حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

ارزش واقعی دارایی

ارزش واقعی دارایی - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

ارزش واقعی دارایی (NAV) چیست؟

بعبارتی ، ارزش خالص دارایی‌های یک صندوق سرمایه گذاری منهای بدهی‌های آن، تقسیم بر تعداد سهام موجود است. NAV که بیشتر در زمینه یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یا صندوق قابل معامله در بورس (ETF) استفاده می‌شود، قیمتی است که سهام صندوق‌های ثبت شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) با آن معامله می‌شود.

 

درک ارزش خالص دارایی (NAV)

برای شرکت‌ها و واحدهای تجاری، تفاوت بین دارایی‌ها و بدهی‌ها به عنوان دارایی خالص یا ارزش خالص یا سرمایه شرکت شناخته می‌شود. اصطلاح NAV به ارزش گذاری و قیمت گذاری صندوق اطلاق می‌شود که با تقسیم تفاوت بین دارایی‌ها و بدهی‌ها بر تعداد سهام سرمایه گذاران به دست می‌آید.

NAV صندوق نشان‌دهنده ارزش «به‌ازای هر سهم» صندوق است، که استفاده از آن را برای ارزش‌گذاری و معامله سهام صندوق آسان‌تر می‌کند.

ارزش واقعی دارایی

ارزش واقعی دارایی را در یاس سیستم بخوانید

 

فرمول ارزش واقعی دارایی NAV

NAV = (بدهیها -داراییها )/(موجود سهام کل تعداد)
NAV اغلب نزدیک یا برابر با ارزش دفتری یک کسب و کار است. شرکت‌هایی که چشم انداز رشد بالایی دارند، به طور سنتی بیش از آنچه که NAV پیشنهاد می‌کند، ارزشگذاری می‌شوند. NAV اغلب برای یافتن سرمایه‌گذاری‌های کم‌ارزش‌شده یا بیش‌ارزش‌شده با ارزش بازار مقایسه می‌شود.

 

صندوق‌های سرمایه گذاری متقابل و NAV

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک پول را از تعداد زیادی سرمایه گذار جمع‌آوری می‌کنند، سپس از آن پول برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و ابزارهای بازار پول استفاده می‌کنند. هر سرمایه گذار به نسبت مبلغ سرمایه گذاری شده خود تعداد مشخصی از سهام را دریافت می‌کند.

قیمت گذاری هر سهم بر اساس NAV است. برخلاف سهامی که تغییرات قیمت آن در طول روز ثبت می‌شود، قیمت گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری بر اساس روش پایان روز بر اساس فعالیت اوراق بهادار در صندوق است.

 

ارزش واقعی دارایی NAV و عملکرد صندوق

سرمایه گذاران صندوق اغلب سعی می‌کنند عملکرد یک صندوق سرمایه گذاری مشترک را بر اساس تفاوت‌های NAV بین دو تاریخ ارزیابی کنند. یک سرمایه گذار ممکن است NAV در 1 ژانویه را با NAV در 31 دسامبر مقایسه کند و تفاوت در این دو مقدار را به عنوان معیاری از عملکرد صندوق ببیند.

با این حال، تغییرات در NAV بین دو تاریخ، بهترین نمایش عملکرد صندوق سرمایه گذاری مشترک نیست. صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، معمولاً تمام درآمد خود را مانند سود سهام و بهره به دست آمده به سهامداران خود پرداخت می‌کنند. علاوه بر این، صندوق‌های سرمایه گذاری متقابل نیز موظفند سود سرمایه انباشته تحقق یافته را بین سهامداران تقسیم کنند.

از آنجایی که این دو جزء، درآمد و سود، به طور منظم پرداخت می‌شوند، NAV بر این اساس کاهش می‌یابد. بنابراین، اگرچه سرمایه‌گذار صندوق، دراین سرمایه‌گذاری مشترک، درآمد و بازدهی کسب می‌کند، سود فردی در مقادیر مطلق NAV در مقایسه بین دو تاریخ منعکس نمی‌شود.

یک معیار قابل اعتماد برای عملکرد صندوق سرمایه گذاری مشترک، بازده کل سالانه است، که نرخ بازده واقعی یک سرمایه گذاری یا مجموعه‌ای از سرمایه گذاری‌ها در یک دوره ارزیابی معین است. سرمایه گذاران و تحلیلگران همچنین به نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) نگاه می‌کنند که نشان‌دهنده میانگین نرخ رشد سالانه یک سرمایه گذاری در یک دوره مشخص بیش از یک سال است.

ارزش واقعی دارایی

مثالی درباره NAV را در یاس سیستم بخوانید

مثالی از محاسبه ارزش واقعی دارایی NAV

فرض کنید یک صندوق سرمایه گذاری مشترک ، بطورکل، 100 میلیون دلار ؛ سرمایه گذاری در اوراق بهادار مختلف دارد که بر اساس قیمت‌های بسته شده در پایان هر روز، برای هر دارایی محاسبه می‌شود.
همچنین دارای 7 میلیون دلار پول نقد و معادل نقدی و همچنین مطالباتی معادل 4 میلیون دلار در کل مطالبات می باشد. درآمد روزانه 75000 دلار است. این صندوق 13 میلیون دلار بدهی کوتاه مدت و 2 میلیون دلار بدهی بلند مدت دارد.
هزینه‌های تعهدی برای روز 10000 دلار است. این صندوق 5 میلیون سهم دارد. با استفاده از فرمول بالا، NAV به صورت زیر محاسبه می‌شود:
((〖100〗^’ 〖000〗^’ 000+7^’ 〖000〗^’ 000+4^’ 〖000〗^’ 000+〖75〗^’ 000)-(〖13〗^’ 〖000〗^’ 000+2^’ 〖000〗^’ 000+〖10〗^’ 000))⁄5’000’000
برای روز معین، سهام صندوق سرمایه گذاری مشترک با قیمت 19.21 دلار به ازای هر سهم معامله می‌شود.
در پایان روز معاملاتی، مدیران یک صندوق سرمایه گذاری مشترک، قیمت پایانی تمام اوراق بهادار موجود در پرتفوی آن را محاسبه می‌کنند، ارزش هر دارایی اضافی، حساب بدهی‌ها را اضافه نموده و NAV را بر اساس تعداد سهام موجود محاسبه می‌کنند.

NAV در صندوق‌های پایان بسته در مقابل صندوق‌های باز

یک صندوق باز می‌تواند تعداد نامحدودی سهام منتشر کند، در بورس معامله نمی‌کند و هر روز در پایان معاملات با قیمت NAV خود قیمت‌گذاری می‌شود. بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مانند آنهایی که در طرح‌های 401k وجود دارند، صندوق‌های باز هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته در بورس اوراق بهادار فهرست می‌شوند، مشابه اوراق بهادار معامله می‌ باشند و می‌توانند با قیمتی که برابر با NAV آنها نیست، معامله کنند. ETF ها مانند سهام معامله می‌شوند و ارزش بازار آنها می‌تواند با NAV واقعی آنها متفاوت باشد.

این برای معامله‌گران فعال ETF که می‌توانند فرصت‌های به موقع را شناسایی کنند، فرصت‌های معاملاتی سودآوری را فراهم می نمایند. مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، ETFها همچنین، NAV روزانه خود را در پایان بازار برای مقاصد گزارش‌گیری محاسبه می‌کنند، اما NAV را در طی روز ، چندین بار در دقیقه محاسبه و منتشر می‌کنند.

NAVPS چیست؟

ارزش خالص دارایی هر سهم (NAVPS) یک صندوق با مظنه قیمت آن در یک کارگزار یا پورتال مالی آنلاین گزارش می‌شود. که مقدار آن کمی با قیمت واقعی بازار صندوق متفاوت است؛ زیرا NAVPS یک بار در روز محاسبه می‌شود، در حالی که قیمت دارایی‌های نگهداری شده توسط صندوق ممکن است در طول روز تغییر کند.

جدول زمانی معاملات برای ارزش واقعی دارایی NAV چیست؟

در حالی که NAV در یک تاریخ تجاری خاص محاسبه و گزارش می‌شود، تمام سفارش‌های خرید و فروش برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بر اساس NAV در زمان توقف و تاریخ معامله پردازش می‌شوند. اگر تنظیم‌کننده‌ها زمان توقف را 1:30 بعد از ظهر تعیین کرده‌اند، سفارش‌های دریافتی قبل از ساعت 13:30 را بخرید و بفروشید.

در NAV آن تاریخ خاص اجرا خواهد شد. هر گونه سفارش دریافت شده پس از زمان توقف، بر اساس NAV روز کاری بعدی پردازش می‌شود.

تفاوت بین NAV و حقوق صاحبان سهام چیست؟

حقوق صاحبان سهام می تواند شامل دارایی هایی مانند دارایی‌های نامشهود نیز باشد ، مواردی مانند ثبت اختراع باشد، در حالی که NAV فقط با استفاده از دارایی‌های مشهود محاسبه می‌شود.

 

هر چند وقت یکبار NAV محاسبه می‌شود؟

طبق گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و واحدهای سرمایه گذاری باید حداقل یک بار در روز کاری NAV خود را محاسبه کنند.

سرمایه‌گذاری NAV

سرمایه گذاران معمولاً NAV صندوق‌های مختلف را مقایسه نمی‌کنند؛ زیرا تنها نشاندهنده اندازه صندوق می باشد. در عوض، بهتر است NAV یک صندوق در مقاطع زمانی مختلف ارزیابی شود؛ زیرا می‌تواند بینشی در مورد عملکرد یک صندوق در طول زمان را ارائه دهد مانند اینکه آیا سود آن افزایش است ؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک معمولاً تمام درآمد و سود سرمایه خود را به طور منظم به سهامداران خود پرداخت می‌کنند، NAV اغلب معیاری خام برای عملکرد این صندوق‌ها است. زیرا این پرداخت‌های منظم NAV را کاهش می‌دهد.

ارزش واقعی دارایی

استثنائات NAV را در یاس سیستم بخوانید

استثنائات NAV

با این حال، NAV هنوز هم می‌تواند ابزار مفیدی باشد که همراه با سایر ارزیابی‌های دقیق‌تر از صندوق‌های مشترک مانند بازده کل سالانه و نرخ رشد ترکیبی سالانه استفاده شود.
عوامل مهم دیگر هنگام انتخاب بین صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری؛ شامل سابقه عملکرد هر صندوق، تنوع اوراق بهادار در هر صندوق و سابقه عملکرد مدیر صندوق می باشد.

سهام NAV

از آنجایی که NAV اکثر صندوق‌ها فقط یک بار در روز محاسبه می‌شود، سهام آنها اغلب مانند سهام در زمان واقعی معامله نمی‌شود. در عوض، هر سرمایه گذار بر اساس میزان سرمایه گذاری خود در صندوق، تعداد مشخصی سهام را دریافت می‌کند.

سرمایه گذاران آزادند که آن سهام را بفروشند و پولی را که از این فروش به دست می‌آورند به جیب بزنند. NAV برای هر روز با استفاده از تمام دارایی‌ها و بدهی‌های هر صندوق در پایان روز محاسبه می‌شود.

NAV صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با جمع‌آوری پول از مقادیر زیادی سرمایه‌گذار کار می‌کنند تا اینکه آن‌ها را هر طور که می‌دانند سرمایه‌گذاری کنند. دارایی‌های یک صندوق سرمایه گذاری مشترک شامل آن سرمایه گذاری‌ها و همچنین وجوه نقد، مطالبات و درآمدهای تعهدی است.

بسیاری از سرمایه گذاری‌ها با قیمت‌های بسته شدن سهام مربوطه تعیین می‌شود و بخش عمده‌ای از ارزش اوراق بهادار در یک صندوق و بنابراین NAV آن را تشکیل می‌دهد. مطالبات، شامل مواردی مانند سود سهام و بهره است که هنوز به صندوق پرداخت نشده است، در حالی که سرمایه گذاری‌های تعهدی نشان‌دهنده وجه نقد ورودی به صندوق می باشد.

جمع‌بندی ارزش واقعی دارایی

بدهی‌های یک صندوق سرمایه گذاری مشترک شامل مواردی مانند میزان مطالبات بانکها ، پرداخت‌های معلق و سایر جریانات نقدی نیز می باشد . همچنین می تواند شامل هزینه‌های تعهدی باشند که نشان‌دهنده مبالغی است که به زودی پرداخت می‌شوند و نیز هزینه‌ها و کارمزدهای عملیاتی. کلیه خرید و فروش‌های صندوق‌های سرمایه گذاری بر اساس NAV آن روز محاسبه می‌شود.

قطعا بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم گزارشات دقیقی از میزان ورود و خروج منابع و مطالبات و تعهدات مالی خود داشته باشیم. نرم افزارهای حرفه ای حسابداری که دارای سیستم صندوق (خزانه) می باشند می توانند دراین راستا کمک شایانی نمایند.

این سیستم ها باداشتن گزارشات دقیق و حرفه ای ، می توانند بطور روزانه میزان بدهی و مطالبات ما را از این صندوق ها بنمایش درآورده و در تصمیم گیریها جهت سرمایه گذاری راهنمای کسب و کارها باشند. نرم افزار حسابداری یاس سیستم یکی از این نرم افزار های حرفه ای است که با داشتن سیستم صندوق و امکان صدور اسناد سیستمی و نیز ارائه گزارشاتی کامل از ورود و خروج منابع دیدگاهی عالی در سرمایه گذاری هر کسب و کار را به مدیران ارائه می نماید.

منابع:investopedia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *