محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

به طور کلی، بسیاری از کارگران و کارمند بخش‌های دولتی و خصوصی ممکن است خارج از ساعت کاری تعیین شده برایشان کار کنند. برای مثال به طور میانگین ساعت کاری در طول روز ۸ ساعت است. اگر فردی بیش از مدت تعیین شده کار کند، مشمول اضافه کاری می‌گردد. ما در اینجا قصد داریم درباره محاسبه حقوق و اضافه کار در سال ۱۴۰۲ اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲ - یاس سیستم - نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲ - یاس سیستم - نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

محاسبه حقوق و دستمزد ۱۴۰۲
• اضافه کاری کارگران
• شرایط حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲
• ماده ۸۳ قانون کار در مورد کارگران نوجوان
• فرمول محاسبه حقوق و اضافه کار در سال ۱۴۰۲
• آموزش محاسبه اضافه کاری در سال ۱۴۰۲
• سقف حقوق و اضافه کار در هر ماه
• حداقل حقوق در سال 1402 چقدر است؟
• حق سنوات چگونه محاسبه میشود؟
• جمع بندی

 

محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

این روزها با بالاتر رفتن تورم و بسیاری از هزینه‌های جانبی دیگر، حقوق افراد کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. از این رو بسیاری از کارکنان و کارمندان بیش از ساعت تعیین شده از سوی وزارت کار، در سرکار می‌مانند و اضافه کاری می‌کنند. هزینه اضافه کاری در هر سالی بر اساس قوانین تعیین شده از سوی وزارت کار محاسبه می‌شود.

با توجه به اینکه اضافه کاری کارکنان نقش بسزایی در ترمیم مزد آن‌ها دارد، دانستن شیوه محاسبه اضافه کار از سوی کارفرمایان امری بدیع و ضروری است. اگر کارفرمایان مبلغ اضافه کاری کارکنان را کمتر از مقدار تعیین شده توسط وزارت کار بپردازند، کارگران و کارکنان متضرر می‌شوند. از این روی در حسابداری یاس سیستم تمام این موارد مورد نظر قرار گرفته است تا به ساده‌ترین شیوه مورد استفاده قرار گیرد.

 

اضافه کاری کارگران

محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

اضافه کاری کارگران را در یاس سیستم بخوانید

در وزارت کار، قانونی تحت عنوان حمایت از کارگران وجود دارد. بر اساس این قانون ساعت کاری کارکنان تعیین شده و مانع از کار اضافه کارگران می‌شود. با این حال، گاهی اوقات کارگران بیشتر از ساعت تعیین شده از سوی وزارت کار در محل کار می‌مانند و کار می‌کنند. در چنین حالتی آن‌ها مشمول اضافه کاری می‌شوند. کارفرما موظف است که میزان اضافه کاری کارگران را محاسبه کرده و در زمان پرداخت حقوق آن را لحاظ نماید.

 

شرایط حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

همان طور که در بخش‌های قبل گفتیم، اگر کارگران از ساعت تعیین شده توسط وزارت کار بیشتر بمانند، مشمول اضافی کاری و مزد بیشتر هستند. بر اساس قانون شرایط خاصی برای اضافه کاری کارگران تعریف شده است. طبق ماده ۵۹ قانون کار، در شرایط عادی کارگر باید در درجه اول با اضافه کار موافق باشد.

سپس باید بین کارفرما و کارگر توافقی در رابطه با پرداخت ساعت اضافه کار وجود داشته باشد. بر اساس ماده ۶۰ قانون، گاهی اوقات کارفرما می‌تواند علی رغم رضایت کارگر به وی اضافه کاری بدهد. این در صورتی است که کار اضافه با هدف جلوگیری از حوادث قابل پیش بینی یا جبران نمودن خسارت ناشی از حادثه باشد.

در چنین حالتی کارفرما می‌تواند تا ۸ ساعات بیشتر از ساعت کاری تعیین شده از کارگران درخواست اضافه کار داشته باشد. با این حال کارفرما موظف است بعد از انجام کار ظرف مدت ۴۸ ساعت موضوع را به اداره کار گزارش دهد تا ضروری بودن کار اضافه و مدت زمان آن مشخص گردد. در غیر این صورت کارفرما موظف است خسارت و غرامت وارده به کارگران را پرداخت کند.

بر اساس ماده ۵۲ قانون کار، مشاغل زیان‌آور و سخت مانند کار کردن در معدن نباید بیشتر از ۶ ساعت در روز باشد. به همین دلیل کارگرانی که در چنین مشاغلی مشغول به کار هستند، شرایط اشافه کاری ندارند و نمی‌توانند از پس ساعات اضافه کار بر بیایند.

 

 

 

 

ماده ۸۳ قانون کار در مورد کارگران نوجوان

در رابطه با کارگران نوجوانی که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال است، حقوق و اضافه کار غیر قانونی است. بر اساس ماده ۸۳ قانون کار، افرادی که در زیر سن قانونی یعنی ۱۸ سال هستند، نمی توانند اضافه کاری کنند و اضافه کاری کارگران زیر ۱۸ سال غیر قانونی بوده و کارفرمایانی که اینکار را کنند مشمول جرایم مختلف خواهند شد.

همچنین بر اساس ماده ۶۱ قانون کار، اضافه کاری برای کارگرانی که در شیفت شب مشغول به کار هستند کار بسیار زیان‌آور و خطرناکی به حساب می‌آید. به همین دلیل کارگران شیفت شب مشمول اضافه کاری نخواهند شد.

 

 

فرمول محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

فرمول محاسبه حقوق و اضافه کار را در یاس سیستم بخوانید

زمانی که کارگر بیشتر از ساعت تعیین شده از سوی وزارت کار، در یک مجموعه کار و فعالیت می‌کند، مشمول اضافه کاری و گرفتن مزد بیشتر خواهد شد. اما برای خیلی‌ها ممکن است این سوال پیش بیاید که هزینه هر ساعت اضافه کاری چقدر است و در سال ۱۴۰۲ اضافه کاری چگونه محاسبه می‌شود.

باید بگوییم که بر اساس ماده ۵۲ قانون کار، هزینه هر ساعت اضافه کاری به میزان ۴۰ درصد اضافه بر مزد برای هر ساعت کار عادی می‌باشد. به عبارت فرمولی محاسبه اضافه کار به صورت ساعت در سال ۱۴۰۲ شامل قیمت یک ساعت کار عادی به علاوه ۴۰ درصد از دستمزد یک ساعت کار عادی است.

برای محاسبه هزینه هر ساعت اضافه کارتان، ابتدا باید هزینه هر ساعت کارتان را محاسبه کنید و سپس ۴۰ درصد از هزینه هر ساعت را به مبلغ پایه اضافه نمایید. به عنوان مثال اگر شما در هر ساعت کاری عادی مبلغ ۵۰ هزار تومان را می‌گیرید برای هر ساعت اضافه کار به شما مبلغ ۸۰ تومن پرداخت می‌شود.

الف) روش نخست؛
اساساً محاسبه اضافه کاری بر مبنای مزد یک ساعت به علاوه چهل درصد صورت می گیرد به عبارت دیگر مزد یک ساعت اضافه کاری برابر است با مزد یک ساعت کار عادی به اضافه ۴۰% فوق العاده اضافه کاری که در این زمینه شیوه قانونی محاسبه که در اجراء با عملکرد کارفرمایان و مراجع حل اختلاف هماهنگی دارد به شرح زیر بیان می گردد.

 

آموزش محاسبه اضافه کاری در سال ۱۴۰۲

محاسبه اضافه کاری که تمامی افراد شاغل در حیطه شغلی خود با آن سروکار دارند طبق فرمولی ثابت انجام می‎ شود.

الف) روش نخست؛
مزد روزانه = ۳۰÷ مزد ماهانه
مزد یک ساعت کار عادی = ۷ ساعت و۲۰دقیقه (۷/۳۳)÷ مزد روزانه
مزد یک ساعت اضافه کاری = ۴۰% مزد یک ساعت کار عادی + مزد یک ساعت کار عادی

فرمول محاسبه اضافه کاری به شرح زیر می باشد:

ساعات اضافه کاری * ۱.۴* ۲۲۰ / (حق مسکن + حق بن + حقوق پایه) = فرمول اضافه کاری

 

سقف حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲ در هر ماه

محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

سقف حقوق و اضافه کار در هر ماه را در یاس سیستم بخوانید

در تبصره‌ای که در ماده ۵۹ قانون آمده است، پیش بینی شده که کارگران می‌تواند ساعات اضافه‌تری از ساعات کاری خود کار کنند که توسط کارفرما به آن‌ها ارجاع می‌گردد. بر اساس این قانون نباید ساعات اضافه کاری در هر روز بیشتر از ۴ ساعت باشد.

البته استثناهایی نیز وجود دارد که باید با توافق طرفین یعنی کارفرما و کارگر صورت بگیرد. برای مثال، در برخی موارد استثنا مانند کار اضافه برای جلوگیری از یک حادثه، کارفرما می‌تواند بدون توافق کارگر به کار اضافه بدهد و این مورد در ماده ۶۰ قانون کار آمده است.

اما در شرایط عادی سقف اضافه کاری برای کارگران در روز ۴ ساعت است و اگر فرض کنیم که یک کارگر سی روز ماه را اضافه کاری کند، میزان اضافه کاری او در طول ماه ۱۲۰ ساعت خواهد شد. مزد اضافه باید در حقوق او در نظر گرفته شده و پرداخت گردد.

 

 

حداقل حقوق ۱۴۰۲ چقدر است؟

مطابق با اعلام وزارت کار حداقل حقوق در سال 1402 مبلغ 7.920.000 هزار تومان است.

 

حق سنوات چگونه محاسبه میشود؟

برای محاسبه حق سنوات ماهیانه میتوانید به آسانی از فرمول زیر استفاده کنید: ( x 2.5سابقه کار به ماه) x (مزد روزانه کارگر).

 

جمع بندی محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

به طور کلی، می‌توان گفت که اگر کارگران و کارکنان بیشتر از ساعت تعیین شده از سوی وزارت کار، کار کنند مشمول حقوق و اضافه کار می‌شوند. با این حال کارگران مشاغل سخت، کارگرانی که در شیفت شب کار می‌کنند و افراد زیر ۱۸ سال نباید اضافه کاری کنند. اضافه کاری این افراد غیر قانونی بوده و مشمول جریمه برای کارفرما می‌شود. بر اساس قانون سال ۱۴۰۲ اضافه کاری افراد بر اساس فرمول هزینه هر ساعت کار به علاوه ۴۰ درصد محاسبه می‌شود. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم که مطالب ما برایتان مفید بوده باشد.

1 نظر در “محاسبه حقوق و اضافه کار ۱۴۰۲

  1. فرزانه نوروزی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من فیلم اموزشی سامانه مودیان در تاریخ ۲/۱۷ در اصفهان توسط اقای حیدری را میخواستم
    در سایت شما پیدا نکردم
    Farz55_2000@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *