بودجه بندی هزینه

بودجه بندی هزینه - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

بودجه بندی هزینه یک ابزار مالی است که متخصصان می توانند از آن برای برآورد و برنامه ریزی هزینه های تجاری خود استفاده کنند. این ابزار به مدیران پروژه و رهبران تجاری کمک می کند تا هزینه های خود را تجزیه و تحلیل و پیگیری کنند. یادگیری بیشتر در مورد این تکنیک بودجه بندی می تواند به شما در کاهش هزینه ها، افزایش سودآوری و برنامه ریزی کارآمد پروژه بعدی کمک کند. در این مقاله، ما توضیح می دهیم که بودجه بندی هزینه چیست، چرا مهم است و چگونه می توانید بودجه هزینه ای را برای پروژه بعدی خود تهیه کنید.

موارد مهمی که می بایست در بودجه بندی هزینه مطرح گردد، بشرح ذیل می باشد:

  • بودجه بندی هزینه چیست
  • عناصر بودجه بندی هزینه
  • زمان بندی پروژه ها
  • چرا بودجه بندی هزینه مهم است
  • نحوه تدوین بودجه بندی

سپس به تشریح هریک از موارد، خواهیم پرداخت تا بیش از پیش با نکات مهم بودجه بندی هزینه ها آشنا شویم.

بودجه بندی هزینه

بودجه بندی هزینه را در یاس سیستم بخوانید

1) بودجه بندی هزینه چیست؟

بودجه بندی هزینه فرآیند ایجاد یک برنامه مالی و بودجه با استفاده از برآورد هزینه است. بودجه یک ابزار مالی است که متخصصان می توانند از آن برای مدیریت وجوه خود استفاده کنند. بودجه بندی بهای تمام شده نوعی از بودجه است که شامل کل هزینه های مورد انتظار برای یک دوره معین می شود. مدیران پروژه اغلب هنگام برنامه _ریزی پروژه های جدید از بودجه بندی هزینه استفاده می کنند. مدیران تجاری و متخصصان مالی می توانند از بودجه بندی هزینه در هنگام ایجاد بودجه برای سه ماهه یا یک دوره مالی استفاده کنند. این متخصصان می توانند از بودجه هزینه برای تجزیه و تحلیل عملکرد پروژه و رفتارهای مخارج خود استفاده کنند.
بدیهی است برای افزایش دقت و سهولت بودجه بندی ، بهتر است از نرم افزارهای حرفه ای مانند نرم افزار حسابداری یاس سیستم استفاده شود. این نرم افزار دارای سیستم بودجه بوده و کاربر می تواند براحتی در بازه های زمانی قابل تنظیم انواع بودجه بندی را تعریف نماید و یا با استفاده از قسمت گزارشات این سیستم براحتی انحرافات بودجه و کنترل بودجه را گزارشگیری نماید.

 

2) عناصر بودجه بندی هزینه

شما می توانید بودجه بندی هزینه را برای نیازهای شرکت یا پروژه خود سفارشی کنید. عناصر رایج در بودجه هزینه می تواند شامل موارد زیر باشد:

بودجه بندی هزینه

برآورد بودجه بندی هزینه را در یاس سیستم بخوانید

برآورد هزینه

برای ایجاد بودجه هزینه، متخصصان از داده های برآورد هزینه استفاده می کنند. برآورد هزینه کل هزینه های هر مرحله را در طول یک پروژه پیش بینی می کند.
بودجه هزینه شامل برآوردهایی برای انواع هزینه های زیر است:
هزینه های مستقیم : هزینه های مستقیم هزینه هایی هستند که به کالاها و خدمات فیزیکی مورد استفاده در تولید مربوط می شوند. به عنوان مثال، در یک شرکت تولیدی، این می تواند شامل مواد، نیروی کار تولید و سوخت حمل و نقل باشد.
هزینه های غیرمستقیم : هزینه های غیرمستقیم هزینه های مرتبط با عملیات عمومی تجاری است. این شامل اجاره، حقوق سرپرستان و خدمات ارتباطی مانند هزینه های اینترنت و تلفن می شود.
هنگام ایجاد برآورد هزینه برای یک کسب و کار یا یک پروژه، متخصصان مالی می توانند هزینه های غیرمستقیم و مستقیم را جمع آوری کنند.

 

3) زمان بندی پروژه

بودجه بندی هزینه اغلب حاوی اطلاعات دقیق در مورد برنامه زمانی پروژه یا جدول زمانی است. این می تواند به متخصصان کمک کند تا برای هر کار در پروژه برنامه ریزی کنند و اطمینان حاصل کنند که بودجه کافی برای هر مرحله وجود دارد. به عنوان مثال، هنگام ایجاد بودجه هزینه برای یک ساختمان جدید، یک مدیر پروژه ممکن است پروژه را به بخش‌های مختلفی تقسیم کند، مانند ساخت و ساز اولیه، کارهای برقی و کارهای لوله‌کشی.
سپس می توانند برای هر یک از این وظایف یک جدول زمانی ایجاد کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است تعیین کنند که ساخت اولیه یک ماه طول می کشد، در حالی که کار لوله کشی و برق ممکن است حدود یک هفته طول بکشد. مدیر پروژه می تواند از این جدول زمانی برای برنامه ریزی هزینه های مرتبط استفاده کند.
درنرم افزار یاس سیستم با استفاده از تعریف پروژه ها براحتی می توان تمامی ورودی و خروجی های منابع را به تفکیک پروژه ثبت نمود و بااستفاده از انواع گزارشات ، به تفکیک پروژه گزارشگیری نمود.
ذخیره احتمالی
برخی از متخصصان بسته به پروژه و صنعت، ذخیره احتمالی را در بودجه بندی هزینه خود لحاظ می کنند. ذخیره احتمالی بخشی از بودجه است که برای تغییرات غیرمنتظره کنار گذاشته می شود. حتی با برنامه ریزی دقیق و برآورد هزینه، ممکن است هزینه های اضافی غیرمنتظره ای وجود داشته باشد و ذخیره احتمالی به کاهش این خطر کمک می کند.

 

بودجه بندی هزینه

زمان بندی پروژه را در یاس سیستم بخوانید

4) چرا بودجه بندی هزینه مهم است؟

بودجه بندی هزینه بخش مهمی از برنامه ریزی یک پروژه یا استراتژی تجاری جدید است. بودجه هزینه ممکن است مزایای زیر را داشته باشد:

  •  کارایی را افزایش می دهد
    متخصصان مالی می توانند از بودجه بندی هزینه برای تجزیه و تحلیل هزینه های پروژه خود استفاده کنند. این می تواند به آنها در کاهش ضایعات و بهبود کارایی کمک کند
  • سودآوری را بهبود می بخشد
    استفاده از بودجه بندی هزینه می تواند به متخصصان کمک کند تا هزینه های کلی پروژه خود را کاهش دهند که می تواند سودآوری آنها را افزایش دهد.
  • به متخصصان کمک می کند تا به اهداف تجاری برسند
    بودجه بندی هزینه می تواند به متخصصان مالی کمک کند تا با ایجاد یک استراتژی برای هر پروژه به اهداف تجاری خود برسند. با برنامه ریزی هر هزینه و ضرب الاجل، یک متخصص می تواند از عملکرد صحیح پروژه اطمینان حاصل کند.

 

بودجه بندی هزینه

نحوه تدوین بودجه بندی هزینه در یاس سیستم بخوانید

 

5) نحوه تدوین بودجه بندی هزینه

اگر در حال ایجاد بودجه هزینه‌ای هستید، این مراحل کلی را دنبال کنید و آن‌ها را مطابق با پروژه خود سفارشی کنید:

1. دستورالعمل های بودجه را تنظیم کنید
اولین قدم در ایجاد بودجه بندی هزینه، تعیین مرزها یا دستورالعمل های خود است. می توانید از بودجه بندی هزینه برای یک سه ماهه مالی یا یک پروژه خاص استفاده کنید. هنگام تنظیم پارامترهای بودجه خود، نقش و اهداف خود را در نظر بگیرید.
2. لیست تمام هزینه ها
پس از تنظیم دستورالعمل های بودجه، می توانید تمام هزینه های مورد انتظار خود را فهرست کنید. برای این مرحله می‌توانید دسته‌های هزینه را بدون تعیین مقدار فهرست کنید. سعی کنید هزینه های غیرمستقیم و مستقیم مربوط به تولید فیزیکی و عملیات عمومی کسب و کار را در صورت وجود درج کنید. هزینه هایی مانند اجاره، تجهیزات، حقوق، مواد و آب و برق را در نظر بگیرید. اگر با یک تیم پروژه کار می کنید، می توانید این اطلاعات را با همکاران خود مرور کنید تا مطمئن شوید که تمام هزینه های مرتبط با پروژه را لحاظ کرده اید.
برای تهیه لیست هزینه ها، می توان از گزارشات نرم افزارهای حرفه ای مانند نرم افزار یاس سیستم ، استفاده نمود که در کوتاه ترین زمان ، دقیق ترین گزارشات را ارائه می دهد.
3. هزینه های شناخته شده را شناسایی کنید
پس از جمع آوری لیست کلی هزینه ها، می توانید وارد کردن مبالغ را شروع کنید. لیست هزینه های خود را مرور کنید و هزینه هایی را که از قبل می دانید وارد کنید. این هزینه های ثابت مانند اجاره و حقوق سرپرست خواهد بود. می‌توانید از صورت‌حساب‌ها و صورت‌حساب‌های سه ماهه یا سال گذشته برای کمک به یافتن هزینه‌های ثابت استفاده کنید.

4. برآورد هزینه های مورد انتظار
در مرحله بعد، می توانید هزینه های مورد انتظار خود را تخمین بزنید. این می تواند شامل هزینه های متغیر مانند دستمزد ساعتی کار و مواد باشد. شما ممکن است با متخصصان دیگر در صنعت خود همکاری کنید تا به شما در جمع آوری این هزینه ها کمک کنند. به عنوان مثال، برای یک پروژه ساختمانی، یک مدیر ساخت و ساز و معمار ممکن است برآوردهای خود را ارائه دهند. می توانید اطلاعاتی را برای منابع مختلف جمع آوری کنید تا در بودجه هزینه گنجانده شود.

5. جدول زمانی را تنظیم کنید
پس از جمع آوری تمام اطلاعات هزینه، می توانید یک جدول زمانی ایجاد کنید. برای پروژه ها، می توانید هر مرحله را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید. برای بودجه سه ماهه، ممکن است ضرب الاجل هفتگی یا ماهانه تعیین کنید. این می تواند به شما در برنامه ریزی هزینه های خود در طول دوره کمک کند تا مطمئن شوید که بودجه کافی دارید.

6. تجزیه و تحلیل و اصلاح کنید
متخصصان می توانند از بودجه بندی هزینه برای تجزیه و تحلیل کلی هزینه ها و پیشرفت خود در طول پروژه استفاده کنند. تجزیه و تحلیل بودجه هزینه را در ابتدای پروژه برای بهبود کارایی هزینه در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر بودجه هزینه شما نشان می _دهد که تیم شما برای یک پروژه به 10 میلیارد نیاز دارد و این بیشتر از آن چیزی است که می خواهید خرج کنید، می توانید از بودجه هزینه برای یافتن مناطقی استفاده کنید که می توانید هزینه ها را کاهش دهید.

7. هزینه های واقعی را مقایسه کنید
در طول پروژه، می‌توانید هزینه‌های واقعی خود را پیگیری کرده و آن‌ها را با برآوردها مقایسه کنید. این می تواند به شما در تعیین مناطقی که می توانید هزینه ها را کاهش دهید کمک کند.
در نرم افزار یاس سیستم تمامی این مراحل تنها با کلیک یک دکمه بصورت خودکار انجام شده و گزارشات دقیق برای بررسی انحرافات و تحلیل بودجه و کنترل آن دراختیار حسابداران قرار می‌گیرد.

 

نکاتی برای ایجاد بودجه هزینه

هنگام ایجاد بودجه بندی هزینه، این نکات را در نظر بگیرید:

• برآوردهای خود را با دقت در نظر بگیرید
هنگام ایجاد بودجه بندی هزینه، سعی کنید برآوردهای خود را با دقت ایجاد کنید. در صورت امکان از برآوردهای محافظه کارانه یا بالا استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که بودجه کافی برای تکمیل پروژه دارید.

• قالبی را انتخاب کنید که با نرم افزار یا سیستم حسابداری شما کار می کند

هنگام تهیه بودجه بندی هزینه می توانید از فرمت های مختلفی استفاده کنید. می توانید هزینه ها و تاریخ ها را در یک صفحه گسترده یا یک برنامه نرم افزاری فهرست کنید. قالبی را انتخاب کنید که با نرم افزار حسابداری شرکت شما یا ابزارهای ردیابی هزینه کار می کند. این می تواند به آسان تر مقایسه هزینه های واقعی با برآوردهای شما کمک کند. در نرم افزار یاس سیستم براحتی می _توانید در بازه های زمانی ماهانه و سالانه ، تمامی بودجه ها را تعریف و با یک کلید انحراف گیری و تجزیه و تحلیل نمایید.

 

جمع بندی

بودجه‌ بندی هزینه ابزاری مفید برای پیگیری هزینه‌ها و عملکرد هستند و می‌توانند به شما در ایجاد تغییرات مهم در طول پروژه کمک کنند. زمانی را برای بررسی منظم بودجه خود در نظر بگیرید. در این مدت می توانید هزینه های مورد انتظار خود را با هزینه _های واقعی پروژه مقایسه کنید.

 

منابع :  dummies.com

1 نظر در “بودجه بندی هزینه

  1. علی .لی اللهی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    با توجه به مطلب گفته شده برای بودجه بندی هزینه اینطور برداشت میشود که بیشتر ماهیت پروژه‌ای دارد و برای شرکتهای که روند تولید مستمر دارند بایستی مدلی ارائه شود که بتوان راحتر انحرافات بودجه را مشخص کرده و به اصلاح آن پرداخت.
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *