حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی

کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی

مقدمه ای بر کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی

ما در این فهرست مفید از 42 تا از کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی که دانستن آنها برای استفاده از نرم افزار حسابداری لازم است به همراه اختصارات رایج آنها (در صورت لزوم) و تعاریف گردآوری کرده‌ایم.

 

شرایط ترازنامه

ترازنامه یکی از دو صورت رایج مالی است که توسط حسابداران تهیه می شود. این بخش به اصطلاحات اساسی حسابداری گیج کننده بالقوه مربوط به ترازنامه مربوط می شود.

 

حساب های پرداختنی (AP)

حساب های پرداختنی شامل تمام هزینه هایی است که یک تجارت متحمل شده اما هنوز پرداخت نکرده است. این حساب به عنوان بدهی در ترازنامه ثبت می شود زیرا بدهی شرکت است.

 

حساب های دریافتنی (AR)

حساب های دریافتنی شامل تمام درآمد (فروش) است که یک شرکت ارائه کرده است اما هنوز پرداختی را دریافت نکرده است. این حساب در ترازنامه است و به عنوان دارایی ثبت شده که احتمالاً در کوتاه مدت به پول نقد تبدیل می شود.

 

هزینه تعهدی

هزینه ای که انجام شده اما پرداخت نشده است با عبارت Accrued Expense توصیف می شود.

 

دارایی (A)

هر چیزی که شرکت در اختیار دارد و دارای ارزش پولی است. اینها به ترتیب نقدینگی، از نقد (بیشترین نقدینگی) تا زمین (کمترین نقدینگی) فهرست شده اند.

 

ترازنامه (BS)

یک صورت مالی که تمام دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را گزارش می دهد. همانطور که از نام آن پیداست، ترازنامه از معادله <دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام> تبعیت می کند.

 

ارزش کتاب (BV)

زمانی که دارایی مستهلک می شود، ارزش آن از دست می رود. ارزش دفتری ارزش اصلی یک دارایی را نشان می دهد، پس از کاهش استهلاک انباشته.

 

حقوق صاحبان سهام (E)

حقوق صاحبان سهام نشان دهنده ارزش باقی مانده پس از حذف بدهی ها است. معادله دارایی = بدهی + حقوق صاحبان سهام را به یاد بیاورید. اگر دارایی های خود را بردارید و بدهی های خود را کم کنید، با حقوق صاحبان سهام باقی می مانند که بخشی از شرکت است که متعلق به سرمایه گذاران و مالکان است.

 

موجودی

موجودی اصطلاحی است که برای طبقه بندی دارایی هایی استفاده می شود که یک شرکت خریداری کرده تا به مشتریانش بفروشد و به فروش نرسیده اند. همانطور که این اقلام به مشتریان فروخته می شود، حساب موجودی کاهش می یابد.

کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی

کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی را در یاس سیستم بخوانید

مسئولیت (L)

 

تمام بدهی هایی که یک شرکت هنوز باید پرداخت کند، بدهی نامیده می شود. بدهی های مشترک شامل حساب های پرداختنی، حقوق و دستمزد و وام است.

 

شرایط صورتحساب درآمد

صورت سود و زیان AKA دومین صورت از دو صورت مالی رایج است. اینها رایج ترین اصطلاحات اساسی حسابداری هستند که در ارجاع به این ابزار گزارشگری استفاده می شوند.

 

بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)

بهای تمام شده کالای فروخته شده هزینه هایی است که مستقیماً به ایجاد یک محصول یا خدمات مربوط می شود. هزینه هایی که برای راه اندازی کسب و کار مورد نیاز است در این دسته قرار نمی گیرند. نمونه ای از COGS هزینه مواد یا نیروی کار مستقیم برای ارائه خدمات است.

 

استهلاک (Dep)

استهلاک اصطلاحی است که از دست دادن ارزش دارایی در طول زمان را محاسبه می کند. به طور کلی، یک دارایی باید ارزش قابل توجهی داشته باشد تا بتوان استهلاک آن را تضمین کرد. دارایی های معمولی که باید مستهلک شوند، خودروها و تجهیزات هستند. استهلاک در صورت سود و زیان به عنوان هزینه ظاهر می شود و اغلب به عنوان “هزینه غیر نقدی” طبقه بندی می شود زیرا تأثیر مستقیمی بر وضعیت نقدی شرکت ندارد.

 

هزینه (هزینه)

هزینه هر گونه هزینه ای است که کسب و کار متحمل می شود.

 

حاشیه ناخالص (GM)

حاشیه ناخالص درصدی است که با گرفتن سود ناخالص و تقسیم بر درآمد برای همان دوره محاسبه می شود. این نشان دهنده سودآوری یک شرکت پس از کسر بهای تمام شده کالای فروخته شده است.

 

 

سود ناخالص (GP)

سود ناخالص نشان دهنده سودآوری یک شرکت به دلار، بدون در نظر گرفتن هزینه های سربار است. با کم کردن بهای تمام شده کالای فروخته شده از درآمد برای همان دوره محاسبه می شود.

 

صورت درآمد (سود و زیان) (IS یا P&L)

صورت درآمد (که اغلب به عنوان سود و زیان یا P&L شناخته می شود) صورت مالی است که درآمدها، هزینه ها و سود را در یک دوره زمانی معین نشان می دهد. درآمد به دست آمده در بالای گزارش نشان داده می شود و هزینه های مختلف (هزینه ها) از آن کم می شود تا زمانی که تمام هزینه ها محاسبه شود. در نتیجه درآمد خالص است.

 

درآمد خالص (NI)

درآمد خالص مبلغ دلاری است که در سود به دست می آید. با گرفتن درآمد و کم کردن تمام هزینه ها در یک دوره معین از جمله COGS، سربار، استهلاک و مالیات محاسبه می شود.

 

حاشیه خالص

مارجین خالص درصدی است که سود یک شرکت را نسبت به درآمد آن نشان می دهد. با گرفتن درآمد خالص و تقسیم آن بر درآمد برای یک دوره معین محاسبه می شود.

 

درآمد (فروش) (Rev)

درآمد عبارت است از هر پولی که توسط کسب و کار به دست می آید.

کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی

حاشیه خالص را در یاس سیستم بخوانید

 

دوره حسابداری

یک دوره حسابداری در تمام صورتهای مالی (صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد) تعیین می شود. دوره، بازه زمانی گزارش شده در اظهارات را نشان می دهد.

 

تخصیص

اصطلاح تخصیص روش تخصیص وجوه به حساب ها یا دوره های مختلف را توصیف می کند. به عنوان مثال، یک هزینه می تواند طی چند ماه تخصیص داده شود (مانند مورد بیمه) یا تخصیص بر چندین بخش (همانطور که اغلب با هزینه های اداری برای شرکت هایی با بخش های متعدد انجام می شود).

 

شخص تجاری (یا حقوقی).

این ساختار قانونی یا نوع یک کسب و کار است. تشکیلات شرکت رایج عبارتند از: مالک انحصاری، مشارکت، شرکت با مسئولیت محدود (LLC)، S-Corp و C-Corp. هر نهاد دارای مجموعه ای منحصر به فرد از الزامات، قوانین و پیامدهای مالیاتی است.

 

جریان نقدی (CF)

جریان نقدی اصطلاحی است که جریان ورودی و خروجی وجه نقد در یک تجارت را توصیف می کند. جریان نقدی خالص برای یک دوره زمانی با گرفتن مانده نقدی اولیه و کم کردن مانده نقدی پایانی به دست می آید. عدد مثبت نشان می‌دهد که نقدینگی بیشتری به کسب‌وکار وارد شده است، در حالی که عدد منفی خلاف آن را نشان می‌دهد.

 

حسابدار رسمی (CPA)

CPA یک نام حرفه ای است که یک حسابدار می تواند با قبولی در آزمون CPA و انجام شرایط تحصیلی و تجربه کاری، که در ایالت متفاوت است، کسب کند.

 

اعتبار

اعتبار عبارت است از افزایش در حساب بدهی یا حقوق صاحبان سهام یا کاهش در حساب دارایی یا هزینه.

 

بدهکار

بدهی افزایش در حساب دارایی یا هزینه یا کاهش در حساب بدهی یا حقوق صاحبان سهام است.

 

تنوع بخشی

تنوع بخشی روشی برای کاهش ریسک است. هدف تخصیص سرمایه در بسیاری از دارایی ها است به طوری که عملکرد هر یک از دارایی ها عملکرد کل را دیکته نمی کند.

 

نماینده ثبت نام شده (EA)

یک نماینده ثبت نام شده یک نام حسابداری حرفه ای است که به حرفه ای ها اختصاص داده می شود که آزمون هایی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند که تخصص خود را در زمینه مالیات های تجاری و شخصی نشان می دهد. نمایندگان ثبت نام شده معمولاً برای تکمیل پرونده های مالیاتی کسب و کار برای اطمینان از انطباق با IRS جستجو می شوند.

 

هزینه ثابت (FC)

هزینه ثابت هزینه ای است که با حجم فروش تغییر نمی کند. به عنوان مثال، اگر شرکتی بیشتر بفروشد، اجاره و حقوق تغییر نمی کند. نقطه مقابل هزینه ثابت، هزینه متغیر است.

 

دفتر کل (GL)

دفتر کل ثبت کامل تراکنش های مالی یک شرکت است. GL به منظور تهیه کلیه صورتهای مالی استفاده می شود.

 

اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی (GAAP)

اینها قوانینی است که همه حسابداران هنگام انجام عمل حسابداری از آنها پیروی می کنند. این قوانین کلی ایجاد شده اند تا هنگام مشاهده گزارش های مالی یک تجارت، مقایسه «سیب با سیب» آسان تر باشد.

کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی

اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی را در یاس سیستم بخوانید

بهره

بهره مبلغی است که برای وام یا خط اعتباری پرداخت می شود که بیش از بازپرداخت مانده اصل است.

 

مدخل مجله (JE)

مدخل های مجله نحوه به روز رسانی و تغییرات در کتاب های یک شرکت است. هر ورودی مجله باید شامل یک شناسه منحصر به فرد (برای ثبت ورودی)، یک تاریخ، یک بدهی/اعتبار، یک مبلغ و یک کد حساب (که تعیین می کند کدام حساب تغییر می کند) باشد.

 

نقدینگی

اصطلاحی که به سرعت تبدیل چیزی به پول نقد اشاره دارد. به عنوان مثال، سهام نقدشوندگی بیشتری نسبت به یک خانه دارند، زیرا می توانید سهام را سریعتر از املاک و مستغلات بفروشید (آن را به پول نقد تبدیل کنید).

 

ماده

ماده اصطلاحی است که به این موضوع اشاره می کند که آیا اطلاعات بر تصمیم گیری ها تأثیر می گذارد یا خیر. به عنوان مثال، اگر یک شرکت درآمد میلیون ها دلاری داشته باشد، مقدار 0.50 دلار به سختی با اهمیت است. GAAP ایجاب می کند که همه ملاحظات مادی باید افشا شود.

 

اعتباری/در حساب

خریدی که به صورت اعتباری یا با حساب انجام می شود، خریدی است که در آینده پرداخت می شود، اما خریدار فوراً از مزایای آن خرید برخوردار می شود.

 

سربار

سربار آن دسته از هزینه هایی هستند که به اداره تجارت مربوط می شوند. آنها شامل هزینه هایی که محصول را می سازد یا خدمات را ارائه می دهد نمی شود. به عنوان مثال، سربار اغلب شامل اجاره، و حقوق اجرایی است.

 

حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد حسابی است که پرداخت ها به حقوق، دستمزد، پاداش و کسورات کارکنان را نشان می دهد. غالباً در صورت وجود دستمزد تعلق گرفته برای تعطیلات یا دستمزدهای پرداخت نشده، این در ترازنامه به عنوان بدهی که شرکت بدهکار است ظاهر می شود.

 

ارزش فعلی (PV)

ارزش فعلی اصطلاحی است که به ارزش یک دارایی امروزی اشاره می‌کند، برخلاف یک زمان متفاوت. بر اساس این نظریه است که نقدینگی امروز به دلیل مفهوم تورم از پول نقد فردا ارزشمندتر است.

 

رسید

رسید سندی است که ثابت می کند پرداخت انجام شده است. یک کسب و کار زمانی که محصول یا خدمات خود را ارائه می کند، رسید تولید می کند و زمانی که برای کالاها و خدمات از سایر مشاغل پرداخت می کند، رسید دریافت می کند. رسیدهای دریافتی باید بر اساس الزامات دریافتی IRS ذخیره شده و فهرست بندی شوند تا شرکت بتواند ثابت کند که هزینه های انجام شده دقیق است.

کاربردی ترین اصطلاحات حسابداری مالی

حقوق و دستمزد را در یاس سیستم بخوانید

بازگشت سرمایه (ROI)

در اصل، این اصطلاح به سودی که یک شرکت کسب می‌کرد (بازده)، تقسیم بر سرمایه‌گذاری مورد نیاز اشاره داشت. امروزه، این اصطلاح بیشتر برای دربر گرفتن بازده پروژه ها و اهداف مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر شرکتی 1000 دلار برای بازاریابی خرج کند که 2000 دلار سود ایجاد کرده است، شرکت می تواند اظهار کند که بازده سرمایه گذاری آن در هزینه بازاریابی 50 درصد است.

 

تراز آزمایشی (TB)

 

موجودی آزمایشی فهرستی از تمام حساب‌ها در دفتر کل با مبلغ موجودی آنها (اعم از بدهکار یا اعتبار) است. کل بدهی ها باید با کل اعتبارات و در نتیجه موجودی برابر باشد.

 

هزینه متغیر (VC)

اینها هزینه هایی هستند که با حجم فروش تغییر می کنند و برعکس هزینه های ثابت هستند. هزینه های متغیر با فروش بیشتر افزایش می یابد زیرا هزینه ای است که برای تحویل فروش انجام می شود. به عنوان مثال، اگر شرکتی محصولی را تولید کند و مقدار بیشتری از آن محصول را بفروشد، برای پاسخگویی به افزایش تقاضا، به مواد اولیه بیشتری نیاز دارد.

منبع:financepal.com