حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

قوانین مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ چیست؟

مالیات حقوق در سال ۱۴۰۲

کل اشخاص حقیقی و حقوقی که در کشور ایران مشغول به درآمدزایی هستند حتما” باید مالیات حقوق خود را در زمان تعیین شده پرداخت کنند.  در صورت ‌عدم پرداخت براساس قانون برای آن‌ها جرایمی در نظر گرفته شده است. قوانین مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ براساس  بند و تبصره ۱۲ به وسیله نمایندگان در مجلس جمهوری اسلامی تصویب شده است.

ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه که شما  درباره مالیات حقوق بدانید در اختیارتان قرار دهیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

مالیات حقوق چیست؟

مالیات یک هزینه مالی اجباری است که توسط یک سازمان دولتی بمنظور تامین هزینه های مختلف عمومی و یا هزینه های دولت به مالیات دهنده تحمیل می گردد. در واقع مالیات می بایست یا به صورت مستقیم یا به صورت غیر مستقیم توسط تمامی افراد جامعه پرداخت شود.

مالیات مستقیم مربوط به درآمد و سرمایه اشخاص است و  مالیات غیرمستقیم به قیمت کالا و خدمات تعلق می‌گیرد. مبلغ مالیات را سازمان امور مالیاتی تعیین می‌کند. تعیین نرخ مالیات هر سال،  به شرایط اقتصادی و بودجه کشور بستگی دارد.

طبق قوانین مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ مالیات چقدر است؟

مالیات ، درآمدهای غیر نفتی دولت را تشکیل می‌دهد که برای رفاه مردم در نظر گرفته شده است. در سال ۱۴۰۲، دولت با  در نظر گرفتن میزان تورم موجود در سطح اقتصاد، میزان معافیت مالیاتی حقوق دریافتی افراد را بصورت جدول معافیتهای مالیاتی سالانه ، تعیین می‌کند. به طور مثال وقتی کارفرما می‌خواهد حقوق کارگران و کارمندان خود را واریز کند، براساس حقوق دریافتی مالیات را کسر می‌کند. اگر هم به فیش حقوقی کارکنان دولت توجه کنید، مالیات تعیین شده از  حقوقشان کسر گردیده است.

مالیات حقوق کارگران چقدر است؟

مالیات حقوق بصورت سالانه محاسبه می شود و در پایان دوره مالی نسبت به آخرین حقوق دریافتی کارکنان ،  میزان مالیات قابل پرداخت از آخرین حقوق کسر می گردد. بدیهی است که اگر حقوق یک کارمند و یا کارگر بیشتر باشد، مالیات زیادتری از آن کسر خواهد شد.

اشخاصی که حقوق آن‌ها ده میلیون تومان و یا کمتر باشد، به آن‌ها مالیات تعلق نمی‌گیرد. دراصطلاح ؛ معافیت مالیاتی اطلاق می گردد. این قانون حتی برای اشخاصی که در اداره دولتی یا غیردولتی هستند باید اجرا شود، به مقدار باقیمانده دریافتی آن‌ها مالیات تعلق نمی‌گیرد. همچنین براساس قانون ماده 91مالیات های مستقیم ، مالیات حقوق بازنشستگان

تامین اجتماعی، مالیات حقوق تعلق نمی‌گیرد. براساس بند (5) ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم ، حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده ، از پرداخت مالیات معاف می باشند.

قوانین مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ چیست؟

قوانین مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ را در یاس سیستم بخوانید

جریمه دیرکرد پرداخت مالیات حقوق

بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم،  هر ارگان اداری موظف است که لیستی را به اداره دارایی  ارسال نماید. این لیست، تشکیل شده است از مجموع اقلامی که مربوط به مالیات حقوق کارکنان می‌ باشد . در واقع ریز مالیات پرداختی بابت دریافتی های پرسنل درآن ماه می باشد.

این لیست به وسیله نرم افزارهای حسابداری محاسبه و تهیه میگردد و  توسط افرادی که در این رشته تخصص و دانش کامل دارند صورت می‌گیرد. سازمان امور مالیاتی،  بازه زمانی مشخصی را جهت واریز مالیاتهای متعلقه تعیین نموده است که اگر واریز نشود ، مشمول جریمه خواهد بود. تهیه لیست‌های مالی بسیار مهم است و نباید در آن اشتباهی رخ دهد.

تفاوت مالیات حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی

بر اساس قوانین مصوب، هر فرد حقیقی و حقوقی که برای شخص، نهاد یا سازمانی چه دولتی و چه خصوصی کار می‌کند و در ازای ارائه خدمات ،خود حقوق می‌گیرد، مشمول مالیات حقوق  می‌گردد. از این نظر هیچ گونه تفاوتی بین کارمندان دولت و کارمندان در سایر بخش‌های خصوصی وجود ندارد.

از این رو، کارکنان چه در بخش شخصی و چه در بخش دولتی موظف هستند که مالیات بر درآمدخود را پرداخت کنند. مالیات بر دستمزد و حقوق، از جمله مالیات‌هایی است که افراد در طول سال پرداخت می‌کنند.

ارسال لیست مالیات حقوق به صورت غیر حضوری

روی کار آمدن اینترنت تغییرات گسترده‌ای را در بسیاری از حوزه‌ها به وجود آورده است. این روزها بسیاری از کارها به صورت اینترنتی و غیرحضوری انجام می‌شود. در رابطه با ارسال لیست مالیات حقوق نیز امکان ارسال آنلاین آن فراهم شده است. برای این منظور، ابتدا وارد آدرس http://salary.tax.gov.ir شوید.

در این سامانه همه اطلاعات و جزئیات مورد نیاز در رابطه با دریافت کننده و پرداخت کننده ذکر می‌گردد. این جریان مربوط به میزان حقوق دریافتی و مالیاتی است که فرد، موظف به پرداخت آن است. مودیان می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را در نرم افزاری که توسط سازمان امور مالیاتی معرفی شده، وارد کنند و سپس آن را ارسال نمایند.

برای این منظور ابتدا وارد سایت بالا شوید. در سمت راست سایت منویی وجود دارد. می‌توانید بر روی گزینه خدمات اصلی مالیات کلیک نمایید. سپس منوی دیگری به شما نشان داده می‌شود. در آن منو بر روی گزینه فهرست مالیات حقوق الکتریکی کلیک کنید. ارسال لیست مالیاتی از طریق همین سایت صورت می‌گیرد می‌توانید با توجه به نیازتان بر روی سرفصل‌های مشخص شده کلیک نمایید.

زمان ارسال فایل مالیات حقوق

بر اساس ماده ۸۶ قانون مدنی، پرداخت کنندگان حقوق در زمان هر پرداخت موظف‌اند ، مالیات متعلقه را بر اساس این قانون محاسبه کرده و کسر نمایند. سپس تا انتهای ماه بعد در حین تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان تعیین شده آن را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نموده و کافی است که تنها در ماه‌های بعد تغییرات را اعمال نمایند. این مهلت سی روزه است و آخرین روز هر ماه آخرین مهلت برای ارسال به حساب می‌آید.

اشخاص شامل مالیات بر حقوق

بر اساس قانون ۸۲ سازمان مالیاتی کشور، مالیات‌ بردرآمد ، مشمول کسانی می‌شود که برای اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر اعم از بخش دولتی و بخش خصوصی کار می‌کنند و در ازای کارشان حقوق دریافت می‌نمایند. حقوق دریافتی می‌تواند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت که همه افرادی که مشغول به کارند و در ازای کارشان حقوق دریافت می‌کنند و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، می‌توانند بخشی از حقوق‌شان را به صورت مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی بپردازند.

میزان مالیات در هر سال متفاوت است و طی بخشنامه‌هایی به بنگاه‌های اقتصادی ابلاغ می‌شود. از این رو کارفرما وظیفه دارد که میزان مالیات تعیین شده را از حقوق افراد کم کرده و به وزارت دارایی پرداخت کند.

قوانین مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ چیست؟

قوانین مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ را در یاس سیستم بخوانید

درآمد معاف از مالیات

بر اساس ماده ۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم ، برخی از درآمدها مشمول مالیات نمی‌شوند. درآمد معاف از مالیات شامل موارد زیر می‌شود.

  • اعضای هیئت‌های سیاسی و مدیران خارجی که وارد کشور می‌شوند .
  • نمایندگی‌های بین المللی و کارکنان آن‌ها معاف از مالیات اند.
  • ماموریت‌های کنسولی خارج از ایران.
  • درآمد کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی.
  • مزایای غیر نقدی که به کارکنان پرداخت می‌گردد.
  • هزینه‌ای که کارفرما بابت معالجه و درمان به کارکنان می‌پردازد.
  • پاداش آخر سال و عیدی کارکنان که معادل با یک دوازدهم کارگرد آن‌ها در سال می باشد.
  • هزینه‌هایی که بیمه بابت خسارت‌های بدنی به افراد پرداخت می‌کند.
  • هزینه سفرهای مربوط به شغل افراد.
  • مستمری و حقوق بازنشستگی افراد یا مستمری که بابت از کار افتادگی پرداخت می‌شود.
  • حقوق کارکنان کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها.

جمع بندی

کل اشخاص حقیقی و حقوقی مشغول به کار در کشور ایران باید مالیات حقوق خود را در زمان تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی،  پرداخت نمایند.  اگر شخصی بخواهد از پرداخت امتناع ورزد، مورد جریمه قرار خواهد گرفت. در صورت ‌عدم پرداخت براساس قانون برای آن‌ها جرایمی در نظر گرفته شده است.

مالیات حقوق بر درآمد در سال ۱۴۰۲ براساس  بند و تبصره ۱۲ به وسیله نمایندگان در مجلس جمهوری اسلامی تصویب شده است. محاسبه حقوق کارکنان و کسورات متعلقه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برای افزایش دقت و سرعت محاسبه بهتر است از نرم افزارهای مالی حرفه ای مانند نرم افزار یاس سیستم استفاده نمود.

سیستم حقوق و دستمزد یاس با سرعتی بالا محاسبه حقوق و کسورات مربوطه را انجام داده و تنها با فشردن یک کلید ،  اسناد مربوطه را صادر می نماید. استفاده از این نرم افزارها سبب سهولت کار حسابداران شده و نگرانی از بروز خطا را به حداقل می رسانند.

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم که مطالب ما برایتان مفید بوده باشد.

 

منبع : shenasname.ir

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *