صادرکنندگان مالیاتِ وارداتشان را پس می گیرند

صادرکنندگان مالیاتِ وارداتشان را پس می گیرند:

ضوابط اجرایی استرداد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض پرداختی صادرکنندگان اصلاح شد. مشمولان این اصلاحیه با تکمیل فرم های موجود در این اصلاحیه نسبت به استرداد واریزهای اضافی خود اقدام کنند.

? سازمان توسعه تجارت، قانون مربوط به اصلاح دستورالعمل نحوه استرداد مالیات و عوارض ارزش‌افزوده صادرکنندگان از محل واردات را منتشر کرد. بر اساس این اصلاحیه بنگاه هایی که اقدام به واردات نهاده های اولیه و سرمایه ای برای تولیدات نهایی صادراتی می کنند می توانند مالیات پرداختی خود را استرداد کنند.

?این دستورالعمل در پانزده ماده و پانزده تبصره تهیه و تنظیم گردیده است که برای انجام امور استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده و عوارض مربوط جاری خواهد بود.

?در ابتدای این دستورالعمل عنوان شده است: برابر مفاد ماده (۱۷) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده «مالیات‌هایی که مؤدیان در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیت‌های اقتصادی خود به استناد صورتحساب‌های صادره موضوع این قانون پرداخت‌نموده‌اند، حسب مورد از مالیات‌های وصول‌شده توسط آن ها کسر و یا به آن ها مسترد می‌گردد. ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید نیز ازجمله کالای مورد استفاده برای فعالیت‌های اقتصادی مؤدی محسوب می‌گردد.

?تبصره ۱ -درصورتی‌که مؤدیان مشمول حکم این ماده در هر دوره مالیاتی اضافه پرداختی داشته باشند، مالیات اضافه پرداخت‌شده به‌حساب مالیات دوره‌های بعد مؤدیان منظور خواهد شد و در صورت تقاضای مؤدیان، اضافه‌مالیات پرداخت‌شده ظرف دوره بعد، از محل وصولی‌های جاری درآمد مربوط، مسترد خواهد شد».

?در این چارچوب دستورالعمل حاضر به‌عنوان ضوابط اجرایی و فرم هایی استرداد مالیات و عوارض، برای آن دسته از مؤدیان که مانده اضافه پرداختی اظهار نموده و متقاضی استرداد گردیده‌اند، توسط سازمان امور مالیاتی کشور تدوین گردیده است.

?با توجه به ابلاغ این دستورالعمل، مؤدیانی که قبلاً مالیات کالا و خدمات مربوط به این قانون را پرداخت کرده‌اند می‌توانند با پر کردن برگ‌های درخواست استرداد مالیات اضافی پرداخته‌شده، نسبت به استرداد مبلغ اضافی یا کسر از مالیات‌های وصول‌شده اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *