حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

نکات طلایی در تهیه و ارسال لیست بیمه

نکاتی طلایی در تهیه و ارسال لیست بیمه

دردنیای کنونی ، توجه به مفهوم توسعه پایدار و پیشبرد آن از دغدغه های اصلی هر دولت می باشد ،  در این میان صیانت از منابع انسانی و توجه به تولیدات داخلی در مسیر نیل به توسعه و رشد اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

سازمان تامین اجتماعی بنا به وظیفه خود بعنوان یک نهاد عمومی اثر گذار بر حوزه تولید و بازار کار و سرمایه ، نقش اصلی در حمایت از کارگاه ها و منابع انسانی شاغل را داراست.

بنابراین توجه به نکاتی مهم در راستای تهیه و  ارسال لیست بیمه باعث می‌گردد که کارفرمایان و کارگران از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شده و مشمول جرایم نگردند:

 

نکات طلایی در تهیه و ارسال لیست بیمه

نکات طلایی در تهیه و ارسال لیست بیمه

 

۱- زمان بندی مجاز تهیه و ارسال لیست بیمه :

طبق ماده ۳۹ قانون سازمان تامین اجتماعی ، کارفرمایان مکلفند صورت مزد و حقوق کلیه بیمه شدگان ( افراد شاغل در کارگاه) را حداکثر تا پایان آخرین روز ماه شمسی بعد (حتی کارفرمایان فعال در ایران  که تبعه کشورهای خارجی می_ باشند )  با آخرین تغییرات ، به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمایند و در صورت عدم توجه به این موضوع به میزان ۱۰ درصد مبلغ بیمه همان ماه جریمه می‌شوند.

این جریمه در مورد کارفرمایان تبعه کشور های خارجی که درایران دارای گارگاه فعال و مشمول قانون تامین اجتماعی باشند نیز صادق می باشد . درمورد کارگاه‌هایی که شامل معافیت تا ۵ نفر می‌باشند مهلت ارسال لیست آن‌ها تا آخرین روز  ۲  ماه بعد می‌باشد.

در لیست ارسالی می‌بایست افرادی که از کارگاه خارج یا نفرات جدیدی که به کارگاه اضافه شده‌اند با تاریخ دقیق ورود و خروج مشخص گردد.

نکته ی حائز توجه اینست که ،  افراد جدید می‌بایست حتما به شعبه مربوط به کارگاه مراجعه و اسم خود را در کارگاه مربوطه ثبت و برگه ثبت نام و شماره بیمه خود را به مسئول کارگاه داده تا ایشان بتواند نامبرده را در لیست بیمه کارگاه وارد نماید.

مراجعین بایستی فرم مربوطه را به امضا و مهر کارفرما رسانده  و به همراه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی به شعبه مراجعه نماید . در صورتی که قبلا در کارگاهی شماره بیمه داشته‌اند ، می‌بایست شماره بیمه یا دفترچه بیمه خود را همراه داشته باشند. داشتن شماره بیمه، مانع از حضور و ثبت نام افراد جدید در کارگاهی که جدید استخدام شده‌اند نمی‌باشد و باید حتما در کارگاه جدید ثبت نام گردند.

لازم به ذکر است  لیست‌های ارسالی می‌بایست کامل و شامل تمام نفرات شاغل باشند چرا که بازرسان سازمان در دوره‌های متناوب از کارگاه‌ها بازرسی و اسامی نفرات شاغل را یادداشت می نمایند.

ما به التفاوت ناشی از مقایسه لیست های ارسالی کارفرما و بازرسی های انجام گرفته (بازرسی کارگاهی و بازرسی دفاتر قانونی) در ماه هایی که کارفرما لیست را در مهلت مقرر ارسال داشته است ، مشمول جریمه عدم ارسال لیست نمی گردد.
چنانچه آخرین روز مهلت قانونی با تعطیل رسمی یا تعطیلی سازمان ها مواجه گردد، آن روز که تعطیل بوده به حساب نیامده و روز آخر موعد ، روزی بعد از تعطیل رسمی می باشند.

 

۲- در خصوص کارفرمایانی که پیمانکار می باشند :

پیمانکارانی که اقدام به ارسال لیست کارکنان شاغل در قرارداد در دوره اجرای پیمان می_ نمایند، مشمول جریمه عدم ارسال لیست نمی باشند ولی در ماه هایی که لیست کارکنان خارج از مهلت قانونی ارسال شده ، جریمه تاخیر ۱۰%  حق بیمه محاسبه خواهد شد

در صورتی که کارگاه فعال بوده ولی بطور کلی در دوره اجرای پیمان از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان شاغل خودداری نمایند، مشمول جریمه تاخیر به ماخذ ده درصد حق بیمه کل مبلغ ناخالص کارکرد خواهند بود.

 

۳- نحوه ارسال لیست بیمه کارکنان:

جهت سهولت انجام کار،  کارفرمایان یا نمایندگان شان  به سازمان تامین اجتماعی مراجعه  و با دریافت نام کاربری و کلمه عبور مخصوص کارگاه خود می توانند از طریق  سایت سازمان تامین اجتماعی  به آدرس www.tamin.ir و نصب نرم‌افزار ارسال لیست حق بیمه ،  از داخل کارگاه ، اقدام به ارسال لیست بیمه نموده  و پس از تایید سازمان تامین اجتماعی فیش پرداخت حق بیمه را دریافت، پرینت و پرداخت نمایند.

لازم به ذکر است که می‌توانند فیش پرداختی را نیز از طریق کارت‌های شتاب و داشتن رمز دوم پویا از همان سامانه پرداخت و رسید دریافت نمایند.

 

پیشگیری از جرایم احتمالی:

پیشگیری از جرایم احتمالی:

 

۴- پیشگیری از جرایم احتمالی:

جهت اطمینان از عدم مشمولیت جرائم بدهی ، کارفرمایان می توانند  در دوره‌های متناوب، از سازمان بیمه تامین اجتماعی درخواست صورت‌حساب نموده و پس از بررسی علل بدهی در صورت وجود مدارک مثبته اقدام به رفع مغایرت با شعبه و یا  پرداخت بدهی مربوطه  نماید.

البته لازم به ذکر است سازمان تامین اجتماعی در بازه زمانی مشخص،  لیست بدهی کارگاه‌ها را به آن‌ها اعلام می‌دارد و پس از پایان مهلت مقرر اگر کارفرما نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام ننماید،  شامل ۲ درصد جریمه مبلغ بدهی به ‌صورت ماهیانه می‌گردد.

 

۵- تقسیط بدهی:

کارفرمایانی که دارنده کارگاه های تولیدی صنعتی صنفی کشاورزی و پیمانکاری می باشند می توانند درخواست تقسیط بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند که با تشخیص مدیر کل استانی تقسیط برای آنها صورت می گیرد.

بر اساس ماده ۴۶ قانون تامین اجتماعی،  تعداد اقساط حداکثر ۳۶ قسط بوده و مازاد بر آن ، بنابه صلاحدید ستاد سازمان مرکزی می باشد  و با مجوز مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی تا ۶۰ قسط می توانند برای کارفرما در نظر بگیرند  (درسال اول ۱۰درصد و در سال دوم ۲۵ درصد به صورت پلکانی تا ۶۰ قسط) .

البته بر اساس قانون ، ضمانتنامه ملکی و ضمانت نامه بانکی از این افراد دریافت می شود ولی بر اساس محدودیت های برخی کارفرمایان ، سایر ضمانت نامه ها مانند چک و سفته نیز قابل قبول می باشد.

در صورتی که کارفرمایان بدهی خود را پس از تقسیط در مهلت مقرر پرداخت ننمایند ، اقساط باقیمانده به روز تبدیل و جریمه به آن ها تعلق خواهد گرفت.

درصورتی که کارفرما هریک از اقساط را به موقع نپردازند ، باقی اقساط تبدیل به دین حال شده و علاوه بر تعلق جرایم به آن ، تبدیل به حال شده ( بروزآوری شده ) و از طریق اجرائیه قابل وصول خواهد بود.

شایان ذکر است با توجه به تمامی مطالب مذکور ، اهمیت دقت و سرعت در تهیه لیست بیمه، آشنایی با قوانین جدید بیمه  و ارسال آن برای کارفرمایان بیش از پیش جلوه می _نماید. اینکه لیست بیمه کارکنان بدون خطا و بطور کامل تهیه گردد، برای تمامی کارفرمایان امری حیاتی است . نرم افزار کاربردی یاس سیستم ، در راستای این مهم ، دست کارفرمایان را صمیمانه می فشارد و تهیه اطلاعاتی  دقیق و سریع را تضمین می نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *