علل انباشت موجودی کالا

علل انباشت موجودی کالا - نرمافزار حسابداری یاس سیستم

تعریف موجودی کالا

علل انباشت موجودی کالا شامل دلایل  متعددی است که در  روند نگهداری و انباشت کالا و مواد دخیل هستند اما پیش از بررسی علل انباشت موجودی کالا باید تعریف شفاف موجودی کالا را بدانیم. سپس بر اساس این استاندار  ثبت و مدیریت موجودی کالا را به واسطه ابزاری مطئمن و قابل استناد مثل نرم‌افزار حسابداری شرکتی یا نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی  پایش کنیم.

براساس استاندارد حسابداری موجودی کالا،” لفظ موجودی کالا و مواد “به دارایی‌هایی اطلاق میگردد که :

الف) برای فروش در روال عادی عملیات واحد تجاری نگهداری می شود.
ب) بمنظور ساخت محصول یا ارائه خدمات در فرآیند تولید قرار دارد.
ج) بمنظور ساخت محصول یا ارائه خدمات ، خریداری شده و نگهداری می شود و
د) ماهیت مصرفی دارد و بطور غیر مستقیم درجهت فعالیت واحد تجاری مصرف دارد.

آنچه که بسیار مهم است ، برقراری تعادل بین خرید و نگهداشت موجودی کالا و مواد در انبارها ست. با استفاده از کاردکس کالاها می توان موجودی انواع کالاها و‌ مواد را مورد بررسی و ارزیابی قرارداد.
تعادل بین کالاهای مورد نیاز و کالاهای موجود از موارد بسیار مهم در کنترل موجودی ها می باشد.

 

بررسی علل انباشت موجودی کالا و مواد

نحوه بررسی علل انباشت موجودی کالا و مواد از بخش‌های ذیل تشکیل شده است :
تامین به موقع کالاها
• عدم امکان استفاده از مواد و کالای مشابه
• امکان استفاده از تخفیفات در سفارشات انبوه
• احتمال افزایش نرخ تورم
• ممانعت از توقف تولید
• هموارسازی سطح فروش
• کاهش هزینه های خرید
• بهبود برند تجاری

سپس به تشریح هریک از این موارد می پردازیم تا بیش از پیش با اهمیت علل انباشت موجودی کالا آشنا شویم.

 

دلایل و علل انباشت موجودی کالا

دلایل و علل انباشت موجودی کالا

دلایل و علل انباشت موجودی کالا

دلایل نگهداری موجودی کالا ذیل ، از مهمترین دلایلی است که واحد های بازرگانی و تولیدی را مجبور به ذخیره سازی مواد و کالا می‌نمایند.

 

تامین به موقع کالاها

در واحد های بازرگانی و تولیدی، یکی از مهم ترین فرآیند ها، تامین به موقع مواد و کالا می باشد .

با توجه به اینکه کیفیت و مرغوبیت مواد و کالا در رضایتمندی و وفاداری مشتریان و نیز میزان تقاضای بازار، تاثیر بسیاری دارد و احتمال دارد بدلیل تحریم ها ، نتوان در هر بار خرید؛ مواد و یا کالایی با مرغوبیت و کیفیت قبلی را خریداری نمود. بنابراین، واحد _های بازرگانی وتولیدی پس از بررسی نمونه های مواد و کالا ، درصورت تایید کیفیت ، اقدام به خرید بیش از مقدار مورد نیاز نموده و مازاد آن را در انبارها ذخیره می‌نمایند.

 

عدم امکان استفاده از مواد و کالای مشابه

نوع و موجودی کالا و مواد، بر اساس نوع فعالیت واحد های تجاری ، تغییر می کند. نکته بسیار مهم، استفاده ازمواد و کالای مشابه می باشد. درصنایع مختلف، بدلیل کاهش موجودی و عدم دسترسی به مواد اصلی تولید ، از مواد جایگزین و مشابه استفاده می‌شود . این عمل، قطعا منجر به کاهش کیفیت محصولات شده و بر حجم تقاضای بازار تاثیر می گذارد. ذخیره سازی مواد و کالا یکی از راه‌های گریز از این مشکلات می باشد.

 

امکان استفاده از تخفیفات در سفارشات انبوه

بسیاری از تامین کنندگان مواد و کالا جهت فروش های عمده خود، تخفیفات قابل توجهی را لحاظ می کنند. واحد _های بازرگانی و تولیدی ، از این امتیاز استفاده نموده و درصورت تایید کیفیت ، خرید را بصورت عمده انجام می دهند. این تخفیفات ، سبب می شود تا هزینه کمتری جهت تامین منابع انجام شود و سبب کاهش بهای تمام شده می گردد. برای ثبت این هزینه ها، شرکت ها نیاز به نرم افزارهای حسابداری حرفه ای دارند‌ تا بتوانند نرخ میانگینی از موجودی مواد و کالا داشته باشند.

نرم افزار حسابداری یاس سیستم یکی از برترین نرم افزارهای حرفه ای است که می تواند در این راستا یاری رسان حسابداران باشد.

 

دلایل و علل انباشت موجودی کالا

دلایل و علل انباشت موجودی کالا

احتمال افزایش نرخ تورم

افزایش نرخ تورم افسارگسیخته ، سبب بروز مشکلات زیادی در خرید مواد و کالای واحدهای بازرگانی و تولیدی می _شود. افزایش نرخ فروش در این واحدها نمی تواند در‌ ازای هر بار خرید مواد وکالا انجام شود، چرا که سبب نارضایتی مشتریان ، پیشی گرفتن رقبا، کاهش سهم بازار و سایر معضلات ناشی از افزایش نرخ فروش می گردد. بنابراین این نیز می _تواند یکی از دلایل ذخیره سازی موجودی کالا و مواد در شرکتها باشد.

کنترل نرخ فروش می تواند با استفاده از گزارشات حرفه ای نرم افزارهای حسابداری انجام شود . نرم افزار حسابداری یاس سیستم یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به نرخ متوسط فروش در یک بازه زمانی مشخص می باشد.

 

ممانعت از توقف تولید

هنگامی که واحدهای بازرگانی و تولیدی، سفارش فروش و یا تولید را از مشتری دریافت می نمایند، درصورتی که این سفارش تغییر یابد و یا موجودی مواد مورد نیاز به اتمام برسد، خطر توقف تولید؛ آن مجموعه را تهدید می نماید. بهمین دلیل واحد های تولیدی، جهت ممانعت ازتوقف تولید، اقدام به ذخیره مواد می نمایند.

چرا که توقف تولید علاوه بر افزایش بهای تمام شده بدلیل وجود سربارثابت ، بدلیل ایجاد بازتاب منفی در ذهنیت مشتریان ، در بلند مدت به وفاداری مشتریان آسیب شدیدی وارد می نماید و این می تواند دلیلی قطعی برای انباشت مواد و کالا باشد.

 

هموارسازی سطح فروش

در بسیاری مواقع، بدلیل کاهش مواد مورد نیاز تولید و یا کاهش حجم کالا جهت خرید و فروش در‌برخی فصول و یا بدلیل بروز برخی عوامل و رویدادهای سیاسی و اقتصادی، سطح فروش نسبت به سایر فصل ها کاهش می یابد. برای اینکه بتوانیم سطح فروش را در تمامی فصول؛ یکسان و هموارنماییم ، لازم است مواد و کالاهای مورد نیاز را در انبار ذخیره کنیم تا در زمان مناسب اقدام به فروش و یا تولید کنیم.

استفاده از گزارشات فروش به ازای هر کالا و در بازه زمانی معین می‌تواند بیانگر حجم فروش انجام شده باشد. نرم افزار حسابداری یاس سیستم ، دارای گزارشات بسیار متنوعی در تمامی سیستم ها می _باشد.

 

کاهش هزینه های خرید

هنگام خرید مواد و کالا ، ممکن است هزینه هایی مانند هزینه حمل ، جابجایی، بارگیری و تخلیه، به خریدار تحمیل شود. واحد های تجاری برای کاهش این هزینه ها؛ خرید را بصورت عمده انجام می دهند. چراکه تامین کنندگان با افزایش حجم خرید، گاها حتی بصورت رایگان ارائه خدمات می نمایند. گزارشات موجود در سیستم انبار نرم افزار حسابداری یاس سیستم می‌تواند به بررسی میزان هزینه های جانبی خرید و تهیه مواد و کالا کمک شایانی نماید.

 

بهبود برند تجاری

انجام خریدهای منظم و کنترل شده، بیانگر فعال بودن واحد تجاری در صنعت مربوطه می باشد که این، منجر به افزایش شهرت و اعتبار بیش از پیش آن واحد، در بازار تقاضا می گردد. نظم در خرید و تولید و فروش کالا و محصولات ، سبب ایجاد اعتماد و آرامش خاطر در بین مشتریان شده و یکی از عوامل موثر در بهبود برند تجاری می باشد. در بسیاری ازموارد ، تورم مواد و کالا ناشی از احساس مشتری درخصوص عدم اطمینان دسترسی به کالا و مواد مورد نیاز با برند معروف می باشد.

این عامل روانی، منجر به بروز تورم در بازار تقاضا شده و در نهایت مشتریان، وفاداری خود را نسبت به برندکالا و مواد از دست داده و برند جدید ؛ سهم بازار تقاضای برند قبل را خواهد ربود که می تواند دلیلی بر ذخیره سازی مواد و کالا در انبار باشد.

مشروح توضیحات ارائه شده در راهنمای خرید نرم افزار حسابداری ، استفاده از نرم افزارهای حسابداری ، حسابداران را در راستای ثبت اطلاعات و گزارشگیری های حرفه ای یاری می نماید تا مدیران بتوانند جایگاه واحد تجاری خود را در بازار تقاضا ارزیابی نموده و بدنبال راه حل‌های جدید برای توسعه سهم بازار خود باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *