حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

مقدمه ای بر نحوه دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR:

پس از الزام اجرای قانون سامانه مودیان و لزوم ارسال صورتحساب ها به صورت الکترونیک، آنچه اهمیت پیدا می کند، امضاء این سند مهم یعنی همان صورتحساب الکترونیک توسط فروشنده است.

برای این کار، سازمان امور مالیاتی استفاده از امضای الکترونیک CSR را الزامی نموده است. بدین معنی که برای ارسال صورتحساب الکترونیک، مودی یا ارسال کننده باید ابتدا کد امضای الکترونیک خود را دریافت و در سامانه واسط ارسال صورتحساب لکترونیک خود ثبت کرده و سپس نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیک اقدام نماید.

در ادامه نحوه دریافت کد CSR از سایت سازمان امور مالیاتی را شرح داده ایم.

دکمه سامانه مودیان

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR - یاس سیستم - نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR - یاس سیستم - نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

گواهی امضا الکترونیکی (CSR)چیست؟

گواهی امضا دیجیتال (CSR)، که به آن گواهی کلید عمومی هم می‌گویند، حاوی کلید عمومی، اطلاعات صاحب کلید، تاریخ انقضا و امضای دیجیتال صادرکننده گواهی است. گواهی دیجیتال توسط سازمانی که امکان ارائه امضای دیجیتال را فراهم می‌کند، صادر می‌شود.

این گواهی به عنوان تأییدی برای هویت صاحب کلید و اعتبار آن در فعالیت‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند. این امضا با کمک فناوری‌های امنیتی پیشرفته، رمزنگاری شده از این رو غیر قابل جعل بوده و توسط سامانه‌های مختلف تأیید می‌شود.

گواهی امضای دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا در تعاملات الکترونیکی، با اطمینان بیشتری امضایی خود را روی سندها و اسناد اعمال کنید. در ایران، برای شرکت در مناقصه، مزایده و دریافت سفته الکترونیکی از امضای دیجیتال استفاده می‌شود. اما با تصویب قوانین جدید و راه اندازی سامانه مودیان برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی نیز می‌بایست از امضای دیجیتال و گواهی امضای دیجیتال استفاده کرد.

برای دریافت امضای الکترونیکی ابتدا باید در سامانه ثبت نام کرده باشید. اگر هنوز در سامانه ثبت نام نکرده اید، جای نگرانی نیست. ما مراحل آن را گام به گام در یر آورده ایم:

روش اول:(آسان تر)

یاس سیستم با دریافت نمایندگی رسمی از شرکت واسط مرکزی در راستای تسهیل فرآیند ها اقدام به صدور کلید عمومی و خصوصی بصورت معتبر و قانونی نموده است.
همچنین شما می توانید بدون نیاز به حضور در دفاتر اسناد رسمی بصورت اینترنتی احراز هویت نموده و سپس گواهی امضای الکترونیک را بصورت معتبر و قانونی دریافت کنید.

روش دوم:(طولانی تر)

ثبت‌نام در سامانه دریافت امضای الکترونیکی

  1. پس از ورود به سایت gica.ir بر روی گزینه درخواست صدور گواهی الکترونیکی، کلیک کنید:

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

  1. در صفحه جدیدی که باز می‌شود بر روی دکمه”ثبت‌نام” که با رنگ آبی در پایین صفحه نمایش داده شده است کلیک کنید:

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

  1. پس از کلیک بر روی دکمه ثبت‌نام، صفحه جدید باز می‌شود که در این صفحه باید مراحل احراز هویت، دریافت رمز یکبار مصرف و تکمیل اطلاعات را انجام دهید. ابتدا اطلاعات هویتی خودتان را وارد کنید و بر روی دکمه “مرحله بعد” کلیک کنید:

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

  1. در زبانه “دریافت رمز یکبار مصرف” باید رمز یکبار مصرفی که به گوشی همراه شما ارسال می شود را وارد کنید  و بر روی “مرحله بعد” کلیک کنید:

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

  1. در زبانه “تکمیل اطلاعات” مشخصات به انگلیسی ثبت و تصویر کارت ملی ارسال شود و همچنین رمز عبور خودتان را برای ورود به سامانه دریافت امضای الکترونیک تعیین کنید. در نهایت با کلیک بر روی دکمه “ثبت نام” فرایند ثبت نام شما در این سامانه تکمیل می شود:

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

  1. پس از کلیک بر روی دکمه “ثبت نام” وارد صفحه زیر می شوید که در این صفحه نام کاربری شما نشان داده می شود.

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

  1. در صفحه بالا بر روی دکمه “بازگشت به صفحه اصلی و ورود کاربران” کلیک کنید تا با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در مرحله قبل تعیین کرده‌اید بتوانید وارد حساب کاربری خودتان در سامانه صدور گواهی امضای الکترونیک بشوید و درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک یا همان CSR را ثبت کنید.

 

حالا ثبت نام شما در سامانه کامل شده است و می توانید امضای الکترونیکی خود را به شرح زیر دریافت کنید:

مراحل دریافت کد امضای الکترونیکی یا CSR به شرح زیر است:

 

ثبت درخواست گواهی الکترونیکی

پس از اینکه در سامانه نامبرده شده حساب کاربری خودتان را ایجاد کردید می‌توانید درخواست گواهی الکترونیکی را ثبت کنید. برای این کار، ابتدا باید وارد حساب کاربری خودتان بشوید. برای ورود به حساب کاربری باید:

  1. در قسمت راست صفحه زیر بر روی “ورود متقاضیان امضای الکترونیک” کلیک کنید:

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

  1. در صفحه جدید در قسمت راست صفحه و در منوی اصلی بر روی “ثبت درخواست گواهی الکترونیکی” انتخاب کنید و بر روی گزینه “ثبت درخواست گواهی از طریق CSR” کلیک کنید:

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

در صفحه بالا اگر گزینه “ثبت درخواست گواهی” را انتخاب کنید باید پس از دریافت گواهی امضای الکترونیک به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و توکن گواهی امضای الکترونیک را دریافت کنید. اما با انتخاب “ثبت درخواست گواهی از طریق CSR ” دیگر نیازی به دریافت توکن گواهی امضای الکترونیکی نخواهید داشت.

  1. در صفحه جدیدی که باز می‌شود باید مشخص کنید که چه نوع گواهی امضای الکترونیکی می‌خواهید. در این صفحه سه نوع گواهی مشخص شده است: متقاضی وابسته به دولت، متقاضی وابسته به غیر دولت و متقاضی مستقل. شرکت‌ها عموماً باید گزینه سوم یعنی “متقاضی مستقل” را انتخاب کنند.

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید، پس از انتخاب متقاضی مستقل، دو گزینه برای شما ظاهر می‌شود که گزینه اول گواهی الکترونیکی با اعتبار یک‌ساله صادر می‌کنید و گزینه دوم، گواهی با اعتبار دو ساله صادر می‌کند. در مقابل هر کدام از این گزینه‌ها می‌توانید مبلغی که باید برای دریافت این گواهی‌ها پرداخت شود را مشاهده کنید. پس از انتخاب یکی از این گزینه‌ها باید بر روی دکمه پیش ثبت‌نام در قسمت چپ پایین صفحه کلیک کنید.

  1. پس از کلیک بر روی گزینه “پیش ثبت‌نام” می‌توانید صفحه زیر را ببینید که در این صفحه هزینه‌ای که باید پرداخت بکنید و درگاه پرداخت موردنظرتان را باید انتخاب کنید.

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

  1. پس از پرداخت هزینه صدور گواهی امضای الکترونیک به صورت آنلاین، می‌توانید در قسمت منوی اصلی بر روی “لیست درخواست‌های صدور گواهی” کلیک کنید تا تمام درخواست‌هایی که برای صدور گواهی الکترونیک ثبت کرده‌اید به شما نمایش داده شود. همانطور که در عکس زیر می‌بینید، در جدول که پایین صفحه قکد رهگیری، نوع گواهی، تاریخ ثبت درخواست و وضعیت گواهی مشخص شده است.

آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR

 

مهم‌ترین اطلاعاتی که شما به آن نیاز دارید کد رهگیری است که هم در این جدول نشان داده شده و هم به صورت پیامکی برای شما ارسال می‌شود. در صورتی که در مراحل قبلی بر روی گزینه “ثبت درخواست گواهی” کلیک کرده باشید باید پس از دریافت کد رهگیری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و توکن حاوی امضای الکترونیک را از آنها دریافت کنید.

البته توجه داشته باشید که همه دفاتر پیشخوان امکان ارائه توکن امضای الکترونیک را ندارند. برای اطلاع از لیست دفاتر پیشخوانی که می‌توانید برای تحویل توکن انتخاب کنید، باید بر روی گزینه “لیست دفاتر ثبت نام” در قسمت منوی اصلی کلیک کنید.

توضیحات کامل، متن قانون سامانه مودیان، آخرین اصلاحات و تغییرات، نحوه ثبت نام،  پادکست ها و فیلم های متعدد آموزش قانون و کارگاه عملی سامانه مودیان در اپ آکادمی مالی یاس به رایگان در اختیار شماست.