اهمیت امنیت در نرم افزار حسابداری

امنیت در نرم افزار حسابداری

امنیت در نرم افزار حسابداری، مهم‌ترین معیاری است که برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری مورد توجه است.
سیستم‌های حسابداری، حاوی اطلاعات محرمانه‌ای هستند که باید همیشه ایمن نگه داشته شوند. عواقب دسترسی غیرمجاز می‌تواند ویرانگر باشد؛ از مشکلات سرقت هویت گرفته تا از دست دادن داده‌های غیرقابل جایگزین. هنگامی که داده‌های حسابداری عمداً یا تصادفی تغییر یا حذف می‌شوند، باعث ایجاد خرابی در بخش حسابداری شده و قابلیت اطمینان یا دقت همه داده‌ها را زیر سوال می‌برد.

 

موارد مهم امنیت در نرم افزار حسابداری شامل موارد ذیل می باشد:

• امنیت چند لایه
• چرا امنیت بالا و چند لایه در نرم افزار حسابداری دارای اهمیت است؟

درادامه به تشریح این موارد می پردازیم تا بیش از پیش به اهمیت امنیت بالا و چند لایه در نرم افزارحسابداری آشناشویم.

 

اهمیت امنیت بالا و چند لایه در نرم افزار حسابداری

امنیت چند لایه؛ رویکردی در امنیت شبکه است که چندین کنترل امنیتی را برای محافظت از آسیب‌پذیرترین مناطق به کار می‌گیرد. این بخش‌ها از محیط فناوری جایی هستند که رخنه‌ها و حملات سایبری بیشتری رخ می‌دهد. هدف این رویکرد امنیتی اطمینان از این است که هر جز از طرح امنیت سایبری دارای بک‌آپ‌گیری برای مقابله با شکست‌ها و نقض‌ها است. این لایه‌ها دفاع را تقویت کرده و پایه محکمی برای برنامه‌های امنیت سایبری فراهم می‌کنند.

اهمیت امنیت در نرم افزار حسابداری

اهمیت امنیت در نرم افزار حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

1. امنیت چند لایه

یک استراتژی امنیتی لایه‌ای، مستلزم آن است که هر لایه بر روی یک منطقه آسیب‌پذیر خاص یا افزایش آسیب‌پذیری تمرکز کند. این چندین لایه امنیتی از داده‌ها در صورت خرابی یا نقض در جایی از سیستم محافظت می‌کند. اگر یک سطح با شکست مواجه شود، سطح دیگری تهدید را مسدود یا حذف می‌کند. امنیت لایه‌ای از دیرباز، عنصر مهمی از استراتژی امنیتی بسیاری از سازمان‌ها بوده است.

در زمینه فناوری اطلاعات، امنیت لایه‌ای به معنای محافظت از دارایی‌های دیجیتال با چندین لایه است که هر لایه یک دفاع اضافی را ارائه می‌دهد. هدف ساده است؛ سخت‌تر کردن هکرها برای عبور از محیط شبکه و ورود به شبکه. حتی اگر یک هکر، موفق به نقض یک لایه امنیتی شود، تمام داده‌ها و منابع داخل شبکه به طور ایمن توسط سایر لایه‌های امنیتی که در محل هستند محافظت می‌شوند.

در حالی که توضیح این مفهوم آسان است، اما بدون اشکال نیست؛ یعنی امنیت لایه‌ای فقط بر محافظت از محیط شبکه متمرکز است. به طور خاص، رویکرد امنیتی لایه‌ای بر این فرض عمل می‌کند که هر فردی که در شبکه است، طبق تعریف، یک خودی قابل اعتماد است. در نتیجه، هنگامی که یک هکر وارد شبکه می‌شود، هیچ چیز مانع حرکت جانبی آنها در سراسر شبکه و دسترسی به داده‌ها و منابع ارزشمند نمی‌شود.

هم نیست که چند لایه امنیتی از محیط شبکه محافظت می‌کند، شبکه در برابر عوامل مخربی که وارد می‌شوند آسیب‌پذیر است. امنیت لایه‌ای تا حدودی شبیه رویکرد امنیتی است که در فیلم‌های کلاسیک دزدی به تصویر کشیده می‌شود؛ جایی که تیمی از سارقان باید از موانعی پشت سر هم عبور کنند و هر کدام چالش خاص خود را ایجاد کنند، قبل از اینکه در نهایت بتوانند به جواهرات ارزشمند دسترسی پیدا کنند و خود را ترک کنند.

با آنها تا شب اولین لایه امنیتی ممکن است درها و پنجره‌های قفل شده در نمای بیرونی ساختمان باشد، در حالی که لایه دوم سیستم‌های تشخیص نفوذ است؛ مانند آلارم‌های تمام درها و پنجره‌ها که تشخیص می‌دهد که آیا کسی موفق به باز کردن قفل درها می‌شود یا خیر.

نگهبانان داخل ساختمان سطح دیگری از امنیت را نشان می‌دهند، همانطور که دوربین‌های فیلمبرداری اتاق‌ها را نظارت می‌کنند. علاوه بر این، در فیلم‌ها، آشکارسازهای پرتو لیزری فانتزی اطراف کیسی که جواهرات در آن نگهداری می‌شوند، و سپس لایه نهایی برای عبور وجود دارد – آشکارساز حرکتی که در صورت جابجایی جواهرات از جای خود زنگ هشدار می‌دهد.

برای اینکه سارقان جایزه خود را دریافت کنند، شکست دادن یک لایه کافی نیست – آنها باید از تمام لایه های امنیتی که از جواهرات محافظت می کنند عبور کنند.

 

2. چرا امنیت در نرم افزار حسابداری دارای اهمیت است؟

سیستم‌های حسابداری حاوی اطلاعات محرمانه‌ای و استانداردهای شاخص مالی هستند که باید همیشه ایمن نگه داشته شوند. عواقب دسترسی غیرمجاز می‌تواند ویرانگر باشد؛ از مشکلات سرقت هویت گرفته تا از دست دادن داده‌های غیرقابل جایگزین. هنگامی که داده‌های حسابداری عمداً یا تصادفی تغییر یا حذف می‌شوند، باعث ایجاد خرابی در بخش حسابداری می‌شود و قابلیت اطمینان یا دقت همه داده‌ها را زیر سوال می‌برد.

 

امنیت فیزیکی

یک کسب و کار کوچک باید از سیستم‌های کامپیوتری خود در برابر ضرر و سرقت محافظت کند. سیستم‌ها و سرورها را در مکانی امن قرار دهید که در معرض عناصر قرار نگیرند.

معمولاً تجهیزات حسابداری در داخل دفاتر نگهداری می‌شوند که درها را می‌توان قفل کرد و دسترسی غیرمجاز را محدود می‌کند. اطمینان حاصل کنید که کابل‌های متصل‌کننده تجهیزات حسابداری ایمن و دور از برخورد افراد با آنها یا تخریب آنها توسط جوندگان است. کابل‌ها و سوئیچ‌ها را در محیط قفل نگه دارید.

اگر از اتصالات بی‌سیم برای دسترسی به شبکه یا اینترنت استفاده می‌کنید، پروتکل‌های امنیتی را دنبال کنید. هک کردن سیستم‌های بی‌سیم نسبتا آسان است. اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، نرم افزاری را خریداری کنید که مکان رایانه را ردیابی می‌کند. بر اساس گزارش گروه گارتنر، در سال 2008، هر 53 ثانیه یک لپ تاپ از رستوران‌ها، سالن‌های فرودگاه و اتاق‌های هتل به سرقت رفت.

 

احراز هویت

همه سیستم‌های شما باید شناسه‌های ورود و رمز عبوری داشته باشند که کاربر را احراز هویت می‌کند و تأیید می‌کند که او مجاز به استفاده از کامپیوتر است. رمزهای عبور را به اشتراک نگذارید و آنها را به صورت دوره‌ای تغییر دهید.

به عنوان مثال، بسیاری از سیستم‌های حسابداری را می توان طوری تنظیم کرد که به طور خودکار پس از 90 روز درخواست تغییر رمز عبور دهند. فرآیند احراز هویت معمولاً، شامل دادن حقوق به کاربران است.

همه کاربران به تمام اطلاعات دسترسی ندارند. نمایه‌ها را می‌توان تنظیم کرد تا کاربران خاصی فقط به ماژول حساب‌های پرداختنی دسترسی داشته باشند، در حالی که دیگران فقط می‌توانند به گزارش‌ها دسترسی داشته باشند و خطر سوء استفاده از داده‌ها را محدود می‌کند.

 

محافظت در برابر ویروس

کامپیوترها در معرض ویروس‌ها و بدافزارهایی هستند که بر نحوه عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد. برخی از ویروس‌ها، اجازه نفوذ به سیستم را می‌دهند؛ یک هکر می‌تواند به داخل سیستم نفوذ کرده و مشکلاتی ایجاد کند. با استفاده از اینترنت، تهدید ویروس‌ها و بدافزارها واقعی است و استفاده از نرم افزارهای ضد ویروس، فایروال‌ها و سایر اقدامات امنیتی را ضروری می‌کند.

یک حمله ویروسی می‌تواند کل سیستم حسابداری را از بین ببرد و آن را غیرقابل استفاده و ناکارآمد کند. گاهی اوقات برخی از ویروس‌ها می‌توانند سیستم را به شدت مختل کنند که ممکن است نیاز به حذف یا جایگزینی کامل داشته باشد. تعمیر می‌تواند گران باشد. بهتر است اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از سیستم‌ها از قبل انجام شود.

 

بک‌آپ‌گیری

یک روش امنیتی استاندارد در سیستم‌های حسابداری، تهیه نسخه بک‌آپ از داده‌ها و ذخیره نسخه پشتیبان در مکانی امن در خارج از محل است. نکته این است که اگر اتفاقی برای سیستم بیافتد، مانند آتش‌سوزی، سیل یا سایر تلفات، داده‌ها ایمن و قابل بازیابی هستند.

یک اقدام امنیتی خوب این است که بک‌آپ‌گیری یک شبه را انجام دهید و هر چند وقت یک‌بار بک‌آپ‌گیری را بازیابی کنید تا مطمئن شوید داده‌ها ایمن و قابل استفاده هستند. نرم افزارهای حرفه ای که دارای این سیستم امنیتی باشند ، سبب آرامش و اطمینان خاطرحسابداران و صاحبان کسب و کار خواهندشد.

اهمیت امنیت در نرم افزار حسابداری

امنیت فیزیکی را در یاس سیستم بخوانید

ملاحظات

هنگامی که سیستم شما نیاز به تعمیر دارد، ممکن است فایل‌ها و اطلاعات محرمانه خود را برای کسانی که سیستم را تعمیر می‌کنند باز کنید. تگزاس برای کسانی که کامپیوترها را تعمیر می‌کنند به مجوزهای ویژه نیاز دارد و برای کسانی که از این قانون پیروی می‌کنند مجازات درنظر می‌گیرد.

هنگامی که یک سیستم کامپیوتری مورد استفاده برای حسابداری فروخته می‌شود یا به شخص دیگری داده می‌شود، ممکن است همچنان اطلاعات محرمانه‌ای در هارد دیسک خود داشته باشد. قبل از اهدا یا فروش، سیستم خود را توسط یک متخصص تمیز کنید.

در محیط IT، امنیت لایه‌ای، افزونگی دفاعی را فراهم می‌کند. اگر یک لایه امنیتی از کار بیافتد، لایه دیگر سیستم و داده‌های آن را ایمن نگه می‌دارد. برای دستیابی به داده‌ها، یک تهدید باید در هر سطح امنیتی نفوذ کند. رویکرد امنیتی لایه‌ای معمولاً شامل سه نوع اصلی کنترل امنیتی است:

o کنترل‌های اداری
کنترل‌های اداری وابسته به اندازه شرکتهای کوچک و متوسط  شامل خط‌مشی‌ها و رویه‌هایی است که توسط یک سازمان برای به حداقل رساندن آسیب‌پذیری‌ها و جلوگیری از دسترسی کاربران داخل شرکت به اطلاعاتی که مجاز به دسترسی به آنها نیستند، وضع می‌شود.

o کنترل‌های فیزیکی
کنترل‌های فیزیکی یکی‌دیگر از جنبه‌های حیاتی رویکرد لایه‌ای است. این موارد شامل هر چیزی است که از دسترسی فیزیکی واقعی به سیستم فناوری اطلاعات جلوگیری کند. برای مثال: درب فیزیکی با قفل در هر منطقه با تجهیزات کامپیوتری، اسکنر اثر انگشت برای دسترسی به مناطق دارای تجهیزات کامپیوتری.

o کنترل‌های فنی
این کنترل‌ها شامل راه‌حل‌های امنیت اطلاعات مبتنی بر نرم افزار و سخت افزار است که از دسترسی غیرمجاز به شبکه فناوری اطلاعات جلوگیری می‌کند. ترکیبی از راه‌حل‌های سخت افزاری و نرم افزاری مختلف بهترین محافظت را در برابر طیف وسیعی از تهدیدات سایبری فراهم می‌کند. لایه‌های کنترل فنی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • الزام کاربران به استفاده از رمزهای عبور قوی که حدس زدن یا شکستن آنها با استفاده از ابزارهای شکستن رمز عبور دشوار است.
  • احراز هویت دو عاملی یا احراز هویت چند عاملی برای تأیید بیشتر هویت کاربر با استفاده از چندین دستگاه برای ورود به سیستم.
  • احراز هویت بیومتریک برای اطمینان از هویت کاربر از طریق استفاده از تشخیص چهره یا اسکن اثر ان.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که در قسمت‌های بالا توضیح دادیم، امنیت چند لایه و بالا در نرم افزارهای حسابداری دارای اهمیت است. برای اینکه از این امنیت اطمینان حاصل کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم از نرم افزار حسابداری یاس سیستم برای انجام عملیات‌های حسابداری خود استفاده کنید.

منابع: ericomsmallbusiness.chron

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *