حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت 1402!

فقط تا ۸ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

تجزیه و تحلیل مالی

تجزیه و تحلیل مالی - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، محاسبه نسبت‌ها از داده‌های صورت‌های مالی برای مقایسه با سایر شرکت‌ها یا با عملکرد تاریخی خود شرکت است. یک حوزه کلیدی تحلیل مالی شرکت شامل برون‌یابی عملکرد گذشته شرکت، مانند سود خالص یا حاشیه سود، به تخمین عملکرد آتی شرکت است.

 

تجزیه و تحلیل مالی چیست؟

تجزیه و تحلیل مالی فرآیند ارزیابی مشاغل، پروژه‌ها، بودجه‌ها و سایر معاملات مربوط به امور مالی برای تعیین عملکرد و مناسب بودن آنهاست. به طور معمول، تجزیه و تحلیل مالی برای تجزیه و تحلیل اینکه آیا یک واحد تجاری با ثبات، حلال، نقد و یا به اندازه کافی سودآور است که سرمایه گذاری پولی را تضمین کند، استفاده می‌شود.

 

کاربرد تجزیه و تحلیل مالی

• اگر به صورت داخلی انجام شود، تحلیل مالی می‌تواند به مدیران صندوق کمک کند تا تصمیمات تجاری آینده را بگیرند یا روندهای تاریخی را برای موفقیت‌های گذشته بررسی کنند.
• اگر تحلیل مالی به صورت خارجی انجام شود، می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری ممکن را انتخاب کنند.
• تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو نوع اصلی تحلیل مالی هستند.
• تحلیل بنیادی از نسبت‌ها و داده‌های صورت‌های مالی برای تعیین ارزش ذاتی یک اوراق بهادار استفاده می‌کند.
• تحلیل تکنیکال فرض می‌کند که ارزش یک اوراق بهادار قبلاً با قیمت آن تعیین شده است، و در عوض بر روند ارزش در طول زمان تمرکز می‌کند.

تجزیه و تحلیل مالی

تجزیه و تحلیل مالی را در یاس سیستم بخوانید

درک تحلیل مالی

تجزیه و تحلیل مالی برای ارزیابی روندهای اقتصادی، تنظیم سیاست‌های مالی، ایجاد برنامه‌های بلند مدت برای فعالیت‌های تجاری و شناسایی پروژه‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. این کار از طریق ترکیب اعداد و داده‌های مالی انجام می‌شود. یک تحلیلگر مالی به طور کامل صورت‌های مالی شرکت – صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی را بررسی می‌کند. تجزیه و تحلیل مالی را می‌توان در هر دو محیط مالی شرکت و سرمایه‌گذاری انجام داد.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، محاسبه نسبت‌ها از داده‌های صورت‌های مالی برای مقایسه با سایر شرکت‌ها یا با عملکرد تاریخی خود شرکت است. به عنوان مثال، بازده دارایی‌ها (ROA) یک نسبت رایج است که برای تعیین میزان کارآمدی یک شرکت در استفاده از دارایی‌های خود و به عنوان معیار سودآوری استفاده می‌شود. این نسبت می‌تواند برای چندین شرکت در یک صنعت محاسبه شود و به عنوان بخشی از یک تحلیل بزرگ‌تر با یکدیگر مقایسه شود.

 

تجزیه و تحلیل مالی شرکت

در امور مالی شرکت، تجزیه و تحلیل به صورت داخلی توسط بخش حسابداری و توسط نرم افزار حسابداری انجام می‌شود و به منظور بهبود تصمیم‌گیری تجاری با مدیریت به اشتراک گذاشته می‌شود. این نوع تحلیل داخلی ممکن است شامل نسبت‌هایی مانند ارزش فعلی خالص (NPV) و نرخ بازده داخلی (IRR) برای یافتن پروژه‌هایی باشد که ارزش اجرا دارند.

بسیاری از شرکت‌ها به مشتریان خود اعتبار می‌دهند. در نتیجه، دریافت نقدی حاصل از فروش ممکن است برای مدتی به تعویق بیفتد. برای شرکت‌هایی که مانده‌های دریافتنی زیادی دارند، ردیابی فروش معوقه روز (DSO) مفید است، که به شرکت کمک می‌کند مدت زمانی را که برای تبدیل یک فروش اعتباری به نقد نیاز دارد، شناسایی کند.

متوسط دوره جمع‌آوری یک جنبه مهم از چرخه کلی تبدیل نقدی یک شرکت است. یک حوزه کلیدی تحلیل مالی شرکت شامل برون‌یابی عملکرد گذشته شرکت، مانند سود خالص یا حاشیه سود، به تخمین عملکرد آتی شرکت است. این نوع تحلیل روند تاریخی برای شناسایی روندهای فصلی مفید است.

به عنوان مثال، خرده‌فروشان ممکن است در چند ماه منتهی به کریسمس شاهد افزایش شدید فروش باشند. این به کسب و کار اجازه می‌دهد تا بودجه‌ها را پیش‌بینی کند و تصمیماتی مانند حداقل سطح موجودی لازم را بر اساس روندهای گذشته اتخاذ کند.

تجزیه و تحلیل مالی

تجزیه و تحلیل مالی شرکت را در یاس سیستم بخوانید

تحلیل مالی سرمایه‌گذاری

امور مالی سرمایه‌گذاری، یک تحلیل‌گر خارج از شرکت، تحلیلی را برای اهداف سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد. تحلیل‌گران می‌توانند یک رویکرد سرمایه‌گذاری از بالا به پایین یا از پایین به بالا انجام دهند. رویکرد از بالا به پایین ابتدا به دنبال فرصت‌های کلان اقتصادی، مانند بخش‌هایی با عملکرد بالا است، و سپس برای یافتن بهترین شرکت‌ها در آن بخش، تلاش می‌کند.

از این نقطه، آن‌ها سهام شرکت‌های خاص را بیشتر تجزیه و تحلیل می‌کنند تا با نگاهی به اصول بنیادی یک شرکت، شرکت‌های بالقوه موفق را به عنوان سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

از سوی دیگر، یک رویکرد پایین به بالا، به یک شرکت خاص نگاه می‌کند و تجزیه و تحلیل نسبت مشابهی را با آنچه در تجزیه و تحلیل مالی شرکت استفاده می‌شود، انجام می‌دهد و به عملکرد گذشته و عملکرد آینده مورد انتظار به عنوان شاخص‌های سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند.

سرمایه‌گذاری از پایین به بالا، سرمایه‌گذاران را مجبور می‌کند قبل از هر چیز عوامل خرد اقتصاد را در نظر بگیرند. این عوامل شامل سلامت مالی کلی شرکت، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، محصولات و خدمات ارائه شده، عرضه و تقاضا و سایر شاخص‌های فردی عملکرد شرکت در طول زمان است.

 

انواع تجزیه و تحلیل مالی

دو نوع تحلیل مالی وجود دارد: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی از نسبت‌های جمع‌آوری‌شده از داده‌های صورت‌های مالی، مانند سود هر سهم یک شرکت (EPS) برای تعیین ارزش کسب‌وکار استفاده می‌کند. با استفاده از تجزیه و تحلیل نسبت‌ها علاوه بر بررسی کامل شرایط اقتصادی و مالی پیرامون شرکت، تحلیل‌گر می‌تواند به ارزش ذاتی امنیت دست یابد. هدف نهایی رسیدن به عددی است که سرمایه‌گذار می‌تواند با قیمت فعلی اوراق بهادار مقایسه کند تا ببیند آیا اوراق بهادار کمتر از ارزش‌گذاری شده است یا بیش از حد ارزش‌گذاری شده است.

تحلیل فنی

تحلیل تکنیکال از روندهای آماری جمع آوری شده از فعالیت‌های معاملاتی مانند میانگین متحرک (MA) استفاده می‌کند. اساساً، تحلیل تکنیکال فرض می‌کند که قیمت اوراق بهادار از قبل منعکس‌کننده تمام اطلاعات در دسترس عموم است و در عوض بر تحلیل آماری حرکات قیمت تمرکز می‌کند. تحلیل تکنیکال تلاش می‌کند تا با جستجوی الگوها و روندها به جای تحلیل ویژگی‌های اساسی یک اوراق بهادار، احساسات بازار را در پشت روند قیمت درک کند.

تحلیل افقی در مقابل عمودی

هنگام بررسی صورت‌های مالی یک شرکت، دو نوع رایج تحلیل مالی، تحلیل افقی و تحلیل عمودی است. هر دو از مجموعه‌ای از داده‌ها استفاده می‌کنند، اگرچه هر رویکرد تحلیلی متفاوت است.
تحلیل افقی مستلزم انتخاب چندین سال داده‌های مالی قابل مقایسه است.

یک سال به عنوان خط پایه انتخاب می‌شود، اغلب قدیمی‌ترین. سپس، هر حساب برای هر سال بعدی با این خط پایه مقایسه می‌شود و درصدی ایجاد می‌کند که به راحتی تشخیص می‌دهد کدام حساب‌ها در حال رشد هستند (امیدوارم درآمد) و کدام حساب‌ها در حال کوچک شدن هستند (امیدوارم هزینه‌ها).

تجزیه و تحلیل عمودی مستلزم انتخاب یک معیار آیتم خطی خاص، سپس مشاهده اینکه چگونه هر جزء دیگر در یک صورت مالی با آن معیار مقایسه می‌شود. اغلب، فروش خالص به عنوان معیار استفاده می‌شود. سپس یک شرکت هزینه کالاهای فروخته شده، سود ناخالص، سود عملیاتی یا درآمد خالص را به عنوان درصدی با این معیار مقایسه می‌کند. و بعد از آن، شرکت‌ها می‌توانند نحوه تغییر درصد در طول زمان را پیگیری کنند.
نمونه هایی از تحلیل مالی
در دوره نه ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2022، Amazon.com زیان خالص 3 میلیارد دلاری را گزارش کرد. این کاهش قابل توجهی نسبت به یک سال پیش بود که شرکت درآمد خالص آن را بیش از 19 میلیارد دلار گزارش کرد.

چرا تحلیل مالی مفید است؟

هدف تجزیه و تحلیل مالی این است که آیا یک واحد تجاری با ثبات، حلال، نقدشونده یا به اندازه کافی سودآور است که سرمایه‌گذاری پولی را تضمین کند. برای ارزیابی روندهای اقتصادی، تنظیم سیاست‌های مالی، ایجاد برنامه‌های بلند مدت برای فعالیت‌های تجاری و شناسایی پروژه‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان بهترین برنامه مدیران مالی استفاده می‌شود.

تجزیه و تحلیل مالی

تحلیل افقی در مقابل عمودی را در یاس سیستم بخوانید

تجزیه و تحلیل مالی چگونه انجام می‌شود؟

تجزیه و تحلیل مالی را می‌توان در هر دو محیط مالی شرکت و سرمایه‌گذاری انجام داد. یک تحلیل‌گر مالی به طور کامل صورت‌های مالی شرکت – صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی را بررسی می‌کند.
یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، محاسبه نسبت‌ها از داده‌های صورت‌های مالی برای مقایسه با سایر شرکت‌ها یا با عملکرد تاریخی خود شرکت است. یک حوزه کلیدی تحلیل مالی شرکت شامل برون‌یابی عملکرد گذشته شرکت، مانند سود خالص یا حاشیه سود، به تخمین عملکرد آتی شرکت است.

 

چه تکنیک‌هایی در انجام تحلیل‌های مالی استفاده می‌شود؟

حلیل‌گران می‌توانند از تجزیه و تحلیل عمودی برای مقایسه هر جزء از صورت‌های مالی به عنوان درصدی از خط مبنا (مانند هر جزء به عنوان درصدی از کل فروش) استفاده کنند. از طرف دیگر، تحلیل‌گران می‌توانند با مقایسه نتایج مالی یک سال پایه با سال‌های دیگر، تحلیل افقی را انجام دهند.

بسیاری از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل مالی شامل تجزیه و تحلیل نرخ رشد از جمله تجزیه و تحلیل رگرسیون، رشد سال به سال، تجزیه و تحلیل از بالا به پایین مانند درصد سهم بازار، یا تجزیه و تحلیل از پایین به بالا مانند تجزیه و تحلیل محرک درآمد است. در نهایت، تحلیل مالی اغلب مستلزم استفاده از معیارها و نسبت‌های مالی است. این تکنیک‌ها شامل ضرایب مربوط به نقدینگی، پرداخت بدهی، سودآوری یا کارایی (گردش منابع) یک شرکت است.

 

جمع‌بندی

تجزیه و تحلیل مالی سنگ بنای تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر و استراتژیک‌تر بر اساس داده‌های مالی اساسی یک شرکت است. چه شرکتی، چه سرمایه‌گذاری یا تحلیل فنی، تحلیل‌گران از داده‌ها برای کشف روندها، درک رشد، جستجوی حوزه‌های ریسک و حمایت از تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیل مالی ممکن است شامل بررسی تغییرات صورت‌های مالی، محاسبه نسبت‌های مالی، یا بررسی واریانس‌های عملیاتی باشد.

 

منابع : investopedia.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *