حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

روش‌ های حسابداری چیست؟

نرم افزار حسابداری یاس سیستم - روش‌ های حسابداری

اولین شواهد شناخته شده از روش‌ های حسابداری مربوط به بین النهرین است، اگرچه سوابق حسابداری از همان دوران در سومر، آشور و بابل نیز یافت شده است.

اسناد حسابداری از این دوره زمانی نشان می‌دهد که مردم کالاهایی را که فروختند، خریدند یا به احتمال زیاد با آن معامله کردند، ثبت کردند. این روش‌های حسابداری همچنین برای پیگیری محصولات و گله‌ها به‌منظور تعیین اینکه آیا مازادی برای فصل به‌دست می‌آید – اولین صورت‌های سود و زیان، که هنوز هم جزء لاینفک حسابداری هستند، استفاده می‌شد.

در واقع، حسابداری همراه با ظهور سایر تحولات مبتنی بر تمدن مانند نوشتن، شمارش و مفهوم پول به وجود آمد. به عنوان مثال، حسابداری اولیه بین النهرین با امکان گذار از شمارش عینی به انتزاعی، در پیشرفت شمارش نقش داشت.

یک مفهوم کوچک، یک جهش عظیم برای بشریت!

 

تاریخچه حسابداری

روش‌ های حسابداری چیست؟

روش‌ های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

حسابداری زبانی است که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد و در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است. اولین شواهد این زبان از تمدن‌های بین النهرینی در بیش از ۷۰۰۰ سال پیش آمده است.

بین النهرینی‌ها قدیمی‌ترین سوابق مبادله و دریافت کالا را نگه می‌داشتند و این فعالیت‌ها مربوط به ثبت اولیه مصریان و بابلیان باستان بود. بین‌النهرینی‌ها از روش‌های حسابداری ابتدایی استفاده می‌کردند و سوابق مربوط به مبادلات مربوط به حیوانات، دام‌ها و محصولات کشاورزی را به طور دقیق نگه می‌داشتند.

 

صورتهای مالی اولیه در روش‌ های حسابداری

روش‌ های حسابداری چیست؟

روش‌ های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

برای جذب سرمایه گذاران، شرکت‌ها شروع به انتشار اطلاعات مالی خود در قالب ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقدی کردند. این اسناد گواهی بر توانایی‌های سودآوری یک شرکت بود. به نوبه خود، سهامداران به طور کامل به مدیریت اعتماد نداشتند، که نیاز به بررسی‌های مالی مستقل از عملیات یک شرکت را پدیدار کرد.

تولد یک حرفه

حرفه حسابداری از قبل برای جذب سرمایه گذاران ضروری بود و به سرعت برای حفظ اعتماد سرمایه گذاران ضروری شد. انجمن حسابداران عمومی آمریکا    (AAPA) در سال ۱۸۸۷ تأسیس شد و حرفه حسابداری به طور رسمی در سال ۱۸۹۶ با ایجاد عنوان حرفه‌ای حسابدار عمومی رسمی (CPA) به رسمیت شناخته شد.

این عنوان به افرادی اعطا می‌شود که در آزمون‌های دولتی موفق شوند و سه سال تجربه در این زمینه داشته باشند. تربیت حسابداران حرفه‌ای در زمان مناسبی انجام شد.

اصطلاحات رایج در روش‌ های حسابداری

  • بدهی ها: تعهدات شرکت در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی، در سمت چپ دفتر گزارش می‌شود
  • حسابهای دریافتنی: مطالبات شرکت از اشخاص حقیقی و حقوقی، که در سمت راست ثبت شده است
  • دفاتر حسابداری: معاملات با توجه به تاریخ ثبت شده در هنگام وقوع
  • دفترچه ها: معاملات اختصاص داده شده به حساب‌های خاص
  • مطالبات قابل دریافت: به تعهدات اشخاص حقوقی و حقیقی به شرکت اطلاق میگردد.
  • موجودی ها: به کلیه مواد و کالاهایی که بصورت موجودی اول دوره ، پایان دوره ، کاردرجریان ساخت، بین راهی و …. اطلاق می گردد.
  • موجودیهای پایانی: مانده‌ای که در پایان یک دوره مالی در دفاتر ثبت می‌شود که باید بسته شود و سپس به دوره مالی بعدی منتقل می‌شود.
  • تراز آزمایشی: گزارشی که نشان می‌دهد کلیه بدهی‌ها و داراییها باهم مطابقت دارند.

 

 

 

روش‌ های حسابداری چیست؟

روش‌ های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

حسابداری دو ورودی

اشکال اولیه حسابداری دو ورودی در مکان‌های مختلف در زمان‌های مختلف پدید آمدند. با این حال، سیستم حسابداری دو ورودی که امروز با آن آشنا هستیم، اولین بار توسط لوکا پاچیولی در سال ۱۴۹۴ به درستی توصیف شد. او که به عنوان «پدر علم حسابداری» از آن یاد می‌شود، تفکر امروزی در مورد بدهی‌ها، اعتبارات و دفاتر را تعریف کرد.

او یک چرخه حسابداری جامع را تنظیم کرد که فرآیند روشنی را برای کسانی که درگیر حساب‌ها هستند، توضیح داد. از جمله، دفاتر را بر اساس مطالبات دارایی‌ها و موجودی‌ها، بدهی ها، سرمایه، هزینه‌ها و حساب‌های درآمد معرفی کرد.

برای شکوفایی ورود مضاعف، تعدادی از عوامل باید ایجاد و ترکیب شوند. این شامل مالکیت خصوصی، سرمایه، تجارت در مقیاس بزرگ، اعتبار، نوشتن سیستماتیک، پول، و حساب بود. در اروپای قرن ۱۵، ما این موارد را به روش‌های درست گرد هم می‌آوریم تا زمینه را برای پیشرفت‌های عظیم در حسابداری فراهم کنیم.

 

روش‌ های حسابداری چیست؟

روش‌ های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

رشد حرفه حسابداری

حسابداری مدرن در سال‌های اخیر چگونه تکامل یافته است؟ خب سوالی است که در این قسمت به جواب آن میرسیم.

امروزه روش نوین فناوری استفاده از علم حسابداری را تغییر داده است. حسابداری اکنون اتوماتیک‌وار انجام می‌شود. ماشین اضافه‌کننده ویلیام سیوارد باروز، که در سال ۱۸۸۷ ایجاد شد و در دهه ۱۸۹۰ برای فروش تجاری کامل شد، به حسابداران اولیه کمک کرد تا رسیدها را محاسبه کنند و به سرعت دفاتر خود را تطبیق دهند.

زمانی که IBM اولین کامپیوتر بزرگ خود را در سال ۱۹۵۲ منتشر کرد، بر پایه لوله خلاء بود که به اندازه کافی کوچک بود که امکان خرید آن‌ها را برای مشاغل فراهم می‌کرد و باعث شد حسابداران جزو اولین کسانی باشند که از آن‌ها استفاده می‌کردند. در سال ۱۹۵۹، ترانزیستورها جایگزین لوله‌ها شدند و رایانه‌ها را حتی بیشتر در دسترس قرار دادند.

در اوایل سال ۱۹۶۱، ترانزیستورها جایگزین شدند که در نهایت منجر به ساخت رایانه برای همه شد. امروزه تکنولوژی نرم افزارهای حسابداری مانند QuickBooks را آورده است. این پیشرفت‌های جدید بسیار شهودی‌تر هستند و به حسابداران کمک می‌کنند تا کار خود را سریع‌تر، دقیق‌تر و با سهولت بیشتری انجام دهند.

حسابداری مدرن

روش‌ های حسابداری چیست؟

روش‌ های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

با صنعتی شدن نیاز به روش‌های حسابداری پیشرفته‌تر شد. شرکت‌های بزرگ انقلاب صنعتی به سیستم‌های حسابداری هزینه‌ای نیاز داشتند که منابع مالی خارجی مانند سهامداران را مورد توجه قرار می‌داد و نیاز داشتند که بتوانند سود را به‌طور دقیق محاسبه و پیش‌بینی کنند و عملیات خود را بر اساس داده‌های مالی واقعی قرار دهند.

همه اینها نیازمند اقدامات مهم تصمیم‌گیری در حسابداری و متخصصان حسابداری متعهد بود که دانش بسیار تخصصی داشتند و می‌توانستد به آن‌ها مسئولیت مالی زیادی دهند. حسابداران همچنین باید بیش از هر زمان دیگری از تغییرات قانونی آگاه باشند.

مفهوم حسابدار رسمی در اواسط قرن نوزدهم اسکاتلند، پس از درخواست گروهی از حسابداران از ملکه ویکتوریا برای منشور سلطنتی مطرح شد. زمان آن فرا رسیده بود که اعتبار این حرفه و تخصص‌های گوناگون افرادی که در آن کار می‌کردند به رسمیت شناخته شود.

موسسه حسابداران خبره در اواخر قرن نوزدهم در انگلستان و ولز تشکیل شد. با گسترش سریع، امتحانات رسمی را برای اعضای خود معرفی کرد، با نام‌های همکار حسابدار خبره (FCA) و همکار حسابدار خبره (ACA) که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

از تاریخچه حسابداری چه چیزی می‌توانیم یاد بگیریم؟

از آنجایی که حرفه حسابداری طی هزاران سال گذشته تکامل یافته است، در پی آن چند هدف کلیدی پدیدار شد که شامل: دستیابی به حداکثر کارایی، حذف خطاها، ایجاد یک سیستم مالی منسجم و تولید گزارش‌هایی که می‌تواند برای تصمیم گیری عاقلانه تجاری مورد استفاده قرار گیرد. یکی از راه‌های اصلی برای دستیابی به این اهداف، پذیرش و استفاده از جدیدترین و بهترین فناوری موجود است.

این نوع از نرم‌افزار صورت‌حساب خدمات کامل هنوز مبتنی بر دفتر کل است و از سیستم دو ورودی استفاده می‌کند، اما فناوری کنونی علاوه بر عملکردهای ساده حسابداری، مزایای اضافی زیادی را ارائه می‌کند. به جرات می‌توان گفت که یک پلتفرم صورتحساب خودکار ذهن لوکا پاچیولی و همچنین تمام حسابداران اولیه که قبل از او آمده بودند را منفجر می‌کند!

 

 

روش‌ های حسابداری چیست؟

روش‌ های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

روش‌ های حسابداری نوین

حسابداری سنتی یا بریتانیایی یک رویکرد سطح بالا برای ثبت معاملات است که عمدتاً در اوایل تاریخ حسابداری استفاده می‌شد. روش مدرن یا آمریکایی حسابداری نگاهی عمیق‌تر به اعداد مالی است که به رهبران کسب و کار کمک می‌کندموارد زیر را داشته باشند:

  • دسترسی به داده‌ها
  • روندها را تحلیل کنید
  • پیش بینی‌ها را توسعه دهید
  • برای به دست آوردن برتری نسبت به رقبا، استراتژی داشته باشید

اکثر کشورهای توسعه یافته در حال حاضر از روش‌های حسابداری مدرن استفاده می‌کنند که معمولاً برای سرعت و دقت بیشتر به فرآیندهای الکترونیکی متکی هستند.

 

حسابداری سنتی در مقابل حسابداری مدرن

روش‌ های حسابداری چیست؟

روش‌ های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

دسته‌ها و ابزارهای مختلف دو رویکرد اولیه را برای حسابداری تعریف می‌کنند. در زیر برخی از تمایزات بین حسابداری سنتی و مدرن آورده شده است.

 

روش‌ های حسابداری سنتی

حسابداری سنتی از سه دسته برای ردیابی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. حساب‌های شخصی مربوط به یک شخص یا سازمان است، در حالی که حساب‌های واقعی و اسمی حساب‌های غیرشخصی در نظر گرفته می‌شوند که برای یک فرد یا شرکت خاص نیستند.

 

حسابداری شخصی: معاملات مربوط به یک شخص، شرکت یا سازمان دیگر

حسابهای دائمی : حسابهایی که مانده آن‌ها از یک دوره حسابداری به دوره دیگر منتقل می‌شود

حسابهای موقت : حساب‌هایی که موجودی آن‌ها در پایان هر دوره حسابداری بسته می‌شود و دوره بعدی با مانده صفر شروع می‌شود.

 

 

 

 

روش‌ های حسابداری مدرن

حسابداری مدرن داده‌های مالی را به دسته‌های دیگری تقسیم می‌کند که شامل موارد زیر می‌شود:

دارایی‌ها – اقلام ارزشی که یک شرکت در اختیار دارد

بدهی‌ها – تعهدات قابل پرداخت به نهادهای خارجی

سرمایه – ارزش واقعی دارایی دارایی‌ها منهای بدهی‌ها

درآمد – پول نقدی که به دلیل فعالیت‌های تجاری اولیه شرکت وارد می‌شود

مخارج – مبلغی که برای اقلام یا فعالیت‌ها برای ایجاد درآمد صرف می‌شود

برداشت‌ها – وجوهی که توسط مالک کسب و کار برای استفاده شخصی برداشت می‌شود

 

در مجموع کلیه درآمدها و کنترل هزینه‌های شناسایی شده باید در صورت سود و زیان یا صورت سود و زیان جامع منعکس شود. درآمدها و هزینه‌ها تنها در مواردی در صورت سود و زیان دوره انعکاس نمی‌یابد که به موجب استانداردهای حسابداری مستقیما به حقوق صاحبان سرمایه منظور شود.

بخش‌های متعدد فعالیت‌های واحد تجاری دارای ویژگی‌های بارزی است که از نظر ثبات، مخاطره و قابلیت پیش‌بینی با هم متفاوت است و این امر افشای جداگانه اجزای تشکیل‌دهنده عملکرد مالی را در صورت سود و زیان و صورت سود و زیان جامع ایجاد می‌کند.

 

فناوری و روش‌ های حسابداری مدرن

روش‌ های حسابداری چیست؟

روش‌ های حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

دیگر آموزش اکسل برای حسابداران  معنای خاصی ندارد ُ ابزارهای تکنولوژی مختلف به ردیابی انواع مختلف معاملاتی که حسابداری مدرن ثبت می‌کند کمک می‌کند. با ارائه این ابزارها روشی کارآمد برای تولید ارقام، حسابداران امروزی زمان بیشتری برای تمرکز بر تجزیه و تحلیل روندها و ارائه راهنمایی‌هایی دارند که استراتژی‌های شرکت را آگاه می‌کند.

روش‌های حسابداری مدرن به طور فزاینده‌ای از ابزارها و فرآیندهای زیر استفاده می‌کنند:

  • پرداخت‌های دیجیتال و سیستم‌ها

محاسبه و به اشتراک‌گذاری الکترونیکی اطلاعات مالی و تجزیه و تحلیل

  • ذخیره‌سازی ابری

نگهداری داده‌های حسابداری خارج از سایت برای دسترسی افراد متعدد در یک سازمان

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

تجزیه و تحلیل سریع و دقیق حجم زیادی از داده‌ها

  • بلاک چین

به حفظ یک دفتر کل و انتقال ایمن مالکیت دارایی کمک می‌کند

 

جمع‌بندی

در قرن بیست و یکم، حسابداری با شرکت‌های بزرگ و نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری رونق گرفت، زیرا حسابداران دیگر نیازی به انجام حسابداری دوطرفه ندارند. تکامل اضافه کردن ماشین‌ها و کامپیوترها در طول ۱۵۰ سال گذشته ماهیت و کارایی وظایف روزانه یک حسابدار را تغییر داده است. حسابداری همچنان یک نهاد ضروری در شرکت‌های بزرگ و کوچک خواهد بود و فناوری جدید در سال‌های آینده تنها برای بهبود کارایی و کیفیت کار حسابداری تولید شده تنظیم شده است.

منابع : fremont –  g2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *