حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

چه موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند؟

نرم افزار حسابداری یاس سیستم - موارد قانونی مالی و مالیاتی

بیمه کسب و کار یکی از موارد حائز اهمیتی است که کسب و کارها همواره آن را مد نظر قرار می‌دهند و جزء موارد قانونی مالی و مالیاتی محسوب می‌شود. در دنیای امروز با پیشرفت فناوری، کسب و کارهای جدیدی در کنار کسب و کارهای سنتی به وجود آمده است. این کسب و کارها را کسب و کار مجازی می‌نامند. این مشاغل از جمله کارهایی هستند که از طریق اینترنت و فضای مجازی فعالیت کرده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

به طور کلی، مالیات مشاغل و کسب و کارها با توجه به فعالیت و میزان درآمد آن‌ها متفاوت است و هر کسب و کاری باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهد و باید مالیات تعیین شده برای این کسب و کارها به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخته شود. با توجه به پراکندگی و فراوانی قوانین مالیاتی در ایران، خیلی از کسب و کارها دچار مشکلاتی می‌شوند و کسب و کارآن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ما قصد داریم در این مقاله درباره بیمه کسب و کارهای اقتصادی  و  معافیت مالیاتی اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم.

 

بیمه و موارد قانونی مالی و مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

چه موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند؟

موارد قانونی مالی و مالیاتی که باید در هر کسب و کار رعایت شوند را در یاس سیستم بخوانید

یکی از مباحث مهم و حائز اهمیت در رابطه با فروشگاه‌های اینترنتی اخذ مالیات از آن‌ها است. در سال‌های گذشته توسعه فناوری سبب شد که کسب و کارهای مجازی زیادی رشد کنند. امروزه بسیاری از فروشگاه‌ها به صورت دیجیتالی اقلام خود را به فروش می‌رسانند. با توجه به فعالیت گسترده این فروشگاه، حجم زیادی از نقدینگی در آن‌ها تبادل می‌شود.

بر اساس قانون مالیاتی کشور، هر کسب و کاری که درآمد بیشتر از حد تعیین شده را داشته باشد مشمول پرداخت مالیات است. از این رو، فروشگاه‌های اینترنتی نیز از این قائده مستثنی نیستند. این فروشگاه‌ها باید با توجه به میزان درآمدشان به دولت مالیات بپردازند. بر اساس قانون سازمان مالیاتی کشور، صاحب کسب و کارهای مجازی اعم از افراد حقیقی و حقوقی فارغ از نوع فعالیت‌شان موظف هستند که مالیات پرداخت کنند.

در صورتی که این افراد مالیات تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی کشور را در زمان مقرر پرداخت نکنند، مشمول جریمه خواهند شد.در اینجا لازم است که بدانید، صاحبان مشاغل موظف‌اند که ظرف مدت ۴ ماه بعد از راه اندازی کارشان مراتب را به سازمان امورمالیاتی کشور گزارش دهند و برای خود در این سازمان پرونده مودیان درست کنند.

 

بیمه و موارد قانونی مالی و مالیاتی استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا

چه موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند؟

موارد قانونی مالی و مالیاتی که باید در هر کسب و کار رعایت شوند را در یاس سیستم بخوانید

از زمان توسعه فعالیت در کسب و کارهای مجازی، بیمه استارت آپ‌ها به یکی از دغدغه‌های مهم برای بسیاری از کسب و کارها و فعالان در این حوزه تبدیل شده است. چرا که بیمه استارت آپ‌ها نیز مانند بیمه سایر کسب و کارها حائز اهمیت است. استارت آپ‌ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

در برخی از استارت آپ‌ها رابطه کارفرما و کارکنان بین افراد برقرار است. در واقع، افرادبرای یک یا چند کارفرما کار می‌کنند و بین آن‌ها قرارداد وجود دارد. اما در برخی دیگر از استارت آپ‌ها چنین رابطه‌ای بین افراد وجود ندارد. در واقع، هیچ قراردادی بین افراد منعقد نشده است.

افرادی که دارای قرارداد هستند و وضعیت حقوق بگیری دارند، طبق بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی باید برای بیمه معرفی شوند و مشکلی از این بابت برای آن‌ها وجود ندارد. برای مثال، ارستات آپ‌هایی که خدمات ارائه می‌کنند و در ازای آن حقوق می‌گیرند و دارای ساعت کاری و مکان مشخصی هستند باید بیمه شده و افرادی که در آن فعالیت می‌کنند معرفی گردند. اما در استارت آپ‌هایی که رابطه کارفرما و کارمندی بین آن‌ها وجود ندارد و قراردادی بین آن‌ها نیست، باید بیمه‌ای تحت عنوان فعالیت در فضای مجازی داشته باشند.

 

بیمه و موارد قانونی مالی و مالیاتی فعالان حوزه کسب و کارهای مجازی

چه موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند؟

موارد قانونی مالی و مالیاتی که باید در هر کسب و کار رعایت شوند را در یاس سیستم بخوانید

طبق بخشنامه صادر شده در رابطه با بیمه شاغلین در کسب و کارهای مجازی، مشمولان این بخشنامه آن دسته از فعالانی هستند که در حوزه کسب و کارهای مجازی فعالیت دارند اما رابطه مزدبگیری و قراردادی بین آن‌ها وجود ندارد. این افراد تحت پوشش مقررات حمایتی ویژه‌ای قرار ندارند. مشمولان این بیمه، افرادی هستند که در فضای مجازی فعالیت دارند و به سه دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول شاغلانی هستند که بین آن‌ها قراداد یا رابطه مزدبگیری وجود ندارد. دسته دوم افرادی هستند که از اتحادیه صنف کسب و کارهای مجازی تاییدیه گرفته اند. دسته سوم افرادی هستند که تحت پوسشش حمایت خاصی قرار ندارند.

برای سایر افراد که بین آن‌ها رابطه قراردادی و مزدبگیری وجود دارد، شامل بند الفت ماده ۴ قانون تامین اجتماعی می‌شوند. از این رو کارفرمایان موظف‌اند که طبق قانون تامین اجتماعی نسبت به ارسال و پرداخت حق بیمه کارکنان در این حوزه اقدام نمایند.

 

 

 

 

نرخ حق بیمه کسب و کارهای مجازی

چه موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند؟

موارد قانونی مالی و مالیاتی که باید در هر کسب و کار رعایت شوند را در یاس سیستم بخوانید

نرخ حق بیمه کسب و کارهای مجازی ۲۷ درصد از مبنای پرداخت حق بیمه است. آن دسته از کارکنانی که ۵ سال یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، می‌توانند با توجه به انتخاب خودشان بین حداقل و حداکثر پرداخت دستمزد بابت حق بیمه خود یکی را انتخاب کنند. در بیشتر موارد میانگین دستمزد به عنوان حق بیمه در نظر گرفته می‌شود.

با در نظر گرفتن این نکته که دسته‌ای از بیمه شدگان فاقد رابطه مزدبگیری با صنف خود هستند، به همین دلیل شامل قانون بیمه بیکاری نمی‌شوند و به همین دلیل ۳ درصد از حق بیمه آن‌ها در زمان وصول کسر خواهد شد.

وضعیت مالیات استارتاپ‌ها

بحث مالیات استارت آپ‌ها از جمله موضوعاتی است که یک سری با آن موافق و یک سری با آن مخالف اند. زیرا بین کسب و کارهای سنتی و کسب و کارهای اینترنتی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. این تفاوت باعث ارائه یک مدل جدید و نرخ مالیاتی متفاوت در رابطه با استارت آپ‌ها شده است. بر اساس ماده ۱۰ آیین نامه که از استارت آپ‌ها حمایت می‌کند، در صورتی که شرکت‌های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهنده‌ها باشند، سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشورموظفند که نسبت به تخصیص کدهای مودی و کارگاهی اقدام کنند. تمام مفاصل حساب کدهای مزبور باید بر اساس رعایت قوانین باشد.

محاسبه موارد قانونی مالی و مالیاتی استارت آپ‌ها

چه موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند؟

موارد قانونی مالی و مالیاتی که باید در هر کسب و کار رعایت شوند را در یاس سیستم بخوانید

استارت آپ‌ها می‌توانند به صورت حقیقی و حقوقی آغاز به کار نمایند. برای این منظور نخستین گام ثبت کردن شرکت است. بعد از این مرحله برای فرد در سازمان مالیاتی کشور پرونده تشکیل خواهد شد. بعد از تشکیل پرونده و ثبت شرکت، بر اساس ماده ۴۸ قانون مالیات مستقیم، استارت آپ‌ها دو ماه فرصت دارند که مالیات حق تمبر سرمایه شرکت را پرداخت نمایند. برای مثال اگر سرمایه اولیه شرکت یک میلیون تومان است، این عدد در ۰.۰۰۰۵ ضرب شده و مبلغ پرداختی به اداره مالیات محاسبه می‌شود.

موارد قانونی مالی و مالیاتی فروشگاه‌های اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی نیز مانند فروشگاه‌های حقیقی، موظف هستند که به اداره مالیات، مالیات بپردازند. از این رو، تمامی صاحبان کسب و کارهای مجازی که درآمدشان بیشتر از سقف تعیین شده از سوی سازمان مالیانی کشور است، باید مالیات بپردازند. اخذ مالیات از این فروشگاه‌ها بر اساس میزان درآمد آن‌ها صورت می‌گیرد.

تکالیف موارد قانونی مالی و مالیاتی برای کسب و کارهای مجازی

کلیه افرادی حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار مجازی هستند، باید نسبت به تکلیف قانونی خود به شرح زیر اقدام نمایند.

برای این افراد باید در ابتدا پرونده تشکیل شود. در واقع، آن‌ها باید برای تشکیل پرونده اقدام کنند. این افراد باید به صورت الکترونیکی ثبت نام کرده و شماره اقتصادی خود را در سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کنند. آن‌ها باید اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کرده و نسبت به پرداخت آن در زمان مقرر اقدام نمایند. همچنین این افراد باید معاملات فصلی خود به همراه فهرست حقوق کارکنان تسلیم اداره مالیات کنند.

 

 

 

الزامات صاحبان کسب و کارهای مجازی در رابطه با موارد قانونی مالی و مالیاتی

چه موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند؟

موارد قانونی مالی و مالیاتی که باید در هر کسب و کار رعایت شوند را در یاس سیستم بخوانید

صاحبان کسب و کارهای مجازی همانند صاحبان کسب و کارهای حقیقی تعهد و الزاماتی دارند. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم این الزامات به دو دسته تقسیم می‌شوند. صورت حساب نوع اول باید به شکل دستی با شماره سریال ماشینی یا چاپی با درج تاریخ صادر گردد. این باید حداقل دارای اطلاعات هویتی از جمله نام، نام خانوادگی، شماره اقتصادی، نام شخص حقوقی، کد پستی خریدار و فروشنده و مشخصات کامل خدمات ارائه شده و مبلغ آن باشد. صورت حساب نوع دوم صرفا در رابطه با استفاده از صندوق فروش انجام می‌شود و باید شامل اطلاعات هویتی باشد. همچنین نشانی و کدپستی فروشنده و مشخصات کالای ارائه شده در آن ثبت شده است.

مالیات بر ارزش افزوده

چه موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند؟

موارد قانونی مالی و مالیاتی باید در هر کسب و کار رعایت شوند را در یاس سیستم بخوانید

مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت نوعی مالیات بر مصرف کالا به حساب می‌آید. این مالیات از همان ابتدا ساخت کالا تا عرضه آن را شامل می‌شود. این امر برای کلیه خدمات شرکت‌های داخلی نیز صدق می‌کند. از این رو، کالاهایی که به منظور صادرات تولید می‌گردند یا خدماتی که به مشتریانی خارجی عرضه می‌شود مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهند شد. اما در مقابل، تمام اقلامی که وارد می‌شوند مشمول مالیات خواهند شد. هدف از اینکار این است که سیستم به نوعی برای تولیدگنندگان داخلی عادلانه باشد.

مالیات بر ارزش افزوده شامل کلیه فعالیت‌های تجاری و توزیع و تولید کالا و ارائه خدمات است. اما اگر گردش سالیانه شرکت از معیار تعیین شده کمتر باشد، لازم نیست که مالیات بپردازد. به طور کلی، عمدتا مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می‌شود و عمدتا این هزینه به مشاغل تعلق نمی‌گیرد. مالیات بر ارزش افزوده به معنی بار مالیاتی واقعی در هر مرحله از زنجیره توزیع و تولید است.

جمع بندی

موارد قانونی مالی و مالیاتی معمولاً پیچیده هستند، بنابراین توصیه می‌کنیم از یک متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید تا مشخص شود که آیا این قوانین برای شما صدق می‌کند یا خیر و چه اقداماتی را باید انجام دهید تا مطابقت داشته باشید. همچنین استفاده از نرم افزار های حرفه ای حسابداری می تواند شما را دراین امر مهم یاری نماید .

با توجه به اینکه تمامی فاکتورهای خرید و فروش می بایست در سامانه مودیان ثبت گردد، بنابراین بسیار حائز اهمیت است که نرم افزارهای حسابداری مورد تایید سازمان امور مالیاتی بوده و امکان اتصال به سامانه مودیان را دارا باشند . یکی از این نرم افزارهای حرفه ای ، نرم افزار حسابداری یاس سیستم است . امیدواریم که مطالب ما برایتان مفید بوده باشد. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *