حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

شناسه یکتای مالیاتی چیست؟ نحوه دریافت شناسه یکتای مالیاتی برای اصناف و اشخاص

شناسه یکتای مالیاتی چیست؟ نحوه دریافت شناسه یکتای مالیاتی برای اصناف و اشخاص

مقدمه ای بر شناسه یکتای مالیاتی

شناسه یکتا حافظه مالیاتی (یا به اختصار شناسه یکتا) یک کد منحصربه‌فرد است که به اشخاص حقیقی یا حقوقی تخصیص می‌یابد و به منظور شناسایی دقیق و یکتا آن‌ها در سامانه مالیاتی کشور استفاده می‌شود. این شناسه برای هر شخص یا شرکت به‌صورت یکتا تعریف می‌شود و به‌عنوان یک نشانی مالیاتی الکترونیکی برای ثبت اطلاعات مالیاتی و انجام امور مربوط به مالیات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر می‌خواهید با شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای اصناف و اشخاص به‌طور کامل و دقیق آشنا شوید، در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه باید بدانید را برایتان شرح دهیم.

الزام ثبت دستگاه کارتخوان به عنوان درگاه فروش

در راستای اجرای قانون سامانه مودیان و بررسی فرآیند های حسابداری، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی توافقاتی کرده اند بدین صورت که برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و یا دستگاه کارتخوان (POS)  اشخاص (حقیقی یا حقوقی) می بایست در سامانه مودیان ثبت نام کنند و شناسه یکتای مالیاتی دریافت نمایند.

پس شناسه مالیاتی، عامل ارتباطی اطلاعات بانکی یک کسب و کار با اطلاعات مالیاتی آن کسب و کار می باشد. دلیل وجود شناسه یکتا مالیاتی شفافیت مالی، جلوگیری از فرار مالیاتی و جلوگیری از پولشوئی می باشد. با این تعاریف متوجه می شویم کلیه مشاغل ملزم به دریافت شناسه مالیاتی می باشند و اگر کسب و کاری از راه درست و قانونی کسب درآمد می کند نباید نگران باشد.

اصناف مختلف از جمله صنف طلا و جواهر، صنف وکلا، صنف پوشاک، صنف قطعات یدکی خودرو و سایر اصناف موظف به پیروی از این قانون هستند و عدم تمکین به این قانون موجب ایجاد جرائم سنگین برای آنها خواهد شد.

شناسه یکتای مالیاتی

یاس سیستم:شناسه یکتای مالیاتی

نحوه دریافت شناسه مالیاتی برای درگاه پرداخت یا دستگاه پوز

برای دریافت شناسه مالیاتی به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و مطابق روال زیر اقدام کنید :

  • پیش ثبت نام الکترونیک

نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

  • صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری

چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد در کمتر از یک دقیقه برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

  • ثبت نام الکترونیک

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید، این اطلاعات شامل اطلاعات شعب، انبار، نمایندگی ها، مجوزها، اعضاء و فعالیت ها می باشد. همچنین در این مرحله می توانید اطلاعات پایه که در مرحله پیش ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

  • راستی آزمائی

در این مرحله کلیه اطلاعات وارد شده در مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام توسط سازمان امور مالیاتی بررسی می شود. در صورت صحت سنجی این اطلاعات وارد محله نهائی خواهید شد.

  • مرحله نهائی

شما در این مرحله می توانید پس از ورود به سیستم بوسیله نام کاربری و کلمه عبور از تمامی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی استفاده نمائید. در این مرحله است که شناسه یکتای مالیاتی شما برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی آماده شده است.

دریافت شناسه یکتای مالیاتی

شناسه یکتای مالیاتی

شناسه یکتای مالیاتی را در یاس سیستم بخوانید

سخن پایانی:

قانون پایانه های فروشگاهی یا به اصطلاح سامانه مودیان، از ابتدای دی ماه 1402 الزامی شده و تمامی کسب و کارها از جمله شرکتها، اصناف و اشخاص باید در این سامانه ثبت نام نموده و فروش خود را در این سامانه ثبت نمایند.

انجام ندادن این کار موجب ایجاد جرائم سنگینی برای مودیان و مشمولین خواهد شد. از طرفی ارسال صورتحساب در سامانه موذیان به صورت مستقیم امکانپذیر نبوده و باید با یک نرم افزار واسط این کار صورت پذیرد.

نرم افزارهای مختلفی به نام نرم افزار واسط ارسال صورتحساب الکترونیک وجود دارد که بر اساس استانداردهای تعریف شده توسط سازمان امور مالیاتی این ارسال را انجام می دهند. یاس فاکتور به عنوان یک نرم افزار واسط سامانه مودیان، سریع، ساده و مطمئن این فرآیند را انجام می دهد.

توضیحات کامل، متن قانون سامانه مودیان، آخرین اصلاحات و تغییرات، پادکست ها و فیلم های متعدد آموزش قانون و کارگاه عملی سامانه مودیان در اپ آکادمی مالی یاس به رایگان در اختیار شماست.