حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

هزینه یابی استاندارد چیست؟

نرم افزار حسابداری یاس سیستم - هزینه‌یابی-استاندارد

هزینه یابی استاندارد یکی از موضوعات فرعی مهم حسابداری بهای تمام شده است. از لحاظ تاریخی، هزینه‌های استاندارد با هزینه‌های یک شرکت تولیدی برای مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم و سربار تولید مرتبط بوده است. برخی از تولیدکنندگان به جای تخصیص هزینه‌های واقعی مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم و سربار ساخت به یک محصول، هزینه‌های مورد انتظار یا استاندارد را تعیین می‌کنند.

این بدان معناست که موجودی‌ها و بهای تمام شده کالاهای فروخته شده توسط سازنده با مقادیری شروع می‌شود که نشان‌دهنده هزینه‌های استاندارد است، نه هزینه‌های واقعی یک محصول. از آنجایی که یک تولید کننده باید هزینه‌های واقعی را به تامین کنندگان و کارمندان خود بپردازد، تقریباً همیشه تفاوت‌هایی بین هزینه‌های واقعی و هزینه‌های استاندارد وجود دارد و تفاوت‌ها به عنوان واریانس ذکر می‌شوند.

 

هزینه یابی استاندارد چیست؟

هزینه یابی استاندارد را در یاس سیستم بخوانید

هزینه یابی استاندارد چیست؟

اگر در حوزه حسابداری کار می‌کنید، درک هزینه‌یابی استاندارد می‌تواند به شما در برنامه ریزی موثر بودجه‌های حسابداری کمک کند. هزینه‌یابی استاندارد عملی است برای تخمین هزینه‌ها در فرآیند تولید، زیرا تولیدکنندگان نمی‌توانند هزینه‌های واقعی را از قبل پیش بینی کنند. تولیدکنندگان از این روش برای برنامه ریزی هزینه‌های مختلف در آینده مانند نیروی کار، مواد، تولید و سربار استفاده می‌کنند. این به تیم سازنده کمک می‌کند تا هزینه‌های مورد انتظار را تخمین بزنند و بتوانند بر اساس آن بودجه و برنامه ریزی کنند.

سایر شرایط برای هزینه استاندارد عبارتند از: هزینه برآورد شده، هزینه از پیش تعیین شده، هزینه مورد انتظار یا هزینه بودجه.

دلیل اصلی استفاده شرکت‌ها از هزینه‌های استاندارد برای بودجه‌بندی این است که تولیدکنندگان نمی‌توانند هزینه‌های واقعی تولید را تا زمانی که فرآیند تولید کامل نشده پیش‌بینی کنند. چندین متغیر ناشناخته مانند تغییر در قیمت مواد اولیه، تاخیر در تولید و تغییر هزینه‌های نیروی کار وجود دارد که بر هزینه‌های نهایی تاثیر می‌گذارد. علاوه بر بودجه بندی، حسابداران از هزینه‌های استاندارد نیز برای تثبیت قیمت کالاهای تولید شده استفاده می‌کنند.

هزینه‌یابی استاندارد عملی است برای تخمین هزینه‌های یک فرآیند تولید. این شاخه‌ای از حسابداری هزینه است که توسط یک تولید کننده استفاده می‌شود.

 

سیستم هزینه ابزاری است که به مدیران کمک می‌کند بفهمند پولشان کجا هزینه می‌شود و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد تخصیص منابع بگیرند. اگر یک شرکت از نرم افزار حسابداری که به سیستم هزینه‌یابی مجهز هست استفاده کند که به طور دقیق هزینه واقعی محصولات آن‌ها را منعکس نکند، ممکن است قیمت‌های بسیار بالا یا بسیار پایین را تعیین کند که منجر به از دست دادن فروش و سود شود.

هزینه یابی استاندارد چیست؟

تاثیرات هزینه یابی درست را در یاس سیستم بخوانید

مزایای هزینه‌یابی استاندارد

در اینجا مهمترین مزایای استفاده از هزینه‌یابی استاندارد وجود دارد:

 

·         به بودجه‌بندی دقیق کمک می‌کند

تولیدکنندگان برای ایجاد بودجه به هزینه‌یابی استاندارد متکی هستند، زیرا محاسبه هزینه‌های واقعی تولید یک کالا قبل از تکمیل تولید دشوار است. بودجه تولید معمولاً یک برآورد هوشمندانه است و نه قیمت واقعی. آن‌ها پس از اتمام ساخت، هزینه‌های استاندارد و واقعی را مقایسه می‌کنند تا واریانس‌ها را شناسایی کنند. سپس می‌توانند از این اطلاعات برای دقیق‌تر کردن بودجه سال بعد استفاده کنند.

 

·         هزینه‌یابی موجودی را ساده می‌کند

محاسبه موجودی مورد نیاز هنگام استفاده از هزینه‌های استاندارد آسان‌تر از هزینه‌های واقعی است. به طور کلی، در طول تولید، هزینه تولید از یک دسته به دسته دیگر متفاوت است. این می‌تواند به دلیل عوامل متعددی مانند تاخیر در تولید، تغییرات در قیمت مواد اولیه و تغییر در حقوق کارکنان باشد. با هزینه‌یابی استاندارد، تولیدکنندگان می‌توانند ارزش موجودی را با ضرب موجودی واقعی در بهای تمام شده استاندارد هر کالا محاسبه کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های موجودی را که احتمالاً بسیار نزدیک به هزینه‌های واقعی است، تخمین بزنند.

 

·         قیمت‌گذاری دقیق محصولات را آسان می‌کند

هزینه‌یابی استاندارد به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا قیمت محصولات نهایی را حتی قبل از اتمام ساخت، تثبیت کنند. با داشتن تصویری واضح از هزینه‌های تخمینی تولید، از جمله هزینه‌های مواد، نیروی کار و هزینه‌های سربار، شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را به طور دقیق قیمت‌گذاری کنند تا بدون قیمت‌گذاری بیش از حد، به سود برسند. استفاده از هزینه‌یابی استاندارد همچنین باعث می‌شود تولیدکنندگان به راحتی تغییرات در هزینه‌های تولید را با حجم‌های متفاوت محاسبه کنند و در عین حال قیمت محصول را در هر دسته یکسان نگه دارند.

 

·         مدیریت سوابق مالی کارآمد را ارائه می‌دهد

اگر یک شرکت مجبور باشد صرفاً بر هزینه‌های واقعی تکیه کند، حفظ سوابق مالی آن دشوار می‌شود. برعکس، هزینه‌یابی استاندارد، تولید و نگهداری سوابق مالی خود را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند. از آنجایی که شرکت برآورد هوشمندانه‌ای از هزینه‌های مورد انتظار دارد، می‌تواند سایر فعالیت‌های مالی مانند استقراض و اضافه برداشت را با استفاده از اعداد حاصل از محاسبات استاندارد هزینه انجام دهد.

 

·         معیار تولید را تسهیل می‌کند

تولیدکنندگان از هزینه‌های استاندارد برای تعیین معیارها استفاده می‌کنند تا بتوانند در صورتی که هزینه‌های واقعی با این معیارها مطابقت دارد، مقایسه کنند. اگر هزینه‌های واقعی مطابق با هزینه‌های استاندارد باشد، نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن بودجه‌بندی است. اگر انحراف نامطلوبی با هزینه‌های واقعی بیش از هزینه‌های استاندارد وجود داشته باشد، شرکت بر روی تغییر کارایی تولید خود برای کاهش این هزینه‌ها در آینده کار می‌کند.

·         معایب هزینه‌یابی استاندارد

در حالی که هزینه‌یابی استاندارد یک ابزار حسابداری کارآمد است، معایب خاصی دارد. برخی از معایب هزینه‌یابی استاندارد عبارتند از:

 

·         در قراردادهای به اضافه هزینه قابل اجرا نیست

قرارداد به اضافه هزینه قراردادی است که در آن مشتریان بر اساس هزینه‌های واقعی متحمل شده به تولیدکنندگان پرداخت می‌کنند.

·         می‌تواند منجر به اقدامات نادرست شود

اگر مدیریت متوجه اختلافات نامطلوب بین هزینه‌های استاندارد و واقعی شود، می‌تواند اقدامات اشتباهی را برای اصلاح واریانس انجام دهد. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است مواد خام را در حجم بیشتری خریداری کنند تا تغییرات قیمت را کاهش دهند، که می‌تواند منجر به پشتیبان گیری موجودی و هزینه اضافی شود.

·         برای شرایط با تغییرات مکرر قیمت مناسب نیست

یک سیستم هزینه‌یابی استاندارد فرض می‌کند که قیمت‌ها برای چند ماه یا یک سال ثابت می‌ماند. در محیط‌های تولیدی با عمر محصول کوتاه و تغییرات مداوم قیمت‌گذاری، هزینه‌یابی استاندارد در عرض چند ماه منسوخ می‌شود و آن را در حسابداری بی‌ربط می‌سازد.

·         اطلاعات سطح واحد را ارائه نمی‌دهد

محاسبات واریانس از هزینه‌یابی استاندارد برای کل بخش تولید است. هزینه‌یابی استاندارد نمی‌تواند اطلاعات جداگانه و جزئی در مورد اختلافات برای هر واحد، دسته یا سلول کاری ارائه دهد.

هزینه یابی استاندارد چیست؟

مزایای هزینه یابی استاندارد را در یاس سیستم بخوانید

درک واریانس در هزینه‌یابی استاندارد

واریانس تفاوت بین هزینه‌های استاندارد و واقعی است. بخش حسابداری واریانس را در پایان چرخه مالی محاسبه می‌کند و از این داده‌ها برای بهینه‌سازی بودجه‌های آتی استفاده می‌کند. هزینه‌یابی استاندارد به تعیین اینکه آیا واریانس بودجه مطلوب یا نامطلوب وجود دارد، کمک می‌کند.

 

واریانس نامطلوب

اگر هزینه‌های واقعی بالاتر از هزینه‌های استاندارد باشد، شرکت سود کمتری نسبت به پیش بینی اولیه کسب می‌کند.

واریانس مطلوب

اگر هزینه‌های استاندارد بیشتر از هزینه‌های واقعی باشد، سودمند است زیرا نشان دهنده سود بالاتر است.

واریانس‌ها به شناسایی مناطق تولیدی که باعث تفاوت بین هزینه‌های واقعی و هزینه‌یابی استاندارد می‌شوند، کمک می‌کند. .

 

 

هزینه یابی استاندارد چیست؟

انواع واریانس در هزینه یابی را در یاس سیستم بخوانید

انواع واریانس در هزینه‌یابی استاندارد

تفاوت در هزینه‌یابی استاندارد دو نوع است. آن‌ها چه هستند:

 

1.       واریانس نرخ

واریانس نرخ که به عنوان واریانس قیمت نیز شناخته می‌شود، تفاوت بین قیمت واقعی و قیمت مورد انتظار مواد خام است که در مقدار واقعی خریداری شده ضرب می‌شود. نمونه‌ای از واریانس نرخ، واریانس نرخ کار است. این تفاوت بین هزینه واقعی نیروی کار و هزینه استاندارد کار مستقیم است. هنگامی که واریانس نرخ به قیمت خرید مواد اشاره دارد، به عنوان واریانس قیمت مواد یا واریانس قیمت خرید شناخته می‌شود.

 

2.       واریانس حجم

واریانس حجم به تفاوت بین حجم بودجه و مقدار واقعی فروخته شده (یا استفاده شده) ضرب در هزینه استاندارد در هر واحد محصول اشاره دارد. واریانس حجم از انواع زیر است:

 

  • واریانس حجم فروش که به واریانس کالاهای فروخته شده اشاره دارد
  • واریانس بازدهی مواد که بیانگر استفاده از مواد خام است
  • واریانس بازده نیروی کار که استفاده مستقیم از نیروی کار را محاسبه می‌کند
  • واریانس بازده سربار که به سربار مواد مربوط می‌شود

 

فرمول محاسبه هزینه‌های استاندارد

 

برای محاسبه هزینه استاندارد یک محصول می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

 

هزینه استاندارد = کار مستقیم + هزینه مواد + سربار ساخت

 

در اینجا نحوه محاسبه هر یک از این عناصر در فرمول آمده است:

 

کار مستقیم = نرخ ساعتی کارمند x تعداد ساعات کار x تعداد کل واحدها

هزینه مواد = قیمت بازار هر واحد x تعداد کل واحدها

سربار تولید = سربار ثابت + (سربار متغیر تولید x تعداد کل واحدها)

به جز نرخ‌های ساعتی کارکنان، حسابداران معمولاً با استفاده از داده‌های تاریخی موجود، تخمین‌های محاسبه شده‌ای را برای سایر مقادیر انجام می‌دهند.

 

نحوه ایجاد هزینه استاندارد

فرض کنید شما یک شرکت تولیدی کوچک را اداره می‌کنید که ویجت‌ها را تولید می‌کند. برای تعیین هزینه استاندارد تولید یک ویجت، باید هزینه‌های مختلفی را در فرآیند تولید در نظر بگیرید.

در اینجا برخی از هزینه‌هایی است که ممکن است لازم باشد در نظر بگیرید:

 

  • هزینه مواد مستقیم و هزینه مواد خام مورد استفاده برای تولید
  • هزینه کار مستقیم و نیروی کار مورد نیاز برای تولید
  • هزینه سربار تولید و هزینه‌های غیرمستقیم مرتبط با فرآیند تولید، مانند اجاره، آب، برق و تعمیر و نگهداری تجهیزات

محاسبه هزینه استاندارد تولید یک ویجت

برای محاسبه هزینه استاندارد تولید یک ویجت، باید هزینه کل هر جزء را تخمین بزنید و سپس کل آن را بر تعداد ویجت‌های تولید شده تقسیم کنید.

در اساسی‌ترین سطح، می‌توانید با میانگین‌گیری آخرین هزینه واقعی در چند ماه گذشته، یک هزینه استاندارد ایجاد کنید. این میزان تجزیه و تحلیل مورد استفاده در بسیاری از مشاغل کوچکتر است. با این حال، برخی عوامل اضافی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود که می‌تواند هزینه استاندارد مورد استفاده را به طور اساسی تغییر دهد.

 

مشکلات با هزینه‌یابی استاندارد

علیرغم مزایای هزینه‌یابی استاندارد که به تازگی برای برخی از کاربردها ذکر شد، موارد بسیار بیشتری وجود دارد که در آن‌ها یک سیستم هزینه‌یابی قابل اجرا نیست. موارد زیر برخی از مسائل است:

قراردادهای هزینه به اضافه

اگر با مشتری قراردادی به اضافه هزینه دارید، باید از هزینه‌های واقعی طبق شرایط قرارداد استفاده کنید، که مشتری باید هزینه‌های شما را به اضافه سود به شما بپردازد. جایی برای هزینه‌یابی استاندارد وجود ندارد.

رفتار نامناسب را تشویق می‌کند

واریانس‌های متعدد گزارش شده توسط یک سیستم هزینه‌یابی معمولی، مدیریت را به اتخاذ تصمیمات ضعیف برای تولید واریانس‌های مطلوب ترغیب می‌کند. به عنوان مثال، حتی اگر این امر باعث افزایش سرمایه‌گذاری در موجودی کالا می‌شود، آن‌ها ممکن است مواد خام را در مقادیر بیشتری برای بهبود واریانس قیمت خرید خریداری کنند. حتی اگر تولید در مقادیر کمتر و پذیرش بازده نیروی کار کمتر در مبادله ترجیح داده شود، مدیریت ممکن است دوره‌های تولید طولانی‌تری را برای کاهش واریانس بازده کار برنامه ریزی کند.

 

یک تنظیم سریع

یک سیستم هزینه‌یابی استاندارد فرض می‌کند که هزینه‌ها در آینده نزدیک به طور قابل توجهی تغییر نخواهند کرد و به شما این امکان را می‌دهد که قبل از به روزرسانی هزینه‌ها برای چندین ماه یا حتی یک سال به استانداردها تکیه کنید. با این حال، در شرایطی که طول عمر محصول کوتاه است یا در شرایطی که کاهش هزینه از طریق بهبود مستمر حاصل می‌شود، هزینه استاندارد ممکن است ظرف یک یا دو ماه منسوخ شود.

بازخورد آهسته تیم حسابداری یک سیستم پیچیده از محاسبات واریانس را در پایان هر دوره گزارشگری به عنوان بخشی از یک سیستم هزینه‌یابی استاندارد تکمیل می‌کند.

 

هزینه یابی استاندارد چیست؟

کاربرد هزینه یابی استاندارد را در یاس سیستم بخوانید

کاربرد هزینه‌یابی استاندارد

هزینه‌یابی استاندارد ابزاری مفید برای انواع مختلف کسب و کار است. هنگام محاسبه بهای تمام شده موجودی، می‌توان از آن در محل یا به جای هزینه‌های واقعی استفاده کرد. اما کاربردهای بالقوه دیگری وجود دارد که در آن‌ها هزینه‌یابی استاندارد وارد عمل می‌شود.

 

  • کمک به ایجاد بودجه
  • ارزیابی عملکرد مدیریت
  • ارائه تخمینی از هزینه‌هایی که در آینده انجام می‌شود و ممکن است برای تصمیم گیری استفاده شود.
  • برای ساده‌سازی فرآیند نسبت دادن هزینه‌ها به اقلام برای ارزیابی موجودی.
  • ارائه یک هدف بلندپروازانه به مردم که آن‌ها را تشویق به دستیابی به آن کند.

 

مزایای هزینه‌یابی استاندارد

هزینه‌یابی استاندارد مزایای متعددی را به همراه دارد. اجرای محاسبات ساده‌تر و اجرای کنترل‌های عملکرد پایه آسان‌تر است که هر دو فرصت‌هایی را برای کاهش هزینه‌ها فراهم می‌کنند.

 

جمع‌بندی

هزینه‌یابی استاندارد عملی است برای تخمین هزینه‌های یک فرآیند تولید. این شاخه‌ای از حسابداری بهای تمام شده است که توسط یک تولید کننده استفاده می‌شود، به عنوان مثال، برای برنامه ریزی هزینه‌های خود برای سال آینده با هزینه‌های مختلف مانند مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم یا سربار. این تولیدکنندگان همچنین قادر خواهند بود هزینه استاندارد را با هزینه‌های واقعی مقایسه کنند.

تفاوت بین هزینه استاندارد و هزینه واقعی به عنوان واریانس شناخته می‌شود. اگر هزینه‌های واقعی بیشتر از هزینه‌های استاندارد باشد، مدیریت احتمالاً می‌تواند سود کمتر از حد انتظار را پیش‌بینی کند. با این حال، اگر هزینه‌های واقعی کمتر از هزینه‌های استاندارد باشد، مدیریت ممکن است سودی بالاتر از آنچه در ابتدا برای آن برنامه‌ریزی کرده بود، پیش‌بینی کند.

دراینجا می توان به استفاده از نرم افزارهای حرفه ای مانند نرم افزار حسابداری یاس سیستم اشاره نمودکه دارای سیستم بهای تمام شده می باشد و بصورت خودکار بهای تمام شده و انحرافات مواد ، دستمزد و سربار را محاسبه می نماید. همچنین دراین خصوص گزارشات بسیار دقیقی را ارائه میدهد.

منبع : indeed

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *