حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

 تکالیف مشاغل در قانون جدید صورت حساب الکترونیک چیست؟

صورت حساب الکترونیک - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

در سال‌های اخیر، سازمان امورمالیاتی کشور به منظور راحت کردن تعیین تکلیف مودیان مالیاتی، مشاغل مختلف را دسته‌بندی کرده است. میزان درآمد حاصل از هر شغل، یک پارامتر مهم برای دسته‌بندی مشاغل به حساب می‌آید. با توجه به اینکه شغل فرد در کدام دسته مالیاتی قرار می‌گیرد، برای او مالیات تعیین می‌گردد. بر اساس قانون جدید سازمان امورمالیاتی کشور افراد باید کارت خوان‌های خود را به سازمان امور مالیاتی کشور متصل نمایند.

همچنین، کارفرمایان برخی از مشاغل موظف‌اند که از قانون جدید صورت حساب الکترونیک تبعیت کنند. ما در این مقاله قصد داریم درباره دسته‌بندی مشاغل مختلف بر اساس دسته‌بندی سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین قانون جدید صورت حساب الکترونیک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

دسته‌بندی مشاغل

گروه بندی مشاغل مالیاتی ۱۴۰۲، بر مبنای نوع فعالیت و درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات مشاغل بوده، نه نوع صنف آن ها.

گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی، بسته به نوع فعالیت و درآمد حاصل از فروش آن ها، به سه گروه مودیان گروه اول، دوم و سوم، صورت گرفته؛ اما، اشخاص حقوقی، دارای گروه بندی نبوده و همواره، درصد ثابتی را بابت مالیات، می پردازند.

بر اساس اطلاعیه سازمان مالیاتی کشور، مشاغل در قانون جدید صورت حساب الکترونیک به دسته مالیاتی تقسیم شده اند.

  • مشاغل دسته اول مربوط به افراد حقیقی و حقوقی است که طبق اظهارنامه مالیاتی‌شان در دو سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد تومان درآمد داشته اند. برای مثال، افرادی که کارت بازرگانی دارند، صاحبان بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های تخصصی، صاحبان کارخانه‌های صنعتی و مواردی از این قبیل جز این دسته به حساب می‌آیند.
  • دسته دوم مشاغلی هستند که طبق اظهارنامه مالیاتی، درآمد آن‌ها در سال گذشته بیشتر از ۵ میلیارد تومان بوده است. دسته سوم مربوط به مشاغل و کسب و کارهای کوچک است. در واقع، مشاغلی که در دسته اول و دوم قرار نکی گیرند، جز این دسته آخر هستند.

گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی چگونه است؟

گروه بندی مشاغل اشخاص حقیقی بر اساس نوع و حجم فعالیت آن‌ها بوده و بر این اساس به سه گروه مودیان گروه اول دوم و سوم تقسیم می‌شوند.

 

گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 اشخاص حقوقی

 

اشخاص حقوقی دارای گروه بندی مشاغل مالیاتی نبوده و همواره با نرخ ثابتی که 25 درصد بوده مالیات می پردازند.

 

حجم فعالیت مودیان گروه اول در گروه بندی مشاغل اشخاص حقیقی

حجم فعالیت مودیان گروه اول در گروه بندی مشاغل اشخاص حقیقی بیش از 30 میلیارد ریال است.

 

مدارک مورد نیاز برای تهیه اظهارنامه مالیاتی مشاغل گروه اول

مشاغل گروه اول، به منظور اینکه اظهارنامه مالیاتی تهیه کنند، باید یک سری مدارک را ارائه دهند. بر اساس ماده ۹۵ قانون مالیات مستقیم مدارک مورد نیاز برای این گروه شغلی شامل اطلاعات هویتی، موجودی کالا یا مواد در اول و آخر هر دوره، میزان درآمد مشمول مالیات، صورت حساب زیان و سود، اطلاعات ملک و مالک، اطلاعات شرکا، ترازنامه، صادرات و واردات کالا، اطلاعات مدیر مالی و حسابرس، بهای تمام شده محصول یا خدمات و اطلاعات دفاتر قانونی می‌شود.

 

مدارک مورد نیاز برای تهیه اظهارنامه مالیاتی مشاغل گروه دوم

مشاغل گروه دوم نیز برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به یک سری از مدارک نیاز دارند. این مدارک شامل اطلاعات هویتی، اطلاعات شرکا، ترازنامه، درآمد مشمول مالیات، کمک‌های اهدایی، کلیه اطلاعات بانکی مرتبط به فعالیت‌های شغلی این گروه، موجودی کالا و مواد در ابتدا و انتهای هر دوره، صورت هزینه و درآمد و اطلاعات دارایی و اموال مربوط به فعالیت‌های شغلی این گروه می‌باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای تهیه اظهارنامه مالیاتی مشاغل گروه سوم

مشاغلی که در گروه سوم مالیاتی قرار دارند نیز باید یک سری از مدارک برای تهیه اظهارنامه مالیاتی داشته باشند. مدارک این گروه شامل اطلاعات هویتی، اطلاعات شرکا، کمک‌های اهدایی، خلاصه هزینه و درآمد، کلیه اطلاعات حساب‌های بانکی مرتبط بافعالیت شغلی، میزان درآمد مشمول مالیات و همه اطلاعات مرتبط با دارایی و اموال فعالیت شغلی می‌شود.

 تکالیف مشاغل در قانون جدید صورت حساب الکترونیک چیست؟

 تکالیف مشاغل در قانون جدید صورت حساب الکترونیک را در یاس سیستم بخوانید

قانون جدید صورت حساب الکترونیک

 

صورت حساب الکترونیکی مالیاتی به نوعی صورت حساب گفته می‌شود که در آن صاحبان مشاغل اعم از بخش خصوصی و دولتی و حقیقی و حقوقی ملزم هستند که آن را تنظیم نمایند و کلیه معاملاتی را که صورت می‌گیرد بر صورت برخط ثبت کنند. برای اینکار تنها کافی است که وارد سامانه صدور حساب الکترونیک شوند و در آنجا اطلاعات معامله‌شان را ثبت کنند.

بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان مشاغل باید معاملاتشان را با طرف دیگر معامله ثبت کرده و صورت حساب صادر کنند. بر اساس ماده ۷ قانون سامانه مودیان، صورت حساب الکترونیکی در سامانه مالیاتی به این معنا است که افراد دیگر نیازی به ثبت معاملات فصلی خود ندارند. همچنین بر اساس این قانون باید کارتخوان تمام صاحبان مشاغل به سازمان امور مالیاتی کشور متصل شود.

 

مالیات مشاغل

در کشور ایران دو دسته برای مالیات در نظر گرفته شده است که شامل مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم می‌شود. در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، مالیات بر درآمد داریم. مالیات بر درآمد جز مالیات‌های مستقیم به حساب می‌آید. هر شخصی که شغل دارد چه در بخش خصوصی و چه در بخش آزاد، باید با توجه به درآمدش میزان مشخصی از مالیات را به دولت پرداخت کند. برای تعیین این نوع مالیات از فرم‌های خود اظهاری استفاده می‌کنند. سازمان مالیات بر اساس این فرم‌ها میزان مالیات را برای اشخاص تعیین می‌نماید.

کلیه افرادی که کاسبی و شغل خود را دارند و از آن طریق درآمد کسب می‌کنند، مشمول مالیات می‌شوند. افرادی که تازه یک کسب و کار را راه اندازی می‌کنند، تا ۴ ماه فرصت دارند که کسب و کارشان را به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی کرده و در این نظام ثبت نام کنند. این مشاغل همچنین باید اسناد و مدارک مرتبط با معاملاتشان را به خوبی نگه داری کنند.

  • آن دسته از صاحبان مشاغلی که میزان درآمدشان از فروش کالا یا ارائه خدمات در دو سال گذشته بیشتر از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، مشمول مالیات می‌گردند. برای مثال، صاحبان صرافی ها، صاحبان هتل ها، صاحبان فروشگاه‌های زنجیره ای، صاحبان بیمارستان‌ها و مواردی از این قبلی مشمول مالیات گروه اول هستند.
  • دسته دوم آن دسته از مشاغلی هستند که درآمد دو سال آن‌ها بیش از مبلغ ۱ میلیارد هشت میلیون تومان و کمتر یا برابر با ۵ میلیارد و پانصد میلیون تومان است. این دسته نیز مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.
  • دسته سوم مشاغلی هستند که جز دو دسته بالا قرار نمی‌گیرند. می‌توان گفت همه افراد در مشاغل مختلف مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. سازمان امور مالیاتی کشور سقفی را برای میزان درآمد در سال ۱۴۰۲ تعیین کرده است. بر اساس این سقف افرادی که درامدشان تا سقف ده میلیون تومان باشد، معاف از پرداخت مالیات هستند. برای درآمدهای بیشتر میزان مالیات به ازای درآمد اضافه گرفته می‌شود.
  • برای مثال افرادی که بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان در ماه درآمد دارند، باید ۱۰ درصد از مبلغ مازاد یا بیشتر از ۱۰ میلیون تومان را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند. برای مثال کسی که مبلغ ۱۴ میلیون تومان درآمد دارد باید ۱۰ درصد از مبلغ ۴ میلیون تومان را به این سازمان پرداخت کند. این مبلغ معادل ۴۰۰ هزار تومان است.

افراد حقیقی که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، می‌توانند در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت نام کرده و فرم اظهار مالیاتی خود را از این طریق ارسال نماید. سازمان مالیات این فرم‌ها را بررسی کرده و بر اساس این فرم‌های اظهاری برای افراد مالیات تعیین می‌کند.

 تکالیف مشاغل در قانون جدید صورت حساب الکترونیک چیست؟

 تکالیف مشاغل در قانون جدید صورت حساب الکترونیک را در یاس سیستم بخوانید

 

جمع بندی

گروه بندی مشاغل مالیاتی ۱۴۰۲، بر مبنای نوع فعالیت و درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات مشاغل بوده، نه نوع صنف آن ها. گروه بندی مشاغل مالیاتی اشخاص حقیقی، بسته به نوع فعالیت و درآمد حاصل از فروش آن ها، به سه گروه مودیان گروه اول، دوم و سوم، صورت گرفته؛ اما، اشخاص حقوقی، دارای گروه بندی نبوده و همواره، درصد ثابتی را بابت مالیات، می پردازند.

دقت داشته باشید که این موضوع ارائه اظهارنامه مالیاتی بسیار مهم و در تهیه آنها نهایت دقت خود را بگذارید. برای ارائه اظهارنامه مالیاتی می بایست از گزارشات حرفه ای نرم افزارهای حسابداری مانند نرم افزار یاس سیستم استفاده نمایید تا بتوانید با سرعت و دقتی بالا اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه نمایید.

 

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم که مقاله ما برایتان مفید واقع شود.

منابع :سازمان امور مالیاتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *