پیش بینی و آینده نگری سخت است ولی سخت تر از آن راه اندازی و هدایت کسب و کار بدون آن است

آیا فکر میکنید پیش بینی همان حدس زدن آینده است ؟ چرا ؟ سوالات زیادی را به صورت مکرر از دیگران دریافت میکنیم که پیش بینی به چه دردی میخورد ؟  و آیا ضروری است؟ بله این امر کمک زیادی در مدیریت کسب وکارتان میکند .

حال یک سوال مهم پیش می آید و اینکه  “من چطوری پیش بینی فروش محصولی جدید در بازار را داشته باشم بدون اینکه از آن داده و اطلاعاتی در دست داشته باشم؟”

نکته کلیدی همین است، همه ما انسان هستیم و از قدرت دیدن آینده برخوردار نیستیم لذا همیشه حدس میزنیم البته براساس فرضیاتی که در دست داریم . ما براساس فرضیات برای فروش خود پیش بینی میکنیم . با کمک گرفتن از تجربیات گذشته برنامه ریزی هایی برای محصول جدید خود انجام میدهیم . این پیش بینی است نه حدس و گمانه زنی .

پیش بینی سخت است و از آن مشکل تر راه اندازی یک کسب و کار بدون پیش بینی است .به طور مثال برای راه اندازی یک کسب و کار الکترونیکی شما باید از قبل سایت ، محل نقطه نظرات مشتری ، محل فروش و ترافیک سایت و… را در نظر بگیرید .اگر در کسب و کارتان از روش ایمیل مارکتینگ استفاده میکنید باید پیش بینی تعداد بازخوردها و بازدید از سایت و نتایج حاصل از آن و نقاط پر بیننده و تاثیرات آن را بررسی و ارزیابی کنید .

در پیش بینی هزینه های کسب و کار باید به تمام جوانب آن نگاه کنید اعم از ” تعداد نفرات دخیل در یک کسب و کار ، حقوق و هزینه های هر فرد ، فضا و محیط کسب و کار ، لوازم مصرفی در اجرای یک پروژه و هزینه های صرف شده براساس نفر/ساعت برای تولید یک محصول یا فرآیند و… “باید درنظر گرفته شود تا بتوانیم درخصوص فروش و ادامه کسب و کارتان پیش بینی لازم را داشته باشید.

برای مثال در بودجه بندی یک فرآیند بهتر است تخمین بزنید چقدر هزینه برای ساخت یک طرح ، محصول و حتی نفر مستقر  در شرکت صرف میشود.

این همه مثال های کوچکی برای روش ساختن اهمیت موضوع است ، بله همه آنها حدس و گمان است ولی باید دقت داشته باشد بادرنظر گرفتن یکسری عوامل و مفروضات رابطه مند و قانونمند میتوان یک پیش بینی درستی از خط و مش کسب و کارتان داشته باشید.

مدیریت توانمند و آگاهانه بین فروش و هزینه ها و مخارج تاثیر بسازایی در سلامتی یک کسب و کار میگذارد .شما هرگز قادر نخواهید بود یک کسب و کار را مدیریت کنید بدون اینکه کنترلی در هزینه و بودجه خود داشته باشید. به طور مثال در فروش اگر فروش شما بالاتر از میزان تخمین زده باشد شما میتوانید بازار بیشتری را با اولویت های مهمتر تصاحب کنید و اگر پایین تر از حد پیش بینی است باید با ارزیابی بهتر یکسری از مخارج را کاسته و اولویت های فروش را تغییر دهید .

همه صاحبین کسب و کار باید یک برنامه و پیش بینی مناسبی داشته باشند ، از فرآیند های مالی و سرمایه گذاری گرفته تا فروش محصول و سودآوری .در آخر اگر توجه داشته باشید همه پیش بینی ها به مسائل مالی مربوط است وشاهرگ اصلی هر کسب و کار مسائل مالی آن سازمان است .

برگرفته از سایت entrepreneur  

ترجمه شده توسط: ستاره مهاجر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *