مراکز هزینه در حسابداری ، سرفصلی مشکل گشا

مراکز هزینه در حسابداری

یکی از بزرگترین مشکلات بنگاه های اقتصادی ، شناسایی هزینه ها ، دسته بندی و اندازه گیری آنها است. یکی از ابزارهای سنجش هزینه ، تعیین مراکز هزینه در حسابداری است. در هر سیستم حسابداری، بر اساس کاربرد، سایز بنگاه اقتصادی و فعالیت آن ،  مراکز هزینه متفاوت و متنوع می­­­ باشند.

بطور کلی از مراکز هزینه بعنوان یک مخزن، جهت انباشت هزینه های مراکز فعالیت یک بنگاه اقتصادی یاد می شود.

در بنگاه های اقتصادی، واحدها یا قسمت هایی که موجب بوجود آمدن هزینه ها می گردند و در ایجاد آنها سهیم می باشند را به عنوان مرکز هزینه شناسایی می کنند.

 

مراکز هزینه در حسابداری

مراکز هزینه در حسابداری

مراکز هزینه در حسابداری در شرکت های تولیدی

بعنوان مثال، مراکز هزینه در شرکت های تولیدی می توانند شامل مرکز هزینه تولید و مرکز هزینه خدماتی باشند.

دوایری که نقش اصلی را در تولید محصولات ایفا می نمایند، بعنوان دوایر تولیدی  شناسایی شده و دوایری که به دوایر تولیدی ، خدمات ارائه می دهند ، دوایر خدماتی می نامیم. شایان ذکر است که یک دایره تولیدی می تواند از یک یا چند مرکز هزینه تشکیل شده باشد.

از مثال های دوایر تولیدی می توان دایره جوش ، برش و … و از دوایر خدماتی ، دایره رستوران را ذکر نمود.

در شرکتهای پیمانکاری، مراکز هزینه می توانند مراحل تکمیل پیمان و یا بعنوان مثال در پروژه ساخت واحدهای مسکونی، قسمت های مختلف مورد پیمان را بعنوان مرکز هزینه در نظر گرفته و هزینه ها را سرشکن نمود.

شایان ذکر است ، اینکه کدام یک از مراکز، بعنوان مرکز هزینه درنظر گرفته شود، بر اساس نظر مدیریت در رابطه با میزان کنترل و نحوه تهیه گزارشات هزینه ها متغیر می باشد.

یکی از هزینه های بسیار مهم در بنگاه های اقتصادی ، هزینه حقوق و دستمزد پرسنل است که کنترل آن برای مدیریت بسیار حائز اهمیت می باشد. بعنوان مثال ، در شرکتهای تولیدی بزرگ در راستای مدیریت و کنترل هزینه ها ، واحدهای مختلف تولیدی بعنوان مراکز در نظر گرفته می شود.

نرم افزار های مختلف مالی همواره در جهت ارائه گزارشات در خصوص انباشت هزینه ها در مراکز هزینه به تصمیم گیری مدیران کمک شایانی نموده اند.

 

مراکز هزینه در حسابداری در شرکت های تولیدی

مراکز هزینه در حسابداری در شرکت های تولیدی

 

نرم افزار یاس سیستم، با ارائه امکان ایجاد مراکز هزینه در سیستم های مختلف مالی، انبار، دستمزد، توان کنترل هزینه ها را در تمامی سیستم­ هپا میسر ساخته است. یکی  از مهمترین ویژگی نرم افزار حسابداری یاس سیستم ، امکان ایجاد گروه مراکز می باشد که سبب بروز مزیتی برتر، در بین سایر نرم افزارهای مالی شده است .

بعنوان مثال ، گروه مراکز تولیدی ، که می تواند شامل مرکز برش ، کشش، فرم دهی ، جوش کاری و .. باشد. گروه مراکز سبب می شود تا انتخاب و تخصیص هزینه ها در صورتی که به کل آن گروه از هزینه ها نیاز باشد،

کار حسابداران راحت تر و ساده تر انجام گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *