حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

نحوه صدور صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان

نحوه صدور صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان

مقدمه ای بر نحوه صدور صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان:

صورتحساب الکترونیکی، به عنوان یک سند رسمی و قانونی معاملات تجاری است که به صورت الکترونیکی صادر و در سامانه مودیان ثبت می‌شود.  این صورتحساب، جایگزین صورتحساب‌های کاغذی شده است و مزایای زیادی برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها دارد.

 

از جمله مزایای صورتحساب الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • کاهش خطا و اشتباه
  • افزایش امنیت
  • سهولت در مدیریت

اما ارائه صورتحساب الکترونیک، در کنار مزایای قید شده، حساسیت ها و الزاماتی هم داشته و نحوه صدور آن در سامانه مودیان، نیاز به اطلاعات و مهارت هایی دارد. در این مقاله، نکات مهمی در مورد نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان را بررسی خواهیم کرد.

دکمه سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی فروش

صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش یا فاکتور فروش اولین صورتحساب الکترونیکی یا فرآیند حسابداری است که باید بلافاصله پس از هر معامله فروش کالا یا خدمات صادر و به سامانه مودیان ارسال شود. خریدار باید آن را در کارپوشه‌ مالیاتی خود تایید و یا در صورت عدم تایید رد کند. عملکرد و فرآیند تایید فاکتور خرید در سامانه مودیان مشابه تایید چک صیادی است.

توجه به این نکته ضروری است که در صورت عدم تایید و یا رد صورتحساب الکترونیک توسط خریدار در کارپوشه مالیاتی، پس از 30 روز به صورت اتوماتیک تایید شده تلقی می شود.

نحوه صدور صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان

یاس سیستم:نحوه صدور صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان

اصلاح صورتحساب الکترونیکی

قبلاً اصلاحات در صورتحساب‌ها رایج نبود و معمولاً فاکتور قبلی ابطال می‌شد و فاکتور جدید صادر می‌شد. یکی از دلایل این موضوع این بود که در صورتحساب‌های چاپی امکان اصلاح وجود نداشت.

اما با الکترونیکی شدن صورتحساب‌ها و امکان ردیابی آن‌ها و همچنین صورتحساب‌های اصلاحی از طریق شماره ردگیری، این امکان اضافه شده است که پس از صدور صورتحساب اصلی، در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات آن به جز اطلاعات اصلی مربوط به خریدار، مانند:

شماره اقتصادی، شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار و همچنین اطلاعات مربوط به قلم کالا/خدمت، مثل: شناسه کالا/خدمت، مودی باید صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است، را صادر و به سامانه مودیان ارسال کند. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات آن درج می‌شود.

اگر این نوع صورتحساب اصلاحی از نوع اول باشد، مانند صورتحساب اصلی، نیاز به تایید خریدار دارد و در غیر این‌صورت نیازی به تایید ندارد.

 

ابطال صورتحساب الکترونیک

در سامانه مالیاتی امکان حذف صورتحساب‌های فروش و صورتحساب‌های اصلاحی ارسال شده وجود ندارد؛ اما اگر به دلیلی نیاز به ابطال یک صورتحساب اصلی یا اصلاحی وجود داشته باشد، باید آن را ابطال نماییم.

مواردی که باعث می‌شوند نیاز به ابطال صورتحساب اصلی یا اصلاحی باشد، می‌تواند شامل اصلاحاتی در اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار مثل: شماره اقتصادی و شناسه کالا/خدمت، و تاریخ صدور صورتحساب با توجه به اسناد و مدارک مثبته‌ای که عدم تحقق معامله را اثبات می‌کنند، باشد.

فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می‌نماید. در صورت انجام این مراحل توسط مودی مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می‌شود.

توجه به این نکته در صورتحساب های ابطالی مهم است که امکان ابطال صورتحساب تایید شده توسط فروشنده وجود ندارد.

 

برگشت از فروش در سامانه مودیان

اگر پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله یا تمام آن برگشت داده شود، یعنی کالا یا خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده موظف است نسبت به صدور “صورتحساب الکترونیکی برگشتی” اقدام کند. این صورتحساب برگشتی به منظور اصلاح صورتحساب‌های اصلی و اصلاحی قابل صدور است.

نحوه صدور صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان

شما در حال مطالعه نحوه صدور صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان در یاس سیستم هستید

صورتحساب غیر الکترونیکی

صورتحساب‌های کاغذی به عنوان صورتحساب‌های غیر الکترونیکی شناخته می‌شوند. به علاوه، صورتحساب‌های الکترونیکی به دو دسته صورتحساب مشاغل خاص (که توسط سازمان امور مالیاتی برای برخی مشاغل اختصاص می‌یابد) و صورتحساب شمس دسته‌بندی می‌شوند.

صورتحساب شمس در شرایط خاص، به عنوان صورتحساب رسمی سامانه مودیان صادر می‌شود، مخصوصاً زمانی که امکان دسترسی به سامانه مودیان وجود ندارد. پس از رفع مشکل، اطلاعات این صورتحساب به سامانه مودیان وارد می‌شود.

بر اساس قانون مودیانی که به دلیل قابل قبول امکان ارسال صورتحساب به صورت الکترونیک را ندارند، می توانند به صورت موقت از صورتحساب فیزیکی و کاغذی شمس برای صدور فاکتور استفاده نمایند.

 

صورتحساب شمس

در صورتی که مودی به دلایل قابل قبول امکان ارسال صورتحساب الکترونیک را نداشته باشد، باید به صورت موقت از صورتحساب شمس استفاده کند. صورتحساب شمس به صورت مستقیم و کاغذی توسط سازمان امور مالیاتی چاپ شده و دارای شماره سریال است.

فرآیند استفاده از صورتحساب شمس به این صورت است گه مودی رسما از سازمان امور مالیاتی درخواست صورتحساب شمس می کند و صورتحساب شمس با سریال مشخص به وی اختصاص داده شده و تحویل می گردد. مودی پس از تکمیل صورتحساب، آن را به سازمان امور مالیاتی تحویل می دهد.

برای نزدیکی به ذهن، در حقیقت صورتحساب شمس شبیه کاربرد برگ چک آزاد در بانک است که وقتی به هر دلیلی صاحب حساب دارای برگ چک نبوده و به هر نحوی امکان استفاده از دسته چک خود را ندارد، یک برگ چک آزاد از بانک دریافت نموده و چک را تکمیل و به بانک تحویل می دهد.

 

توضیحات کامل، متن قانون سامانه مودیان، آخرین اصلاحات و تغییرات، پادکست ها و فیلم های متعدد آموزش قانون و کارگاه عملی سامانه مودیان در اپ آکادمی مالی یاس به رایگان در اختیار شماست.