سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان چیست؟

چکیده

در ابتدا درباره سامانه مودیان توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم که چه کسانی باید در این سامانه ثبت نام کنند. سازمان امور مالیاتی کشور با هدف تسهیل کار مودیان مالیاتی و جلوگیری از مراجعه حضوری این افراد سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه مودیان کشور راه اندازی کرده است. سامانه مودیان یک سامانه برخط است و تمامی مودیان مالیاتی موظف هستند که در این سامانه ثبت نام کنند.

سامانه مودیان از سال ۱۳۹۷ راه اندازی شده و قوانین خاص خود را دارد. ما در این مقاله قصد داریم درباره اشخاص مشمول مالیاتی ثبت نام در سامانه مودیان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سامانه مودیان چیست؟

یاس سیستم:سامانه مودیان چیست؟

در مورد سامانه مودیان

سامانه مودیان یک سامانه ثبت نام و گزارش درآمد برای اشخاص حقوقی و حقیقی است که باید در صورت داشتن درآمدی از هر نوعی به جزء درآمد ، در این سامانه ثبت نام کنند. به عبارت دیگر، اشخاصی که درآمدی از فروش کالا یا خدمات، اجاره ملک، درآمد حرفه‌ای، درآمد از بورس و سهم، درآمد از فعالیت‌های اینترنتی و غیره دارند، می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

لازم به ذکر هست نرم افزار هایی تحت عنوان نرم افزار واسط سامانه مودیان وجود دارند که امکان ارسال صورتحساب الکترونیک را برای مودیان فراهم می کنند.

همچنین برخی اشخاص مستثنی از ثبت نام در این سامانه نیز وجود دارند، مانند کسانی که تنها درآمد حقوقی دارند، کسانی که درآمد زیر سقف مشخصی است، کسانی که درآمدی از کار در شرکت‌های دولتی و نهادهای دولتی دارند، و کسانی که درآمدی از کار در شرکت‌هایی با سهام عدالت دارند.

هدف از راه اندازی سامانه مودیان

هدف از راه اندازی سامانه مودیان، شفافیت هر چه بیشتر در حوزه مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی است. کلیه افراد حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، موظف‌اند که در این سامانه ثبت نام کنند. مودیان می‌توانند از طریق سامانه برخط مودیان نسبت به پرداخت مالیات خود به صورت برخط اقدام کنند.

سامانه مودیان

اهمیت سامانه مودیان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سازمان امور مالیاتی کشور تصمیم گرفت سامانه مودیان را راه اندازی کند شفافیت هر چه بیشتر کارهای اقتصادی و حسابداری و جلوگیری از فرار مالیاتی بود. فرار مالیاتی کار اشتباهی است زیرا دولت هزینه خود را از این طریق تامین می‌کند و فرار مالیاتی ضربه سنگینی را به دولت وارد می‌نماید.

سازمان امور مالیاتی کشور با هدف مبارزه با فرار مالیاتی اقدامات مختلفی را انجام داده است که یکی از آن‌ها راه اندازی سامانه مودیان برای شفافیت اقتصادی بیشتر است. بر اساس قانون، مودیان مالیاتی موظف هستند که در سامانه مودیان ثبت نام کرده و کارهای مالیاتی خود را از این طریق و به صورت برخط انجام دهند. در ادامه این مقاله درباره اینکه چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

اشخاص مشمول ثبت نام در سامانه مودیان

بر اساس بند ۱ سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی، همه صاحبان کسب و کارها و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، شامل این قانون می‌شوند. مودی به فردی گفته می‌شود که مشمول پرداخت مالیات است. همچنین مشاغلی که نیاز دارند بابت کالا یا خدماتشان برای مشتریان رسید صادر کنند، باید در سامانه مودیان ثبت نام کرده و از این طریق کارشان را انجام دهند.

این بدان معنا است، کسب و کارهایی وجود دارند که مشمول مالیات نیستند اما برای صدور رسید به مشتری باید از طریق سامانه مودیان اقدام کنند. به طور کلی می‌توان گفت که مشمولین پرداخت مالیات شامل عرضه کننده‌های خدمات و کالا، فعالان اقتصادی که در مناطق آزاد فعالیت دارند، عرضه کنندگان خدمات و کالا و کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان کسب و کارها هستند.

جنبه‌های قانونی و مقرراتی اشخاص مشمول مالیاتی

بر اساس داده‌های منتشر شده از جنبه‌های قانونی و مقرراتی، اشخاص مشمول مالیاتی زیر می‌توانند در سامانه مودیان ثبت نام نمایند:

۱)     افرادی با سن قانونی ۱۸ سال و بیشتر

۲)     دارای کد ملی جهت ثبت نام در سامانه

۳)     دارندگان شناسنامه و کارت ملی معتبر

حال اینکه سامانه مودیان فعالیت‌های خاص خود را برای اشخاص و گروه‌های مختلف دارد، اما به طور کلی همه افرادی که بالاتر ذکر شد می‌توانند در این سامانه ثبت نام کرده و از سرویس‌های آن بهره‌مند شوند. همچنین برخی از این سرویس‌ها به طور ویژه برای مشاغل خاص و افراد حقوقی طراحی و ارائه می‌شود که در صورت تمایل می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند.

به گزارش بانک اول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که باید در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شد، با تاخیر این روزها در حال عملیاتی شدن مرحله دوم خود یعنی تفکیک حساب شخصی و تجاری است. البته این سامانه ۲۱ تیر امسال به بهره برداری رسیده و تاکنون یک هزار و ۷۰۰ نفر در این سامانه کارپوشه تشکیل داده اند.

برای مشاغل و کسبه این سوال ایجاد شده است که چه کسانی شامل ثبت نام در این سامانه هستند.

تبصره ماده ۲ فهرست مودیانی که به دلیل ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و نیز ماهیت کسب و کار آن‌ها امکان عضویت در سامانه مودیان و صدور صورت حساب الکترونیکی را ندارد.

به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی و پس از تصویب هیات وزیران حداکثر تا پایان دی هر سال برای عملکرد سال بعد توسط سازمان اعلام خواهد شد.

ماده ۲ تمام اشخاص مشمول مالیاتی مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند.

خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند علاوه بر عضویت در سامانه مودیان موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیان که مستقیم با مرف کننده نهایی ارتباط ندارند الزامی نیست، اما موظفند کلیه صورت حساب‌های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کنذ از طریق سامانه مودیان صادر کنند.

سامانه مودیان چیست؟

شما در حال مطالعه سامانه مودیان در یاس سیستم هستید

 

سامانه مودیان

سامانه مودیان چیست؟

تکالیف مودیان مالیاتی

همان طور که در بخش بالا بیان کردیم، گروهی از افراد حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات هستند که به آن‌ها مودیان مالیاتی گفته می‌شود. مودیان مالیاتی یک سری تکالیف و وظایف دارند که در اینجا به این وظایف و تکالیف می‌پردازیم. اولین کاری که هر مودی مالیاتی باید انجام دهد ثبت نام در سامانه مودیان است. مودیان مالیاتی موظف هستند در سامانه مودیان ثبت نام کرده و کلیه کارهای مالیاتی خود را از این طریق انجام دهند.

علاوه بر این مودیان مالیاتی موظف‌اند که پایانه فروشگاهی تهیه کنند و از آن در کسب و کارشان استفاده نمایند. این افراد همچنین بابت کالاهایی که به فروش می‌رساند و یا خدماتی که به مشتریان عرضه می‌کنند باید صورت حساب الکترونیکی صادر کنند و آن را به خریدار ارائه دهند. صدور صورت حساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان امکان‌پذیر است.

این افراد همچنین موظف‌اند که اطلاعات مربوط به شناسه یکتا دستگاه پوز و حساب بانکی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. در صورت وجود هر گونه نقض فنی یا مشکل در صدور صورت حساب الکترونیکی، بالافاصله سازمان امور مالیاتی کشور را مطلع سازند. مودیان می‌توانند برای آگاه‌سازی سازمان می‌توانند از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان اقدام نمایند.

اگر کسب و کاری به هر دلیلی تعطیل شده و یا کار نمی‌کند، صاحب آن کسب و کار وظیفه دارد که حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش دهد. همچنین اگر محل یک کسب و کار تغییر می‌کند، صاحب آن وظیفه دارد که ظرف مدت ۱۰ روز این مسئله را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده و آدرس جدید را وارد نماید.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان را در یاس سیستم بخوانید

قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟

قانون پایانه‌های فروشگاهی به عنوان یکی از مقررات حفاظت مصرف کنندگان در بسیاری از کشورها به کار می‌رود. این قانون مربوط به ارائه اطلاعات و شرایط قابل قبول به مشتریان در مورد بازگشت و مرجوعی کالاهای خریداری شده از پایانه‌های فروشگاهی مانند فروشگاه‌ها، کاسه‌های خرید، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های بزرگ و غیره می‌باشد.

این قانون معمولاً شرایطی را در مورد بازگشت کالاها تعیین می‌کند، از جمله مهلت زمانی برای بازگشت کالا، شرایط بازگشت کالا از جمله بسته‌بندی، وضعیت کالا و برچسب‌ها، و هزینه‌های بازگشت کالا و غیره. هدف اصلی این قانون اطمینان حاصل کردن از حقوق مصرف کننده‌ها و تضمین اینکه آن‌ها از حقوق خود در مورد بازگشت کالاهای خریداری شده به درستی استفاده کنند.

لازم به ذکر است که جزئیات قانون پایانه‌های فروشگاهی در هر کشور ممکن است متفاوت باشد و بسته به قوانین و مقررات مربوط به محافظت مصرف کنندگان در آن کشور تعیین شود.

نکات مربوط به قانون پایانه‌های فروشگاهی

۱- ساعت کاری: قانون ساعت کاری مجاز برای مراکز خرید و فروشگاه‌ها را مشخص می‌کند. برای مثال ممکن است از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب یا بیشتر مجاز باشد.

۲- قوانین ایمنی و سلامت: قوانینی در مورد وسایل ایمنی، آتش‌نشانی، دسترسی برای معلولین و غیره وجود دارد.

۳- اجازه‌ها و مجوزها: برای تاسیس یک پایانه فروشگاهی، اجازه‌ها و مجوزهای مختلفی لازم است.

۴- قوانین مربوط به مشتریان: محدودیت‌هایی برای رفتارهایی چون دزدی، گردش، سر و صدا و غیره وجود دارد.

۵- قوانین مالیاتی و تجاری: قوانین مالیاتی وجود دارد که پایانه‌های فروشگاهی باید از آن‌ها پیروی کنند.

این قوانین به طور کلی برای ایجاد یک محیط تجاری ایمن، منظم و سالم برای همه افراد طراحی شده‌اند.

سخن آخر

سامانه مودیان یک سامانه برخط است که اشخاص مشمول مالیاتی موظف هستند که در آن ثبت نام کرده و کارهای مالیاتی خود را انجام دهند. همچنین گاهی اوقات ممکن است که برخی از افراد حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات نشوند اما می‌توانند از طریق این سامانه نسبت به صدور صورت حساب الکترونیکی اقدام کنند.

آن‌ها اینکار را از طریق ثبت نام در این سامانه انجام می‌دهند. بر اساس قانون کلیه افراد حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارند، مشمول پرداخت مالیات بوده و باید در این سامانه ثبت نام کنند.