حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

قیمت نرم‌افزار حسابداری به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت نرم‌افزار حسابداری

قیمت نرم‌افزار حسابداری یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان تهیه این نوع از نرم‌افزارها محسوب می‌شود. امروزه نرم‌افزارهای حسابداری مختلفی در بازار وجود دارند که کار اصلی همه آن‌ها یکسان است اما قیمت ثابت و تعریف‌شده‌ای ندارند. بعضی از نرم‌افزارهای حسابداری قیمت پایینی دارند و تعدادی دیگر از آن‌ها نیز دارای قیمت‌های بسیار بالا هستند. برای آگاهی از دلایل این تفاوت قیمت و نحوه تعیین قیمت نرم‌افزار حسابداری با ما همراه باشید.

 

آشنایی با نرم‌افزار حسابداری

برای شروع توضیحات، بهتر است ابتدا جواب این سوال را بدهیم که نرم‌افزار حسابداری چیست؟ نرم‌افزار حسابداری برای کمک کردن به حسابدارها در طول مراحل کارشان در بخش‌های مختلف حسابداری و دفترداری تولید شده است و یک حسابدار با وارد کردن داده‌های مالی یک کسب‌وکار در این نرم‌افزار، آن‌ها را ذخیره می‌کند.

نرم‌ افزار حسابداری ابزاری بسیار ضروری برای نظارت بر سلامت مالی یک مجموعه اقتصادی است. با این توضیحات می‌توان نتیجه‌گیری کرد داشتن یک نرم‌افزار حسابداری حتی برای مشاغل کوچک نیز جزو موارد و نیازهای ضروری است.

نرم‌افزارهای حسابداری برحسب موقعیت محل استفاده به تقسیماتی چون «نرم‌افزارهای مورد استفاده در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها»، «نرم‌افزارهای حسابداری مورد استفاده در شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی» و «نرم‌افزارهای مورد استفاده در کارخانه‌ها، ادارات و شرکت‌ها» تقسیم می‌شوند.

نرم‌افزارهای حسابداری به‌عنوان یک نرم‌افزار کاربردی بر پایه مفاهیم حسابداری طراحی و ساخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها موجب تسهیل در امور حسابداری خواهد شد. در شرکت‌ها برای سندهای حسابداری، حقوق و دستمزد، تراز حساب‌ها و حساب‌های قابل پرداخت کاربرد دارد.

 

قیمت نرم‌افزار حسابداری به چه عواملی بستگی دارد؟ - یاس سیستم - نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

 

 

عوامل موثر در قیمت نرم‌افزار حسابداری

عوامل مختلف و زیادی بر تفاوت قیمت میان نرم‌افزارهای حسابداری(اعم از حسابداری فروشگاهی و حسابداری شرکتی) موثر هستند و البته باید توجه داشت گران بودن قیمت یک نرم‌افزار حسابداری الزاما به معنی بهتر بودن آن نیست، بنابراین برای خرید و استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری کامل به جای اینکه اولویت را بر اساس قیمت نرم‌افزار حسابداری قرار دهیم، به ویژگی‌های کاربردی آن توجه کنیم.

در ادامه به بررسی عواملی که باعث تغییر در قیمت نرم‌افزار حسابداری می‌شوند می‌پردازیم:

 

  1. نوع نرم‌افزار حسابداری:

اولین عامل موثر بر قیمت نرم‌افزار حسابداری، نوع نرم‌افزار براساس شغل مورد نظر است. به‌عنوان‌مثال قیمت یک نرم‌افزار حسابداری جامع سازمانی با یک‌ نرم‌افزار حسابداری مربوط به یک کسب‌وکار کوچک متفاوت است. بنابراین خریدار ابتدا باید نرم‌افزار مربوط به کسب‌وکار خود را انتخاب و سپس با توجه به ویژگی‌ها و امتیازات هر نرم‌افزار نسبت به بررسی قیمت آن‌ها اقدام کند تا متناسب‌ترین محصول را سفارش دهد.

 

  1. پشتیبانی:

نکته مهمی که باید برای انتخاب و خرید نرم‌افزار مناسب حسابداری در نظر داشت، نوع پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار است. بسیاری از خریداران در زمان تهیه نرم‌افزار حسابداری به این موضوع توجهی ندارند و تنها به فکر مرحله خرید نرم‌افزار حسابداری هستند. بسیاری از نرم‌افزارهای حسابداری از نظر نحوه استفاده ساده و آسان محسوب نمی‌شوند، اما در مقابل نیز تعدادی دیگر از آن‌ها جزو دسته نرم‌افزارهای حسابداری آسان قرار می‌گیرند.

کاربران برای استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری پیچیده نیاز به مهارت‌های زیادی در زمینه حسابداری دارند اما برای نرم‌افزارهای حسابداری با کاربری ساده، تنها آموزش‌های پشتیانی کافی است. در نهایت صرف نظر از اینکه چه نرم‌افزاری با چه درجه سختی یا آسانی را انتخاب می‌کنید نیازمند استفاده از خدمات پشتیبانی از آن‌ها هستید و با افزایش سطح پشتیبانی قیمت نرم‌افزار حسابداری مورد نظر نیز تا حدودی بالا می‌رود.

 

 

  1. انواع عملیات حسابداری مورد نیاز برای کسب‌وکار مورد نظر:

نرم‌افزار حسابداری باید دارای ویژگی‌های متعددی براساس نوع کسب‌وکار باشد اما کیفیت و سطح این ویژگی‌ها و نوع آن‌ها، هرکدام می‌توانند عواملی موثر در قیمت‌گذاری نرم‌افزار حسابداری آنلاین یا تحت وب باشند. مجموعه نیازهای یک فروشگاه نسبت به یک شرکت خدماتی یا بازرگانی بسیار متفاوت خواهد بود و هر یک به ابزارهای نرم‌افزاری خاصی نیاز دارند.

 

  1. قابلیت شخصی‌سازی نرم‌افزار حسابداری:

هر نرم‌افزار حسابداری باید این امکان را برای کاربران خود فراهم کند که براساس نوع نیازمندی آن‌ها در نرم‌افزار، امکاناتی خاص را در اختیار آن‌ها قرار دهد. یعنی در یک نرم‌افزار حسابداری نیازمندی‌های مدیرعامل با مدیر مالی و حسابدار متفاوت است. همچنین این افراد باید با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهند سطوح دسترسی مختلفی را نیز داشته باشند. داشتن این خصوصیات بر قیمت برنامه حسابداری تاثیرگذار است.

 

قیمت نرم‌افزار حسابداری

 

  1. ابعاد و حجم کسب‌وکار:

نیازهای یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ با نیازهای یک سوپرمارکت متفاوت است و هرکدام احتیاج به سیستم مالی متفاوتی خواهند داشت که براساس تعداد کارکنان، شیوه صدور فاکتور، تعداد فاکتورهای خرید یا فروش و موارد مشابه دیگر تغییر می‌کند. این که یک کسب‌وکار چقدر بزرگ و تخصصی است، چه میزان داده و اطلاعات دارد، حجم و تنوع تراکنش‌های صورت گرفته، تعداد افراد و میزان دسترسی‌های آن‌ها و عوامل متعدد و مشابه دیگر بر قیمتی که برای خرید نرم‌افزار حسابداری پرداخت می‌شود تاثیرگذار خواهد بود.

 

  1. میزان امنیت داده‌ها در نرم‌افزار:

تامین امنیت داده‌ها در سیستم‌‎های مختلف نرم‌افزاری دارای اهمیت فراوانی است. اگر یک نرم‌افزار حسابداریِ سیستمی نتواند امنیت داده‌های حساس را تامین کند قطعآ کاربردی نخواهد بود، بنابراین اینکه در یک نرم‌افزار حسابداری ایمنی چگونه، با چه روشی و با کمک چه راهکارها و ابزارهایی تامین می‌شود، می‌تواند یکی از فاکتورهای موثر در قیمت‌گذاری و خرید نرم‌افزار حسابداری باشد.

 

 

  1. امکان به‌روزرسانی و نسخه‌های جدید:

امکان به‌روزرسانی به نسخه‌های جدید یکی از مواردی است که برای کاربران هر نرم‌افزار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نرم‌افزارهای آنلاین تحت وب این مورد بخشی از تعرفه نرم‌افزار حسابداری در زمان پرداخت است، اما در این شرایط کاربر نرم‌افزار حسابداری آنلاین همواره در حال استفاده از جدیدترین نسخه به‌روز شده آن خواهد بود و این مورد هم بر قیمت برنامه حسابداری تاثیرگذار است.

 

  1. قابلیت انعطاف‌پذیری بالای نرم‌افزار:

از دیگر عوامل موثر بر قیمت نرم‌افزار حسابداری قابلیت استفاده از این نرم‌افزار در دستگاه‌های مختلف است. یک نرم‌افزار حسابداری تحت ویندوز باید بتواند تمامی نسخه‌های موجود را پوشش دهد. به همین ترتیب یک نرم‌افزار تحت اندروید یا نرم‌افزار آنلاین نیز باید روی تمامی نسخه‌ها قابل نصب و پشتیبانی بوده و در هر زمان و مکانی قابل دسترس باشد.

 

قیمت نرم‌افزار حسابداری

 

 

  1. پردازش سریع:

از جمله عواملی که در قیمت نرم افزار حسابداری مهم است، نحوه کدنویسی و پردازش اطلاعات است. اینکه چقدر زمان صرف برنامه‌نویسی نرم‌افزار شده و زمان صدور فاکتور و دقت محاسبات آن چقدر است، تاثیر زیادی بر قیمت نرم‌افزار حسابداری دارد.

 

  1. امنیت:

نکته مهمی که در مورد قیمت نرم‌افزار حسابداری وجود دارد امنیت و حفظ اطلاعات آن است. اغلب نرم‌افزارهای حسابداری با قیمت پایین دارای سطح امنیت کمتری هستند که این مسئله می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را به صاحبان مشاغل وارد کند. اقدامات هر شرکت برای حفظ اطلاعات حسابداری مشتری اهمیت زیادی در تعیین هزینه خرید نرم‌افزار حسابداری دارد.

 

  1. نحوه سازمان‌دهی اطلاعات:

تمام نرم‌افزارهای حسابداری امکان سازمان‌دهی اطلاعات را دارند، اما نحوه سازمان‌دهی و ترتیب این اطلاعات بخش مهمی است که باید به آن توجه شود. میزان ردیف‌های ثبت اطلاعات مشتری، ایجاد شماره ثبت به‌صورت مرتب و جداسازی انواع فاکتورهای خرید و فروش، قراردادها و پیش‌فروش‌ها نکات مهمی هستند که باعث می‌شوند قیمت یک نرم‌افزار حسابداری با نرم‌افزار دیگر متفاوت باشد.

علاوه بر این نکات می‌توان به عوامل دیگری نیز در ایجاد تفاوت قیمت نرم‌افزارهای حسابداری اشاره کرد که شامل مواردی چون «امکان صدور گزارش‌های تحلیلی»، «به‌روزرسانی مرتب نرم‌افزار حسابداری»، «رابط کاربری ساده»، «گرافیک قوی و ارائه نمودارهای مختلف»، «امکان تعریف کاربرهای مختلف برای نرم‌افزار»، «ثبت فاکتور به دلخواه مشتری»، «امکان تنظیم هشدار برای یادآوری موعدهای مالی مختلف»، «امکان محاسبه انواع مالیات‌ها» و «ثبت اسناد گروهی» هستند.

در پایان این نوشته و در جمع‌بندی بار دیگر تاکید می‌کنیم که عوامل زیادی بر قیمت نرم‌افزار حسابداری موثر هستند و گران بودن یک نرم‌افزار حسابداری الزامآ به معنی خوب و کاربردی بودن آن نیست و خریداران این نوع از نرم‌افزارها باید بر اساس نوع نیازها و شرایط خود نسبت به انتخاب و خرید نرم‌افزار حسابداری اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *