حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت 1402!

فقط تا ۸ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

تفاوت‌ نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین

نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین

نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین در سالیان گذشته که استفاده از اینترنت به‌طور فراگیر گسترش پیدا نکرده بود، هنوز وجود خارجی نداشتند و تمام فرآیندهای مربوط به ثبت آمار و اطلاعات حسابداری به‌صورت دستی انجام می‌گرفت. اما امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، فرآیندهای حسابداری توسط کامپیوترها و نرم افزار حسابداری ابری یا تحت وب و آفلاین انجام می‌شود.

به علاوه زمانی که این فرآیند به صورت دستی انجام می‌گرفت، اطلاعات حسابداری مربوط به پرسنل و کارکنان یک سازمان در پرونده‌هایی ذخیره می‌شد و با افزایش تعداد کارکنان نیز تعداد این پرونده‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کرد. بنابراین در چنین شرایطی، حسابدار شرکت یا سازمان هنگام نیاز به اطلاعات حسابداری یکی از کارکنان با کوهی از پرونده‌ها و زونکن‌ها مواجه میشد و وقت زیادی را صرف پیدا کردن گزارش موردنظر خود می‌کرد.

البته لازم به ذکر است که امروزه نیز همانند گذشته، شما در هنگام استفاده از نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین به فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات حسابداری کارکنان و پرسنل شرکت خود نیاز دارید که به نوعی نقش پرونده‌ها و زونکن‌ها را ایفا می‌کنند. بنابراین از جمله فضاهایی که امروزه برای ذخیره اطلاعات حسابداری در اختیار حسابداران و سایر کاربران قرار گرفته، کامپیوتر مرکزی، فضای ابری یا وب است.

نرم افزار حسابداری چیست ؟

حسابداری یکی از ارکان اصلی و اجزای جدایی ناپذیر هر فعالیت اقتصادی، شرکت و سازمانی است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم در گذشته این فرآیند به صورت دستی انجام می‌گرفت و امروزه با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین انجام می‌شود.

درحقیقت نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین برنامه‌هایی کامپیوتری هستند که از طریق آن‌ها شما می‌توانید فرآیندهای مربوط به محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان، امور مالی و فعالیت‌های اقتصادی سازمان یا شرکت خود را مدیریت کنید. به علاوه با استفاده از یک نرم افزار حسابداری شما می‌توانید با سرعت بیشتری اسناد و گزارش‌های مالی سازمان یا شرکت خود را ثبت و ذخیره کنید.

به عبارتی دیگر، نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین به مدیران یک سازمان یا شرکت این امکان را می‌دهند تا در زمان نیاز به اطلاعات حسابداری کارکنان و پرسنل خود، با انتخاب یا کلیک روی عنوان اطلاعات موردنظر خود، در سریع‌ترین زمان ممکن به لیستی از گزارشات مربوط به آن دسترسی پیدا کنند.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از این نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین، در هر لحظه و با انتخاب هر یک از عناوین اطلاعاتی، به جزئیات بیشتری در مورد اینکه بخش‌های مختلف سازمان یا شرکت شما چه میزان برای شما درآمد ایجاد کرده‌اند یا بدانید هزینه‌های انجام شده مربوط به کدام بخش‌ها و قسمت‌های شرکت بوده است یا بخش‌هایی از شرکت خود را شناسایی کنید که قابلیت حذف شدن دارند.

 

تفاوت‌ نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین

یاس سیستم:تفاوت‌ نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین

 

 نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین انواع مختلفی دارند:

با ظهور اینترنت زندگی انسان امروزی دست‌خوش تغییرات فراوانی شده است. در این عصر که به آن عصر دیجیتال و مدرنیزه نیز گفته می‌شود، سرعت رشد تکنولوژی به قدری بالا و چشمگیر است که هر روز شاهد پیدایش فناوری‌ها و ابزارهای جدیدی هستیم. از این رو حوزه حسابداری و پیدایش نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در چنین شرایطی سوال مهمی که ذهن بسیاری از مدیران، حسابداران و مدیران ارشد بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها را به خود درگیر کرده بود، این بود که در حال حاضر چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم ؟ آیا باید به سوی استفاده از نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین حرکت کنیم یا با همان روش قدیمی و سنتی به کار خود ادامه دهیم؟

در سالیان اخیر و با عبور از زمان استفاده از روش‌های دستی حسابداری، ساده‌ترین نرم افزارها می‌توانستند ما را در انجام تمام فرآیندها و فعالیت‌های مالی یاری کند، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که عصر استفاده از نرم افزارهای ساده حسابداری جای خود را به استفاده از نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین داد.

به همین دلیل نرم افزارهای حوزه حسابداری را می‌توان به سه دسته اصلی نرم افزارهای حسابداری تحت وب، نرم افزارهای حسابداری تحت ویندوز و نرم افزارهای حسابداری ابری تقسیم کرد.

 

 

نرم افزارهای حسابداری تحت وب

به‌طور کلی به هر برنامه یا نرم افزاری گفته می‌شود که از طریق شبکه‌ای از ارتباطات HTTP در دسترس قرار می‌گیرد. به علاوه عموما این برنامه‌ها و نرم افزارها از طریق مرورگرها اجرا می‌شوند و درحقیقت این برنامه‌ها و نرم افزارها نسل بعدی برنامه‌های کلاینت – سرور هستند که در آن کلاینت‌ها از طریق مرورگر و با HTTP با سرور ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین یک برنامه و نرم افزار تحت وب الزما روی فضای اینترنت اجرا نمی‌شود و ممکن است روی شبکه داخلی یک شرکت اجرا شود.

البته درست است که این شبکه می‌تواند شبکه اینترنت باشد و کاربران هم می‌توانند در هر نقطه‌ای از دنیا با نرم افزارهای حسابداری تحت وب کار کنند اما اگر طراحان این قبیل نرم افزارها از ابتدا فرض را بر این گذاشته باشند که نرم افزار حسابداری آن‌ها در شبکه داخلی شرکت‌ها و سازمان‌ها فقط و فقط اجرا شود، عملا سیستم و نرم افزار آن‌ها در فضای اینترنت برای تمام کاربران قابل استفاده نخواهد بود.

نرم افزارهای حسابداری تحت ویندوز

در این شیوه استفاده از یک نرم افزار حسابداری، شما به نصب برنامه یا نرم افزار روی سیستم عامل خود دارید. درحقیقت استفاده از نرم افزارهای حسابداری تحت ویندوز، نرم افزاری که با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی نوشته شده است، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در صورتی که از نرم افزارهای حسابداری تحت ویندوز برای انجام امور مالی و فعالیت‌های اقتصادی سازمان یا شرکت خود استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که برخلاف نرم افزارهای حسابداری تحت وب، محل ذخیره سازی اطلاعات حسابداری مربوط به کارکنان و پرسنل سازمان یا شرکت شما، هارد دیسک سیستمی خواهد بود که نرم افزار روی آن نصب شده است و به نوعی محل اصلی دسترسی کاربران به نرم افزار حسابداری تحت ویندوز و سایر اطلاعاتی حسابداری کارکنان است.

 

تفاوت‌ نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین

شما در حال مطالعه تفاوت‌ نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین در یاس سیستم هستید

 

نرم افزارهای حسابداری ابری

درحالت کلی نرم افزارهای حسابداری ابری عملکردی مشابه با نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب) دارند. چرا که در هردوی این نرم افزارهای حسابداری، محل ذخیره کردن داده‌ها و اطلاعات یک سرور فیزیکی متصل به اینترنت است و کاربران هر زمانی می‌توانند با اتصال به اینترنت، به آن داده‌ها و اطلاعات دسترسی داشته باشند.

به علاوه نرم افزارهای حسابداری ابری تاحد زیادی نسبت به نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب)، سرعت و دقت عملیات مربوط به حسابداری را بهبود می‌بخشند. همچنین نرم افزارهای حسابداری ابری این امکان را به مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌دهند تا در هر لحظه و مکانی بر فرآیندهای حسابداری سازمان و شرکت خود نظارت داشته باشند.

اما نباید هرگز یک نرم افزار حسابداری آنلاین (تحت وب) را با یک نرم افزار حسابداری ابری اشتباه بگیریم!

نرم افزار حسابداری ابری چه تفاوتی با نرم افزار حسابداری آنلاین (تحت وب) دارد ؟

همانطور که در بخش نرم افزارهای حسابداری تحت ویندوز به آن اشاره کردیم، محل اصلی ذخیره داده‌ها و اطلاعات حسابداری کارکنان و پرسنل یک مجموعه، هارد دیسک سیستمی است که نرم افزار یا برنامه روی آن نصب شده است. بنابراین اساسا ابری بودن چنین نرم افزارهایی به این معنا است که داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده در چنین نرم افزارهایی، توسط هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، قابل دسترسی است.

اما اصلی‌ترین تفاوت نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب) با نرم افزارهای حسابداری ابری، تنها در روش استفاده از این دو نرم افزار حسابداری است. درحقیقت نرم افزاهای حسابداری آنلاین (تحت وب)، نرم افزارهایی هستند که روی سرور و در مروگررها قابل استفاده هستند. البته نرم افزارهای حسابداری ابری نیز تحت وب بوده اما با روش متفاوت‌تری از آن‌ها استفاده می‌شود.

درواقع در زمان استفاده از نرم افزارهای حسابداری تحت وب کاربر با عضویت در سایت حسابداری آنلاین، در کمتر از 2 دقیقه می‌تواند نرم افزار موردنیاز خود را تهیه و اقدام به استفاده از آن کند. اما در زمان استفاده از نرم افزارهای حسابداری ابری، فضایی که برای ذخیره اطلاعات و داده‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد، اجاره‌ای است و شما باید باتوجه به تعرفه‌های مربوط به استفاده از این فضای ذخیره سازی، مجاز به استفاده از آن در مدت‌های مشخص ماهانه یا سالانه هستید.

 

 

نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب) و ابری برای چه شرکت‌هایی مناسب هستند ؟

  • نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب) و ابری در مقایسه با نرم افزارهای حسابداری آفلاین (تحت ویندوز)، با سرعت و دقت بیشتری فرآیندهای مربوط به حسابداری را انجام می‌دهند. بنابراین این سیستم بیشتر مورد توجه مدیرانی قرار دارد که می‌خواهند در هر زمان و مکانی به داده‌ها و اطلاعات حسابداری سازمان یا شرکت خود دسترسی داشته باشند.
  • به دلیل عدم وابستگی به دسترسی مستقیم به سیستم اصلی، استفاده از نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب) و ابری گزینه‌ی مناسبی برای سازمان و شرکت‌هایی خواهد بود که شعب بسیاری در سراسر کشور دارند و حتی سایر نقاط دنیا دارند.
  • باتوجه به همه‌گیری کرونا و شرایط و قوانین شرکت‌های مختلف برای حضور کارمندان درمحل کار، نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب) و ابری، کار را برای حسابداران و مدیران مالی بسیار ساده کرده است. چون با استفاده از نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب) و ابری این امکان برای این افراد وجود دارد تا از طریق دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت دارد، به همان داده‌ها و اطلاعات دسترسی داشته باشند و فعالیت‌های خود را انجام بدهند.
  • در نهایت استفاده از نرم افزارهای حسابداری آنلاین (تحت وب) و ابری به شرکت‌ها و سازمان‌هایی کمک می‌کند که پروژه‌های مختلفی را پذیرفته‌اند و همزمان می‌خواهند که به اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و درآمد‌های حاصل از این پروژه‌ها دسترسی داشته باشند.

سخن آخر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این نرم افزارهای حسابداری به جای استفاده از روش‌ها سنتی و دستی گذشته امری اجتناب ناپذیر است. اما درکنار آن انتخاب یک نرم افزار حسابداری مناسب از میان انبوهی از نرم افزار نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین، کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود.

چراکه نرم افزارهای حسابداری تحت وب و آفلاین مناسب می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن امکان دسترسی به اطلاعات موردنظرتان را برای شما فراهم کنند و همچنین در هر زمان و مکانی و تنها از طریق دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد، در دستگاه خود نیز به همان داده‌ها و اطلاعات دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *