حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی چیست؟

نرم افزار حسابداری یاس سیستم - تراکنش‌های بانکی

خیلی از افراد در جامعه اسم مالیات را شنیده‌اند و یا اینکه کاملا با این موضوع آشنایی دارند. اما چند وقتی است که مالیات بر تراکنش‌های بانکی در بین مردم جا افتاد که آن‌ها را بسیار نگران کرده است. ما در این وبلاگ به این موضوع مهم پرداخته‌ایم تا کاملا در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم؛ که چرا سازمان امور مالیاتی تصمیم به چنین کاری گرفته است؟ اصلا این بررسی حساب‌های بانکی برای کدام دسته افراد و شغل هاست؟ با هم به این موضوع می‌پردازیم.

 

مالیات بر تراکنش‌های بانکی

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی چیست؟

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی را در یاس سیستم بخوانید

مالیات تراکنش‌های بانکی مالیاتی است که در عملکرد برخی شرایط و تراکنش بیش از حد سقف مجاز باید پرداخت گردد. در مقابله با فرار مالیاتی از طریق تراکنش بانکی، مدیریت در کل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پول شویی و مقررات آن نامه‌ای به تمام بانک‌ها ابلاغ باید کرد که باعث شفاف‌سازی در تراکنش‌های بانکی است، به این ترتیب دولت در مقابله با فرار مالیاتی باید مالیات تراکنش‌های بانکی را اجرا کند و اگر پرداخت آن انجام نشود توسط مشمولین جرایم مالیاتی باید صورت گیرد.

برای سقف تراکنش‌های بانکی سازمان‌های امور مالیاتی سقفی را تعیین نکرده‌اند و افراد هرطور که می‌خواهند می‌توانند با حساب خود نیز کار کنند، فقط درآمدی که باید در اظهارنامه‌ای به دارایی اعلام شود نیز پیش بینی شود.

 

موارد مشمول مالیات تراکنش‌ها چیست؟

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی چیست؟

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی را در یاس سیستم بخوانید

هر تراکنش بانکی که در حساب افراد ثبت شود باید در ماهیت درآمدی باشد که در بررسی ممیزین مالیاتی قرار خواهد گرفت که این روش به افراد پیشنهاد می‌شود. موارد درآمدی و عملیات تجاری که در حساب بانکی جدا انجام می‌شود و در قالب اظهارنامه به صورت حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد. بحث اصلی در تراکنش‌های بانکی بحث درآمدی و غیردرآمدی برای افراد می‌باشد، از این رو هر تراکنشی که ماهیتی در درآمد نداشته باشد و یا مالیات برحسب معامله پرداخت شده باشد، مانند خرید و فروش وسایل نقلیه جزء مواردی در تراکنش بانکی صورت نمی‌گیرد.

 

موارد غیر مشمول مالیات در تراکنش بانکی چیست؟

  1. واریزهایی بابت هزینه‌های عمومی و روزمره زندگی
  2. درآمدهایی که هنگام معامله مالیات باید پرداخت شود
  3. درآمدهایی که نباید بیش‌تر از ۱۵ میلیون باشد
  4. جابه جایی حساب‌های شخصی
  5. سود بانکی

 

حوزه رسیدگی به مالیات تراکنش‌های بانکی برچه اساسی تعیین می‌گردد؟

در تعیین و ثبت منطقه و حوزه مالیاتی این نوع حرفه و شغل فرد است که تعیین کننده است. مورد بعدی حوزه سکونت فرد است. اصلا محل شعبه بانکی ربطی به حوزه مالیاتی ندارد.

 

سوء تفاهم بزرگ در مالیات بر گردش حساب‌های بانکی

تمام اهداف سازمان مالییاتی شناسایی و یافتن شرکت‌هایی است که فرار مالیاتی دارند. این موضوع به اشتباه در ین مردم جا افتاد که سازمان‌های امور مالیاتی قصد دریافت مالیات از حساب‌های بانکی آن‌ها را ندارند. قانون هیچ مجوزی بابت اینکار به سازمان مالیاتی نداده است.

اشخاص موظف به پرداخت مالیات کسب و کار خود هستند. حتی کارگران و کارمندان هم مالیات پرداخت می‌کنند. این مالیات از حقوق دریافتی آن‌ها توسط کارفرما کسر شده و به حساب اداره مالیات واریز خواهد شد.

از طرفی گردش مالی در کسب و کارهای قانونی کاملا مشخص است و مبدا و مقصد پول مشخص است. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان جرم‌هایی را از فرار مالیاتی انتخاب کرد بررسی و کنترل گردش مالی حساب بانکی اشخاص است که در ادامه به اجرای این طرح در کشورهای دیگر می‌پردازیم.

 

کنترل حساب بانکی اشخاص در برخی کشورهای جهان

امروزه پول شویی یکی از دغدغه‌های کشورهای جهان است، درآمدهای کسب شده در قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر است که از طریق پول شویی قادر به سیستم مالی قانونی در کشور است. در این مورد مالیات یکی از مهم‌ترین درآمد در بیشتر کشورها است، مبارزه با فرار مالیاتی اهداف بزرگ در دستگاه‌های قانونی در جهان است و دولت‌ها با اجرای قانونی به کنترل در گردش‌های مالی و تراکنش مشکوک می‌پردازند.

در کشورهایی مانند استرالیا، فرانسه و ایتالیا مأموران در اداره مالیات به راحتی می‌توانند گردش حساب اشخاص را در هر زمان که نیاز داشته باشند می‌توانند مستندات حساب بانکی افراد را از بانک دریافت کنند. در کانادا و آمریکا مأمورین اداره مالیات با کسب مجوزهای مشخص شده قادر به دسترسی تراکنش‌های مالی می‌باشند.

 

قانون کنترل تراکنش‌های بانکی در ایران

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی چیست؟

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی را در یاس سیستم بخوانید

در این مورد این نام‌گذاری صحیح نیست زیرا قانونی به این نام وجود ندارد، قانون مالیات‌های مستقیم که همان سازمان امور مالیاتی است این اختیار را دارد که با مبارزه در جهت فرار مالیاتی در صورت نیاز حساب‌های بانکی را مورد بررسی قرار دهند. این مواد قانونی از سال‌های دور در قانون مالیات‌های مستقیم وجود داشته ولی بخاطر دلایل‌های مختلفی مانندعدم همکاری بانک‌ها به اجرا درنیامده است.

تراکنش مشکوک چیست؟

مشخص است که میزان سرمایه در حساب‌های بانکی اشخاص در سازمان‌های امور مالیاتی اهمیت چندانی ندارد، مواردی که برای اداره مالیات مهم است تراکنش‌های بانکی اشخاص است به این معنی که میزان پول از حساب آن‌ها خارج و به عنوان دیگر به حساب آن‌ها وارد شده است.

از روشن‌ترین و اصلی روش‌های سازمان امور مالیاتی برای تشخیص درست بود اظهارنامه بررسی تراکنش بانکی این افراد است. کار درست بررسی حساب‌های مشکوکی است که تا بحال پرونده مالیاتی نداشته اند. طبق دستور جدید بانک‌ها این گروه موظف به ارائه گزارش از صورت تراکنش‌های حساب خود هستند که مشکوک به نظر می‌آید.

 

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی چیست؟

نقش تراکنش‌های بانکی در مالیات مستقیم اشخاص حقوقی را در یاس سیستم بخوانید

تراکنش‌های بدون مشکل عبارت است از:

۱: گردش حساب بین بانکی یک شخص: یعنی یک فرد مبلغی را از حساب خود در یک بانک به حساب خود انتقال دهد

۲: گردش حساب ناشی از دریافت وام و تسهیلات

۳: تراکنش‌هایی که مربوط به پرداخت بدهی است

۴: گردش مالی ناشی از درآمد حاصل از کشاورزی

۵: تراکنش‌هایی از درآمد معاف از مالیات

۶: تراکنش‌های ناشی از دریافت و پرداخت دستمزد

 

چگونه از تراکنش‌های بانکی خود در سازمان امور مالیاتی دفاع کنیم؟

شاید جزء افرادی باشید که به دلیل تراکنش بانکی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده اید، باید توجیه کافی برای درستی تراکنش بانکی داشته و قانع کردن افراد در اداره مالیات کار بسیار ساده‌ای نیست. برای این که پرونده‌های مالیات را به درستی از اداره مالیات خارج کرد، باید آگاهی کامل به قوانین مالیاتی و تجربه کافی در این زمینه خواهیم داشت، چنین فرضی برای یک فرد عادی نامشخص است و بهترین راه این است که به یک مشاور مالیاتی مراجعه کرد.

 

جمع‌بندی

اگر در سازمان امور مالیاتی هرساله اظهارنامه مالیاتی ارسال می‌کنید، مهم است که بدانید سازمان مالیاتی گردش حساب را به هر روشی تحت نظر قرار می‌دهد و با اظهارنامه ارسالی شما تطبیق می‌دهد. باید دانست که اگر جمع تراکنش‌های بانکی کمتر از ۵ میلیارد تومان باشد و پرونده‌ای در امور مالیاتی نداشته باشید، حساب‌های بانکی توسط سازمان امور مالیاتی کنترل می‌شود و باید پاسخ گو در گردش حساب خود بود.

اگر پرونده‌ای در سازمان امور مالیاتی ندارید باید جمع تراکنش‌های بانکی در یک سال بیشتر از ۵ میلیارد تومان باشد که از سوی این سازمان پرونده تشکیل و برای گردش‌های حساب توضیح مختصری داشته باشید. برای اینکه بتوانیم گزارشات دقیق تری از گردش حسابها داشته باشیم تا مدیریت منابع را به بهترین نحو پیاده سازی نماییم ، بهتر است از نرم افزارهای حرفه ای مانند نرم افزار حسابداری یاس سیستم استفاده نماییم که دارای گزارشاتی بسیار دقیق و متنوع می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *