نکاتی مهم در رابطه با انبارگردانی

یکی از مهم ترین فرآیند ها ، انبارگردانی می باشد که بیانگر تطابق و یا عدم تطابق عملیات متقابل انبار و حسابداری است . عملیات انبارگردانی، بسیار حساس و زمانبر بوده و بهمین دلیل از تیم های با تجربه در بخش های مختلف انبار استفاده می گردد.

مفهوم انبارگردانی

انبارگردانی به معنای کنترل فیزیکی موجودی کالاها و نحوه چینش آنها در انبار می باشد. پس از شمارش فیزیکی،  نوبت به کنترل تعدادی این  شمارش ها با موجودی کاردکس آن در سیستم انبار  می رسد.

تیم انبارگردانی

این تیم می تواند شامل سرپرست انبارگردانی، گروه کنترل و گروه های شمارشگر باشد.

  • سرپرست انبارگردانی، مسئول اجرای عملیات انبار گردانی بوده و نیز تعیین کننده دستورالعمل های لازم برای اجرای عملیات می باشد.
  • گروه کنترل موظفند، تمامی مراحل انبار گردانی را با دستورالعمل های تعیین شده، مورد ارزیابی قرار دهند. گروه کنترل، معمولا شامل حسابرسان و حسابداران ارشد می باشد.
  • تعداد نفرات گروه های شمارشگر بر حسب حجم موجودی های انبار متفاوت است. معمولا گروه های شمارشگر شامل انباردارها و سرپرستان آنها می باشد که بدلیل آشنایی با چینش های خاص انبار ، در این فعالیت، ایفای نقش می نمایند. در این گروه، یک نفر مسئول ثبت اطلاعات بوده و می بایست تمامی کالاها را تگ گذاشته و اطلاعات حاصل را در تگ های شمارش ثبت نماید.

برگه شمارش کالا جهت مستند کردن شمارش کالا و جلوگیری کردن از تکرار شمارش یا از قلم افتادگی کالا

اهداف انبارگردانی

  • همانطور که می دانیم؛ موجودی انبار هر شرکت ، یکی از اقلام مندرج درصورتهای مالی و یکی از مهمترین اقلام دارایی های شرکت می باشد که در تجزیه و تحلیل صورتهای مالی ، نقشی کاربردی را دارا ست. پس بسیار مهم است که در پایان هر دوره مالی ، حداقل یک بار این شمارش صورت گیرد.
  • در شرکت هایی که دارای انبارهای وسیع، با کالاهای متنوع و حجیم می باشند، بهتر است در میان دوره نیز انبارگردانی صورت گیرد تا مغایرت های احتمالی موجود رفع گردد.
  • انبار گردانی، یکی از روش های کنترل داخلی است که بیانگر صحت یا عدم صحت عملکرد انباردارها و یا حسابداران انبار بوده و نیز نشان دهنده وضعیت سیاست های اخذ شده موجود در چرخه انبار می باشد.
  • این روش، سبب کاهش خطای پرسنلی در چرخه ورود و خروج کالاهای انبار می گردد.
  • تهیه گزارشات موجودی کالا (کاردکس انبار) ، که شامل میزان مصرف ، فروش و خرید کالاها است ، با وجود انبارگردانی ، قابل اتکا می گردد.
  • از انبارگردانی هنگام فروش و ادغام و یا انحلال شرکت ها، تعویض انبارگردانها و حتی درصورت وجود مغایرت های تعدادی در حجم وسیع با تأمین کنندگان و یا مشتریان، نیز استفاده می گردد.
  • ارزیابی وضعیت کالاهای فسادپذیر و دارای تاریخ انقضا در انبار.
  • اصلاح در چینش کالاها در انبار های مختلف.
  • تعیین حجم کالاهای ضایعاتی و نیز تعیین وضعیت آنها جهت انهدام و یا فروش ضایعات.
نکات مهم انبارگردانی

یاس سیستم:نکات مهم انبارگردانی

انواع انبارگردانی

  • انبارگردانی فرآیندی چند منظوره بوده و بهمین دلیل، به انواع ذیل، تقسیم می گردد:

    1. انبارگردانی پایان سال

        این نوع، در پایان هر دوره مالی و با اعلام توقف در چرخه انبار آغاز شده و مبنایی برای تعیین مبلغ انواع موجودی کالای شرکت در صورت های مالی می باشد. شایان ذکر است؛ با توجه به توقف عملکرد انبار در زمان انبارگردانی، بهتر است از تعداد نفرات شمارشگر مناسب استفاده شود تا دوره انبارگردانی کوتاه شده و چرخه تولید و فروش، دچار وقفه نگردد.

    1. انبارگردانی میان دوره ای

      این نوع، در پایان نیم سال اول صورت گرفته و دقیقاً مانند عملیات انبار گردانی پایان سال می باشد و نیز مبنایی برای تعیین مبلغ انواع موجودی کالای شرکت در تهیه صورت های مالی میان دوره است.

    1. انبارگردانی مستمر

    این نوع از انبارگردانی در بازه های کوتاه تر از میان دوره ای صورت می گیرد. بعنوان مثال دوره های سه ماهه و یا حتی       درصورت نیاز، بصورت هفتگی و بیشتر در شرکت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که چرخه انبار گسترده ای را دارا می_ باشند.

    1. انبارگردانی موردی

        از این روش، بیشتر در جهت تعویض انباردارها و یا ادغام و یا انحلال شرکت ها استفاده می گردد. در برخی موارد در صورت گزارش سرقت و یا رویدادهای ناگهانی نیز می توان از این روش جهت تعیین خسارات وارده، استفاده نمود . در این حالت گاها ممکن است تنها بخشی از یک انبار و یا یک انبار بطور مجزا مورد انبار گردانی قرار گیرد.

    نکته مهم : لازم بذکر است در صورتی که مغایرت شمارش فیزیکی کالاها و موجودی آنها در کاردکس سیستم انبار، زیاد باشد میتوان تعداد دفعات شمارش را تا سه بار شمارش تکرار نمود  تا شمارش تعدادی صحیحی بدست آید.

    با توجه به اینکه در یک دوره مالی ورود و خروج کالای انبار بسیار بالا می باشد، وجود مغایرت های کم در بین موجودی هر    کالا در انبار و کاردکس آن در سیستم، امری طبیعی است  ولی با توجه به اهمیت  مبلغ انواع موجودی کالا در صورتهای مالی میبایست برای هر کالای دارای مغایرت ، سند کسری و یا اضافات، صادر گردد که در نرم افزارهای پیشرفته تنها با یک کلید میسر می باشد. تا بتوان تعداد هر کالا را در انبار و کاردکس سیستمی آن یکسان نمود که کسری بصورت رسید انبار و اضافات بصورت حواله انبار صادر می گردد.

     این سند در زمان وجود مغایرت بین شمارش کالای انبار وکاردکس انبار در سیستم صادر می گردد . در نرم افزارهای پیشرفته مالی ، این سند بطور خودکار صادر می گردد تا مغایرت موجود در کاردکس را رفع می نماید.

  • در حالت کسری، رسید انبار صادر می گردد:
بدهکار بستانکار
موجودی مواد و کالا ××× وجه نقد ×××
  • در حالت اضافات، حواله انبار (بنگاه های تولیدی) صادر می گردد:
بدهکار بستانکار
موجودی کالای درجریان ساخت ××× موجودی مواد و کالا ×××
  • در حالت اضافات، حواله انبار (بنگاه های بازرگانی) صادر می گردد:
بدهکار بستانکار
موجودی کالای آماده فروش ××× موجودی مواد و کالا ×××

پس از رفع مغایرت های موجود ، می بایست مانده های موجودی به موجودی ابتدای دوره مالی بعد در حالتی که انبارگردانی پایان سال است ، انتقال یابد . بدیهی است در نرم افزارهای مالی پیشرفته این کار به سادگی با کلیک یک دکمه میسر می باشد.