدار مالی در یک شرکت این امکان را به وجود می‌آید تا امکان ثبت تمام تراکنش‌ها همراه با جزئیات و به‌صورت دقیق ممکن گردد، که این اطلاعات هنگام ارزیابی عملکرد و تصمیم‌گیری در رابطه با پروژه‌های جدید فوق‌العاده‌های حائز اهمیت بوده و حتماً باید به‌صورت ماهانه و سالانه به مدیر مجموعه ارائه گردد.

لازم به ذکر است که ثبت تمام اطلاعات مالی در یک مجموعه، امکان کلاه‌برداری افراد سودجو در مجموعه‌های معتبر را به حداقل می‌رساند، بدین ترتیب امکان پیشرفت در کسب‌وکار فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند.

 

  • ارزیابی نتیجه

ثبت و نگهداری سوابق تجاری در یک مجموعه این امکان را به وجود می‌آورد تا ارزیابی درستی در رابطه با عملکرد مجموعه در بازه زمانی مختلف به وجود بیاید.

 

  • تهیه گزارش دقیق در رابطه با وضعیت مالی شرکت

داشتن اطلاعات کافی در رابطه با تراکنش‌های مالی در رابطه با سود یا زیان سبب می‌شود تا امکان ارائه ترازنامه و بررسی دقیق در رابطه با سود و ارزش واقعی سازمان به‌صورت دقیق ممکن شود.

 

  • تسریع دریافت وام

ارائه اطلاعات کامل در رابطه با وضعیت مالی امکان دریافت وام از ارائه‌دهندگان وام را به‌راحتی امکان‌پذیر می‌کند.

 

  • ارزیابی ارزش کسب‌وکار

در صورت داشتن اطلاعات کامل در رابطه با وضعیت مالی شرکت، امکان تشخیص ارزش تجاری در صورت انتقال کسب‌وکار به‌راحتی امکان‌پذیر می‌شود.

 

  • تسریع کارها مدیریت

ارائه اطلاعات کامل در رابطه با وضعیت مالی شرکت در رابطه با تصمیم‌گیری در رابطه با موارد گوناگون بسیار مهم است. در واقع اطلاعات مهم ارائه‌شده به‌وسیله حسابدار مالی به مدیریت، در رابطه با کسب تصمیمات جدید کمک می‌نماید، چون برحسب اطلاعات مالی و جریان نقدی امکان پیش‌بینی‌های دقیق و بهتر در رابطه با شرایط کنونی و امکان پیشبرد پروژه‌های مختلف راحت‌تر می‌شود و سبب رسیدن به یک ذهنیت روشن‌تر در رابطه با نیاز به دریافت وام تداعی می‌شود و درنتیجه امکان کنترل بهتر و بدون مشکل یک سازمان، در صورت داشتن گزارشات کامل در رابطه با وضعیت مالی شرکت بسیار مهم و ضروری می‌باشد

 

  • تسریع کارها مالیاتی

ارائه اطلاعات کامل در رابطه با وضعیت مالی شرکت امکان تسویه مالیات را راحت‌تر می‌کند.

 

  • کمک به بخش کنترل دارایی‌ها

داشتن گزارش کامل در رابطه با شرایط نقدی سبب ارزیابی دقیق شرکت می‌شود و امکان کنترل دارایی‌های ثابت و متغیر و امکان ارائه استراتژی‌های خاص در رابطه با کنترل و مدیریت دقیق سهامداران و آینده مالی شرکت به‌راحتی امکان‌پذیر می‌گردد.

 

  • حسابدار مالی چه محدودیت‌هایی را دارد؟

حسابداری مالی فقط می‌تواند معاملات پولی را ثبت نماید و هیچ‌گونه امکان اعمال تغییر در سطح قیمت را ندارد و در برخی مواقع ممکن است اطلاعات ارائه‌شده به‌وسیله حسابداری واقع‌بینانه نباشد، چون برحسب استانداردهای خاص ارائه می‌شود و شرایط نام به سامان در بحث اقتصادی و جامعه، امکان تداوم فعالیت‌ها برحسب شرایط گوناگونی را دشوار می‌کند و گاهی گزارشات ارائه‌شده می‌تواند باعث به هم خوردن استراتژی‌های خاص از قبل مشخص‌شده گردد.

از طرفی اطلاعات ارائه‌شده به‌وسیله حسابدار به‌گونه‌ای می‌تواند فقط به‌صورت ظاهرسازی بوده و منصفانه نباشد و در همه مواقع نمی‌تواند یک دلیل واقعی جهت مشاهده وضعیت واقعی کسب‌وکار باشد که در حالت کلی میزان صداقت و شایستگی حسابدار است که سبب تهیه صورت‌های حسابداری مختلف می‌شود.

درواقع تمام اطلاعات ارائه‌شده توسط حسابدار مالی سبب ارزش‌گذاری یک کسب‌وکار می‌گردد و هرگونه انحلال و هرگونه خطا در این زمینه می‌تواند سبب بروز مشکل در تصمیمات و پیشبرد پروژه‌های مختلف به‌وسیله مدیران گردد. لذا تاثیر تغییرات اجتماعی بر حسابداری نیر حائز اهمیت است.

وظایف حسابدار مالی

نحوه کار حسابداری مالی را در یاس سیستم بخوانید

نحوه کار حسابداری مالی به چه صورت است؟

حسابداری مالی باید برای تمام رویدادهای مالی از برگه حسابداری استفاده کند که در آن برگه عملیات پولی و محاسباتی موردبررسی قرار می‌گیرد که درنتیجه آن میزان بدهکاری و بستانکاری و همچنین مدارکی که در رابطه با یک پروژه و تصمیم خاص موردنیاز هست، به‌صورت کامل ثبت می‌گردند.

در حالت کلی روش‌های طراحی مختلفی برای اسناد حسابداری وجود دارند که درنتیجه آن میزان حساب‌های بدهکار و بستانکار مشخص می‌گردد و تمام اطلاعات شخصی در رابطه با معاملات و عملیات یک تجارت به‌صورت کامل در این برگه‌ها ثبت می‌شوند.

 

نتیجه‌گیری

وظایف و مسئولیت‌های حسابداری مالی در یک مجموعه و شرکت می‌تواند کمک‌های زیادی به بخش‌ مدیریتی و بخش‌های دیگر در رابطه با بهبود روند عملکرد و اتخاذ تصمیم‌های جدید در رابطه با آینده یک کسب‌وکار و سازمان را داشته باشد.

و هرچه اطلاعات و گزارش ارائه‌شده توسط حسابدار مالی دقیق‌تر باشد، درنتیجه امکان برآورد ارزیابی‌های دقیق در رابطه با عملکرد مجموعه به‌راحتی امکان‌پذیر می‌شود و با خیال راحت و بدون بروز مشکل می‌توان در رابطه با موارد مختلف در یک سازمان اقدام به اجرای تصمیمات مهم در رابطه با نحوه مدیریت و کنترل در بخش‌های مختلفی اتخاذ نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *