اندازه شرکتهای کوچک و متوسط

شرکتهای کوچک و متوسط

بسیاری از افراد در اقتصادهای نوظهور در شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) کار پیدا می‌کنند. بر اساس گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OCED) شرکت‌های کوچک و متوسط تقریباً 50 درصد از کل اشتغال و 40 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تشکیل می‌دهند

 

شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) چیست؟

شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) کسب‌وکاری هستند که درآمد، دارایی‌ها یا تعدادی کارمند را زیر یک آستانه مشخص نگه می‌دارند. که در آن ها انواع حسابداری دیده می شود. هر کشوری تعریف خاص خود را از اینکه چه چیزی یک شرکت کوچک و متوسط است دارد. معیارهای اندازه خاصی باید رعایت شود و گهگاه صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‎کند نیز در نظر گرفته می‌شود.

• شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) کسب‌وکاری هستند که درآمد، دارایی یا تعدادی کارمند زیر یک آستانه مشخص دارند.

• هر کشوری تعریف خاص خود را از اینکه چه چیزی یک شرکت کوچک و متوسط است دارد.

• هر کشور همچنین ممکن است دستورالعمل‌های متفاوتی را در بین صنایع تعیین کند تا تعریف کند که یک کسب و کار کوچک در بخش‌های مختلف چیست.

• SME ها نقش مهمی در اقتصاد دارند و تعداد زیادی از مردم را به کار می‌گیرند و به شکل‌گیری نوآوری کمک می‌کنند.

• دولت‌ها به طور منظم مشوق‌هایی از جمله رفتار مالیاتی مطلوب بر مبنای تقویم امور مالیاتی و دسترسی بهتر به وام‌ها را برای کمک به ادامه کارشان ارائه می‌کنند.

 

آشنایی با شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)

اگرچه SME های کوچک نقش مهمی در اقتصاد دارند. تعداد آنها به طور قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ بیشتر است، تعداد زیادی از افراد را استخدام می‌کنند و به طور کلی ماهیت کارآفرینی دارند و به شکل‌گیری نوآوری کمک می‌کنند.

شرکت‌های کوچک و متوسط تقریباً در هر صنعتی می‌توانند وجود داشته باشند، اما احتمال بیشتری وجود دارد که در صنایعی باشند که به کارکنان و به سرمایه‌گذاری اولیه کمتری نیاز دارند. انواع متداول SMEها شامل شرکت‌های حقوقی، مطب‌های دندانپزشکی، رستوران‌ها یا بارها می شود.

شرکت‌های کوچک و متوسط از شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی جدا می‌شوند؛ زیرا اساساً متفاوت عمل می‌کنند. شرکت‌های بزرگ و پیچیده ممکن است به سیستم‌های ERP پیشرفته، اتصال بین دفاتر در سراسر جهان یا هزینه‌های سازمانی عمیق‌تری نیاز داشته باشند.

از سوی دیگر، SMEها ممکن است دارای محدودیت‌هایی برای پتانسیل صعودی خود باشند، اما همچنین دارای عملیات ساده‌تری هستند.

 

اندازه شرکتهای کوچک و متوسط

اندازه شرکتهای کوچک و متوسط را در یاس سیستم بخوانید

 

شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) در سراسر جهان

شرکت‌های کوچک و متوسط در ایالات متحده

در ایالات متحده، اداره تجارت کوچک (SBA) مشاغل کوچک را بر اساس ساختار مالکیت، تعداد کارمندان، درآمد و صنعت طبقه‌بندی می‌کند.

• به عنوان مثال، در تولید، یک SME شرکتی است با 500 کارمند یا کمتر. در مقابل، مشاغلی که سنگ معدن مس و نیکل استخراج می‌کنند می‌توانند تا 1500 کارمند داشته باشند و همچنان به عنوان یک SME شناخته شوند. مانند اتحادیه اروپا، ایالات متحده به طور مشخص شرکت‌هایی با کمتر از 10 کارمند را به عنوان یک دفتر کوچک / دفتر خانه (SOHO) طبقه‌بندی می‌کند

• وقتی صحبت از گزارش مالیاتی می‌شود، خدمات درآمد داخلی (IRS) مشاغل را به SME دسته‌بندی نمی‌کند. در عوض، کسب و کارهای کوچک و افراد خوداشتغال را به یک گروه و مشاغل بزرگ تا متوسط را به گروهی دیگر جدا می‌کند.

• IRS مشاغل کوچک را به عنوان شرکت‌هایی با دارایی 10 میلیون دلار یا کمتر و مشاغل بزرگ را به عنوان شرکت‌هایی با دارایی بیش از 10 میلیون دلار طبقه‌بندی می‌کند.

• دفتر وکالت SBA بیش از 32.5 میلیون کسب و کار کوچک در ایالات متحده را در پایان سال 2021 گزارش کرد.

• 81 درصد از این شرکت‌ها هیچ کارمندی نداشتند. در اقتصاد ایالات متحده، کسب و کارهای کوچک 99.9 درصد از کل شرکت‌ها، 99.7 درصد از کل شرکت‌هایی با کارمندان حقوق بگیر و 97.4 درصد از صادرکنندگان را تشکیل می‌دهند.

شرکت‌های کوچک و متوسط به طور نامتناسبی در اختیار مردان سفیدپوست قرار دارند و این امر عدم دسترسی به منابع مالی و کارآفرینی را در نژادها و جنسیت‌ها نشان می‌دهد. به عنوان مثال، گزارش دسامبر 2021 توسط SBA نشان داد که تنها 18.3٪ از شرکت‌های کارفرما متعلق به اقلیت‌ها هستند در حالی که تنها 19.9٪ از شرکت های کارفرما متعلق به زنان هستند.

 

شرکتهای کوچک و متوسط در کانادا

دولت کانادا آمار صنعت کانادا را تعریف کرده است که بر اساس تعداد کارمندان، نوع شرکتی را که یک کسب و کار تعیین می‎‌کند، مشخص خواهد کرد.

• کسب و کارهای خرد 1-4 کارمند دارند.

• کسب و کارهای کوچک 5-99 کارمند دارند.

• مشاغل متوسط 100-499 کارمند دارند.

• کسب و کارهای بزرگ بیش از 500 کارمند دارند.

در سال 2021، مشاغل کوچک 98.1٪ از کل مشاغل کارفرما را در کانادا تشکیل می‌دادند. کسب و کارهای کوچک بیش از 10 میلیون نفر را استخدام کرده‌اند که بیش از سه برابر تعداد افرادی است که در مشاغل متوسط به کار گرفته می‌شوند.

 

SMEها در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا (EU) نیز تعاریفی از اینکه یک شرکت کوچک است و چه چیزی نیست ارائه می‌دهد. شرکت‌های کوچک به شرکت‌هایی با کمتر از 50 کارمند و شرکت‌های متوسط با کمتر از 250 کارمند گفته می‌شود. علاوه بر شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های خرد نیز وجود دارند که حداکثر 10 کارمند دارند.

همانطور که در سایر کشورها وجود دارد، شرکت های کوچک و متوسط 99 درصد از کل مشاغل در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند. شرکت‌های کوچک و متوسط حدود 100 میلیون نفر را استخدام می‌کنند و بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهند.

 

شرکت‌های کوچک و متوسط در چین

سیستم چینی برای طبقه‌بندی اندازه شرکت‌های چینی پیچیده است. به طور کلی، شرکت‌ها بر اساس درآمد عملیاتی، تعداد کارکنان یا کل دارایی‌های شرکت تعریف می‌شوند. مثلا:

o شرکت‌های خرده‌فروشی چینی کوچک هستند اگر بین 10 تا 49 کارمند داشته باشند و درآمد عملیاتی سالانه آنها حداقل یک میلیون دلار باشد.

o توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات چینی اگر درآمد عملیاتی سالانه بین 1 تا 10 میلیون دلار داشته باشند و مجموع دارایی‌هایشان بین 20 تا 50 میلیون دلار باشد، کوچک هستند.

o شرکت‌های کشاورزی چینی کوچک هستند اگر درآمد عملیاتی سالانه آنها بین 0.5 تا 5 میلیون دلار باشد.

o انتظار می‌رود چین از سال 2021 تا 2025 سرمایه‌گذاری زیادی در شرکت‌های کوچک و متوسط خود داشته باشد. شیائو یاکینگ، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، اظهار داشت که انتظار می‌رود این کشور 1 میلیون SME و 100000 SME را که دارای نوآوری هستند، در این مدت پرورش دهد.

اندازه شرکتهای کوچک و متوسط

SMEها در کشورهای در حال توسعه را در یاس سیستم بخوانید

SMEها در کشورهای در حال توسعه

در کشورهای در حال توسعه مانند کنیا، شرکت‌های کوچک و متوسط با نام MSME، مخفف شرکت‌های کوچک، کوچک و متوسط شناخته می‌شوند. در هند، مخفف MSMED یا توسعه شرکت‌های کوچک، کوچک و متوسط است. علی‌رغم تفاوت در نامگذاری، کشورها در تفکیک مشاغل بر اساس اندازه یا ساختار مشترک هستند.

بسیاری از افراد در اقتصادهای نوظهور در شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) کار پیدا می‌کنند. بر اساس گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OCED) شرکت‌های کوچک و متوسط تقریباً 50 درصد از کل اشتغال و 40 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تشکیل می‌دهند.

بانک جهانی تخمین می‌زند که اکثر مشاغل رسمی در بازارهای نوظهور (7 شغل از 10 شغل) توسط شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد می‌شود. با این حال، این مشاغل کوچک اغلب در مقایسه با همتایان کشورهای توسعه یافته خود با چالش‌های مالی بیشتری روبرو هستند. بانک جهانی تخمین می‌زند که شرکت‌های کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه سالانه بیش از 5 تریلیون دلار نیازهای مالی برآورده نشده دارند.

 

اهمیت شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)

داده‌های زیادی وجود دارد که تأثیر اقتصادی عظیم SMEها را بر اقتصاد نشان می‌دهد. به ویژه در ایالات متحده، شرکت‌های کوچک و متوسط با مشارکت به طرق مختلف، نقشی حیاتی در موفقیت اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

  • کسب و کارهای کوچک 99 درصد کل شرکت‌ها را در ایالات متحده تشکیل می‌دهند.
  • کسب و کارهای کوچک 43.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کل کشور را تشکیل می‌دهند.
  • کسب و کارهای کوچک 39.7 درصد از حقوق و دستمزد خصوصی کل کشور را پرداخت می‌کنند.
  • کسب و کارهای کوچک 4.8 میلیون شغل جدید بیشتر از سال 1995 تا 2020 در مقایسه با مشاغل بزرگ ایجاد کردند.
  • کسب‌وکارهای کوچک نیز نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر دارای مزایای متمایز هستند:
  •  SME ها اغلب می‌توانند انعطاف‌پذیرتر عمل کنند. شرکت‌های بزرگ با فرآیندهای گسترده‌تر که کارکنان بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ممکن است به سختی عمل کنند.
  • شرکت‌های کوچک و متوسط اغلب حس قوی‌تری از جامعه به دست می‌آورند. شعارهایی مانند “فروشگاه محلی” در جهت حمایت از SME هایی است که در سراسر کشور شعبه ندارند.
  • شرکت های کوچک و متوسط تمایل بیشتری به حمایت مالی از جامعه خود دارند. به جای جمع‌آوری درآمد و سرمایه‌گذاری آن در یک فروشگاه جدید در سراسر کشور، شرکت‌های کوچک و متوسط به احتمال زیاد محلی باقی می‌مانند، کسب‌وکار محلی را حفظ می‌کنند، دلارهای مالیاتی محلی را کمک می‌کنند و از تامین‌کنندگان نزدیک خرید می‌کنند.
  • شرکت‌های کوچک و متوسط ممکن است با تاریخچه‌ای غنی عجین شده باشند. شرکت‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر نیز ممکن است سابقه طولانی داشته باشند (مخصوصاً اگر از نظر مالی موفق بوده باشند). با این حال، شرکت‌های کوچک و متوسط احتمالاً سنت‌های خانوادگی را حفظ می‌کنند، نحوه انجام کارها توسط نسل‌ها را حفظ می‌کنند و احتمال بیشتری دارد که کسب‌وکار خانوادگی را از بین ببرند.
اندازه شرکتهای کوچک و متوسط

اهمیت شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) را در یاس سیستم بخوانید

جمع‌بندی

SME ها ممکن است تمرکز محدودتر و مستقیم‌تری نسبت به کسب و کارهای بزرگ داشته باشند. تصور کنید اپل در حال توسعه آیفون‌ها، آی‌پدها، مک‌ها، ساعت‌های اپل، لوازم جانبی و سرویس‌های استریم است، در حالی که اپل کارکنانی را برای پشتیبانی از هر یک از این بخش‌ها دارد،

یک شرکت کوچک و متوسط با کارکنان محدود باید دامنه کاری را که ارائه می‌دهد محدود کند. به جای تلاش برای حضور گسترده در بازار، شرکت‌های کوچک و متوسط موفق اغلب خود را عمیقاً در یک بازار هدف کوچک‌تر ادغام می‌کنند.

 

منبع : investopedia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *