چگونه یک کسب و کار کوچک را حفظ کنیم و توسعه دهیم؟ (2)

ادامه بخش اول . . .

راه سود آوری و پول درآوردن از این کسب و کار را فرا بگیرید

تنها در چند جمله می توانید برنامه کسب و کار خود را طراحی نمایید.برای شروع بایستی هزینه ها را بشناسید، خریدها، پرداخت اجاره، پرداخت حقوق ، و فهرستی از هزینه های احتمالی که این فهرست البته کوتاه هم نخواهد بود. بنابراین می توانید محاسبه نمائید که ماهیانه چه مقدار بایستی فروش داشته باشید تا ضمن پوشش این هزینه ها مبلغی را نیز به عنوان سود حاصل کنید. این ارقام همان چیزی است که برای یک “تحلیل نقطه سر به سر” نیاز دارید.

حتما یک برنامه کسب وکار صرف‌نظر از کوتاه و یا مختصر بودن، تهیه کنید

داشتن درکی واقعی از رقم سود و نیز ایجاد یک تحلیل نقطه سر به سر، اولین گام در ایجاد یک برنامه کسب و کار می باشد. برای بیشتر شرکتهای کوچک مهمترین کار داشتن یک تحلیل نقطه سر به سر و پیش بینی سود و زیان و نیز طرح گردش نقدینگی می باشد. با داشتن یک برنامه گردش نقدینگی و یک صورت سود و زیان می توانید ایده اقتصادی خود را به اجراء در آورید و قبل از شروع فکر همه چیز را کرده باشید و پس از شروع نیز آمادگی کامل برای مواجهه با تمامی مسائل را داشته باشید.
یک برنامه کسب و کار به شما این اجازه را می دهد تا هزینه های راه اندازی و مقدار سود و استراتژی های بازاریابی را مشخص و معین نمائید. اگر نتوانید بر روی کاغذ به این ارقام برسید مطمئنا” در دنیای واقعی نیز نخواهید توانست آنها را بیافرینید.

کسب مزیت رقابتی و حفظ آن

ایجاد یک مزیت رقابتی برای کسب و کارتان ، از الزامات حیاتی برای  دستیابی به یک توفیق دراز مدت می باشد. برخی روشهای بوجود آوردن این شرایط عبارتند از داشتن دانش بیشتر از رقبا، ارائه محصولات یا خدماتی که تقلید از آن بسیار مشکل و یا غیر ممکن باشد، توانائی اثر بخش در تولید یا توزیع محصول، داشتن موقعیت مکانی ممتاز، یا ارائه خدمات برتر به مشتریان، می باشد. یکی از راههای  حفظ مزیت رقابتی حمایت از اسرار تجاری می باشد.اطلاعات محرمانه ای که شما را از دیگران در بازار متمایز نموده به شما مزیت رقابت آمیز می دهد مثلا” لیست مشتریان، روشهای بازنگری ، استراتژی بازاریابی، و تکنیکهای تولید.
برای دسترسی به چنین هدفی می توانید اطلاعات و دانش موجود در مجموعه خود را مدیریت نمائید. مدیریت اطلاعات به زبان ساده کسب یا جمع آوری، پردازش وتوزیع اطلاعات یا دانش مورد نیاز واحدها و یا هر یک از کارکنان می باشد. یکی دیگر از راههای حفظ مزیت رقابتی عکس العمل سریع و به موقع به خبرهای بد می باشد.
وقتی متوجه شدید که کسب و کارتان به برخی مسائل و انحراف از مسیر برنام کسب و کار دچار شده است، بایستی فورا  با یک برنامه جدید مثل تجدید نظر در سازمان توزیع ، طراحی تولید و معرفی یک محصولیا خدمت جدید، یا ….. راههای بهتری برای دسترسی به مشتری را فراهم آورید. اما با تمام این تفاسیر برای مزیت رقابتی هیچ سرمایه ای بهتر از گسترش خلاقیت در جای جای سازمان نیست برای بروز و ظهور خلاقیت در کسب و کارتان راههای ضروری را بررسی نمائید.

ادامه دارد . . .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *