مراحل ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی

مراحل ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی

ثبت نام و ورود به سامانه مودیان مالیاتی مانند ثبت نام در سایر سامانه‌های الکترونیک نیست که فقط با ارائه مدارک شناسایی و احراز هویت بتوانید به همه امکانات مربوط به این سامانه دسترسی داشته باشید. درواقع برای ثبت نام در سامانه مودیان و ایجاد امکان ارسال صورتحساب الکترونیکی به این سازمان باید همه مراحل زیر را طی کنید:

  • ثبت‌نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
  • دریافت گواهی امضای الکترونیک
  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  • دریافت شناسه کالاها و خدمات

 

برای آشنایی کامل با نحوه ثبت نام و ورود به سامانه مودیان مالیاتی، در ادامه هر کدام از این مراحل را به‌طورکامل بررسی خواهیم کرد.

دکمه سامانه مودیان

۱. ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده؛ اولین برای ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی

برای ثبت نام سامانه مودیان ابتدا باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنید و پرونده مالیاتی تشکیل بدهید. احتمالا قبلا برای پرداخت مالیات عملکرد سالانه، این کار را انجام داده‌اید. اگر هنوز پرونده مالیاتی خودتان را در سامانه ملی خدمات مالیاتی تشکیل نداده‌اید، باید برای ثبت نام به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید. مرحله دوم فرایند ثبت نام در سامانه مودیان نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مراحل ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی

یاس سیستم:مراحل ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی

۲. دریافت گواهی امضای الکترونیک؛ پیش‌نیاز دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

برای دریافت گواهی امضای الکترونیک باید ابتدا وارد سایت gica.ir شوید. پس از ورود به این سایت روی «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیکی» کلیک و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. نهایتاً در این سایت یک کد رهگیری به شما داده می‌شود که باید با در دست داشتن این کد به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و توکن امضای الکترونیک که چیزی شبیه به یک فلش مموری هست را دریافت کنید.

شما باید از توکن امضای الکترونیک برای استخراج کلید عمومی سامانه مودیان استفاده کنید تا از طریق این کلید شناسه یکتای حافظه مالیاتی خودتان را دریافت کنید. در مقاله «” آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیک یا کد CSR  کلیه مراحل دریافت امضای الکترونیک را به‌صورت جزئی توضیح داده‌ایم.

 

۳. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق کارپوشه سامانه مودیان

پس از اینکه کلید عمومی سامانه مودیان را از توکن امضای الکترونیک استخراج کردید، باید برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و ثبت نام توکن سامانه مودیان اقدام کنید. سازمان امور مالیاتی برای همه کسانی که پرونده مالیاتی دارند، کارپوشه مودیان را ایجاد کرده است.

با ورود به درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir می‌توانید به این کارپوشه وارد شوید. در این کارپوشه با کلیک روی گزینه «شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی» در سمت راست صفحه، امکان بارگذاری فایل کلید عمومی و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی به وجود می آید.

پس از اینکه کد یکتای حافظه مالیاتی خودتان را دریافت کردید، باید با در دست داشتن این کد به یکی از دفاتر پیشخوان دولت در محل زندگی خودتان مراجعه کنید. با ارائه مدارک لازم به دفتر پیشخوان از جمله آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات شخص حقوقی، توکن سامانه مودیان را دریافت خواهید کرد.

مراحل ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی

شما در حال مطالعه مراحل ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی در یاس سیستم هستید

۴. دریافت شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب‌ها

شناسه کالا و خدمات در واقع کدهایی است که سازمان امور مالیاتی به کالاها و خدمات گوناگون اختصاص داده است. شناسه کالا و خدمات به دو دسته زیر تقسیم می شود:

  • شناسه عمومی کالا و خدمات
  • شناسه خصوصی کالا و خدمات

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی فعلا الزامی برای ارسال شناسه خصوصی وجود ندارد و مودیان مالیاتی باید فقط از شناسه عمومی(خصوصا در حسابداری شرکتی و فروشگاهی) کالا استفاده کنند. شناسه عمومی کالاها و خدمات شامل لیستی از همه کالاها و خدمات و شناسه مربوط به آنها می شود. این لیست به‌منظور بررسی وجود داشتن شناسه عمومی کالا و خدمات مربوط به کسب‌وکار شما اهمیت دارد. برای این کار به نشانی stuffid.tax.gov.ir مراجعه و شناسه کالا و خدمات خودتان را دریافت کنید. درصورتی‌که شناسه کالا و خدمات شما در این سایت وجود نداشت باید به سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir رجوع کرده و اقدامات لازم برای دریافت شناسه کالا و خدمات خود را انجام دهید.

 

چطور صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم؟

نحوه ارسال فاکتور در سامانه مودیان، مهمترین عملیاتی است که باید آموزش ببینید. پس از طی مراحل ثبت نام و ورود به سامانه مودیان مالیاتی، شما آماده ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی هستید. برای اینکه بتوانید صورتحساب خودتان را به سازمان ارسال کنید می توانید از ۳ روش استفاده کنید:

  • ارسال مستقیم توسط مودی
  • ارسال توسط شرکت های معتمد
  • ارسال توسط نرم افزارهای واسط ارسال صورتحساب الکترونیک

برای استفاده از روش اول، شما به راحتی می توانید از طریق نرم افزار حسابداری یاس سیستم همه صورتحساب‌های الکترونیکی خودتان را به‌صورت روزانه برای سامانه مودیان ارسال کنید؛ البته درصورت نیاز به استفاده از روش سوم و ارسال توسط نرم افزارهای واسط ارسال صورتحساب نیز می‌توانید از یاس فاکتور استفاده کنید.

مراحل ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی

مراحل ثبت نام و ورود سامانه مودیان مالیاتی را در یاس سیستم بخوانید

اتصال سریع و آسان به سامانه مودیان با استفاده از نرم افزار یاس سیستم

سامانه مودیان مالیاتی با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات مالیاتی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است؛ به‌منظور استفاده از خدمات این سامانه، باید با همه قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی آشنایی داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله جزئیات مربوط به قانون جدید پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را بررسی کردیم.

برای ارسال آسان و سریع اظهارنامه‌ها و صورتحساب‌های الکترونیکی می‌توانید از خدمات یاس سیستم استفاده کنید. با استفاده از نرم افزار واسط سامانه مودیان یاس فاکتور به‌راحتی به سامانه مودیان متصل می‌شوید و برای ارسال مدارک در موعد مقرر با مشکلی مواجه نخواهید شد. شما می‌توانید برای خرید نرم افزار سامانه مودیان یاس فاکتور با واحد فروش به شماره 02125924 تماس حاصل فرمایید.