حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک چه کسانی هستند؟

مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک چه کسانی هستند؟

مقدمه ای بر مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک:

صورتحساب الکترونیک در واقع نوعی از صورت حساب فروش است. بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحب کسب و کار هستند، موظف‌اند که صورت حساب الکترونیکی خود را تنظیم کرده و آن را به این سازمان ارسال کنند. در حقیقت، مودیان مالیاتی موظف‌اند که معاملات انجام گرفته خود را در این صورت حساب ثبت نمایند.

بر اساس آخرین ابلاغیه سازمان امور مالیاتی از ابتدای دی ماه 1402، ارسال صورتحساب الکترونیک الزامی شده و عدم ارسال آن جرائم سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

ما در این مقاله قصد داریم درباره مشمولین ارسال صورت حساب الکترونیک اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دکمه سامانه مودیان

صورت حساب الکترونیک

در سالهای گذشته شمار زیادی از مودیان مالیاتی تلاش کرده‌اند تا در صورت حساب‌هایشان دست برده و صورت حسابی را که خلاف واقع است، تسلیم سازمان امور مالیاتی کنند. از این رو این سازمان به منظور جلوگیری از اینگونه سوء استفاده‌ها و فرارهای مالیاتی، اقدامات مختلفی را انجام داده است که سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی جز مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.

طبق قانون، مودیان مالیاتی وظیفه دارند که مشخصات خود را در سامانه مودیان ثبت نام نمایند و شناسه یکتای مالیاتی و کلید عمومی و خصوصی (CSR) را دریافت کنند. این افراد همچنین وظیفه دارند که اطلاعات مربوط به فروش خود را ثبت کرده و صورت حساب الکترونیکی خود را برای این سازمان ارسال کنند.

خریداران نیز باید در صورت درست بودن اطلاعات فاکتورهای صادر شده از طرف فروشنده، آن را در سامانه مودیان تایید کنند. این بخش از عملکرد سامانه مودیان شبیه صدور و تایید چک های صیادی است. سازمان امور مالیاتی کشور برای افرادی که صورت حساب الکترونیک خود را ارسال نمی‌کنند، جرایمی را در نظر گرفته است.

مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک

یاس سیستم:مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک

مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک

از تاریخ 1 دی ماه 1402، ارسال صورت حساب الکترونیک برای افراد زیر الزامی شد:

  • تمامی شخصیت های حقوقی دولتی
  • تمامی شرکت ها و شخصیت های حقوقی خصوصی (بدون در نظر گرفتن میزان درآمد)
  • اصنافی که در تا پایان شهریور ماه 1402 بیش از 18 میلیارد تومان درآمد داشته اند
  • فعالان صنف طلا
  • وکلا
  • پزشکان

بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، به مرور زمان تمامی اصناف مشمول قانون ارسال صورتحساب الکترونیک خواهند بود.

اهمیت مشمولین ارسال صورت حساب الکترونیک

همان طور که در بخش قبل گفتیم، سازمان امور مالیاتی کشور به منظور جلوگیری از فرار مالیات مودیان، سامانه مودیان را راه اندازی کرده است. مودیان مالیاتی موظف هستند که صورت حساب الکترونیک خود را به این سازمان ارسال کنند. در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

این موضوع در قانون مالیات ها پیش بینی شده بود و بر اساس ماده  ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحب کسب و کار هستند، وظیفه دارند تا به منظور انجام معاملات خود با اشخاص دیگر، صورت حساب الکترونیک صادر کرده و در آن شماره اقتصادی و مشخصات خود و طرف دیگر معامله را وارد نمایند. تا پیش از این مودیان مالیاتی وظیفه داشتند که در پایان هر فصل صورت حساب معاملاتشان را در قالب گزارشات فصلی به این سازمان ارسال کنند.

اما بسیاری از مودیان از صورت حساب ساختگی و خلاف واقع برای امور حسابداری استفاده کردند. همین امر باعث شد که این سازمان رویکردهای جدیدی مانند سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی را اجرایی کند.

بر اساس این قانون صاحبان کسب و کارها و مشاغل وظیفه دارند، صورت حساب‌های الکترونیک مالیاتی صادر کنند. این کار از طریق سامانه مودیان مالیاتی صورت می‌گیرد. اطلاعات وارد شده از سوی فروشنده باید در صورت درستی توسط خریدار نیز مورد تایید قرار گیرد.

از این رو می‌توان گفت که صورت حساب الکترونیک در واقع همان صورت حساب فروش است که در آن صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف موظف هستند که آن را تنظیم کرده و آن را در سامانه صورت حساب الکترونیک مالیاتی ثبت کنند.

همچنین لازم به ذکر است که طبق ماده ۷ قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، صادر کردن صورت حساب الکترونیکی در این سامانه به منزله ثبت صورت حساب معاملات فصلی است و از این رو نیازی نیست که معاملات فصلی به صورت جداگانه ارسال شوند.

توجه داشته باشید که در صورتی که گزارشات فصلی و صورتحساب الکترونیکی به صورت همزمان ارسال شوند، فروش به صورت دوبله برای مودی در نظر گرفته واهد شد.

همچنین، به موجب این قانون، صاحبان کسب و کارها چه حقیقی و چه حقوقی وظیفه دارند که دستگاه کارتخوان خود را به این سازمان متصل نمایند. به خاطر داشته باشید قانون جدایی تحت عنوان مالیات کارتخوان وجود ندارد.

مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک

شما در حال مطالعه مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک در یاس سیستم هستید

نحوه ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان

در حال حاضر امکان بارگذاری لیست فاکتورها و یا ثبت مستقیم آنها در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی وجود ندارد و البته پیش بینی هم در این مورد انجام نشده است. لذا مودیان و مشمولین ارسال صورتحساب الکترونیک اعم از شرکت ها و اصناف، باید فاکتورهای خود را از طریق نرم افزارهای واسط ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان ارسال نمایند.

در حال حاضر تعداد معدودی معتمد مالیاتی برای این کار وجود دارد، لذا تعداد کمی از شرکت ها و برخی از اشخاص اقدام به ایجاد نرم افزاری برای ارسال صورتحساب مودیان به سامانه امور مالیاتی نمودند. توجه به این نکته بسیار مهم است که به دلیل حساسیت ارسال این اطلاعات، باید در انتخاب این نرم افزار واسط از شرکت مطمئن، با سابقه و معتبر توجه کرد. برخی از این حساسیت ها به شرح زیر است:

– تنوع و پیچیدگی موضوع و وجود داکیومنت های متعدد

– پیچیدگی فنی ایجاد نرم افزار واسط

– لزوم وجود تجربه در پشتیبانی مطمئن از مودیان

– تغییرات متعدد سازمان امور مالیاتی بر روی ساختار سامانه مودیان

– عدم امکان حذف فاکتور از سامانه (جایگزین شدن ابطال به جای حذف)

– تغییرات ساختاری و مهم بر روی روش اصلاح صورتحساب

– ایجاد روش کات (روند به پایین) در رندینگ ارقام

– پیش بینی های لازم برای پیشگیری از هک شدن سامانه

– تنوع انواع صورتحساب و تفاوت های مهم در نحوه محاسبه و اطلاعات ارسالی

– پوشش انواع صورتحساب از جمله صورتحساب الکترونیک طلا، صورتحساب الکترونیک وکلا، صورتحساب الکترونیک پزشکان، صورتحساب الکترونیک سیگار و نوشابه و …

شیوه صدور صورت حساب الکترونیکی مالیاتی

شیوه صدور صورت حساب الکترونیکی مالیاتی درست مانند ثبت اظهارنامه مالیاتی است. صورت حساب الکترونیک به شکل برخط انجام می‌شود. از این رو صاحبان کسب و کارهای مختلف می‌توانند به صورت بر خطر صورت حساب الکترونیک خود را صادر کنند. ثبت صورت حساب در این سامانه باید بر اساس مقررات تعیین شده باشد.

برای مثال، ابتدا وارد این سامانه شده و سپس نام کاربری، رمز عبور و کلمه امنیتی نمایش داده شده را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبور دقیقا همانی است که برای معاملات فصلی از آن استفاده می‌کنید. بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید، بر روی گزینه فروش و سپس بر روی گزینه افزودن مودی مالیاتی کلیک کنید.

کادری برای شما باز خواهد شد. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به معاملات‌تان را در آن کادر وارد کنید. همچنین خریداران نیز موظف‌اند وارد این سامانه شده و در صورت درج اطلاعات فروش درست آن را تایید کنند.

سخن آخر

کلیه افرادی حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات اند، موظف هستند که صورت حساب الکترونیک خود را به صورت برخط در سامانه مودیان ثبت کنند. در درستی این اطلاعات، مشتریان باید این اطلاعات را تایید کنند. همچنین مودیان موظف هستند که کارتخوان‌های خود را به این سامانه متصل کنند. هدف از راه اندازی این سامانه شفافیت بیشتر و جلوگیری از فرار مالیاتی بوده است. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

توضیحات کامل، متن قانون سامانه مودیان، آخرین اصلاحات و تغییرات، پادکست ها و فیلم های متعدد آموزش قانون و کارگاه عملی سامانه مودیان در اپ آکادمی مالی یاس به رایگان در اختیار شماست.