گزارشات مالی که مدیران کسب و کار کوچک بهتر است با آنها آشنا باشد

اگر شما به عنوان مدیر یک کسب و کار کوچک  اعداد و ارقام مالی خود را درک کنید، کسب و کارتان را بهتر درک خواهید کرد. و در نتیجه می‌توانید کنترل کسب و کار خود را در دست بگیرید. ممکن است تصور کنید که کارهای امور مالی پیچیده و ترسناک است اما در واقع آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. متاسفانه تعداد زیادی از کسب و کارها در حال حاضر وجود دارند که از نظر مالی بیمارند  اما به دلیل اینکه صاحبان آن‌ها توجهی به امور مالی ندارند، نمی توانند راه چاره ای را برای آن بیاندیشند و در نتیجه به تدریج – اغلب بدون اینکه دلیل اصلی‌اش را بدانند – ورشکسته می‌شوند. این یک حقیقت است که بی توجهی به صورت‌های مالی، چشمِ کارآفرین را بر روی حقایق کسب و کارش خواهد بست.

سه گزارش مالی بسیار مهم برای مدیران کسب و کار کوچک  به شرح زیر است :

 

ترازنامه (بیلان): که سه قلم اطلاعاتی دارایی ها، بدهی ها و سرمایه را در پایان یک دوره مالی و یا در پایان هر ماه نشان می دهد

 

صورتحساب سود و زیان: به زبان ساده صورت حسابی است که نشان می دهد در یک دوره مشخص چقدر درآمد داشته اید و چقدر خرج شده است.

 

صورتحساب گردش نقدینگی: میزان پول رد و بدل شده در فعالیت های سرمایه گذاری و مالی مربوط به کسب و کارتان را به طور خلاصه نشان می دهد

در اوایل راه اندازی یک کسب و کار، بیشتر از بقیه باید بر روی صورتحساب سود و زیان تمرکز شود چراکه به کارآفرین کمک خواهد کرد تا بداند فعالیت ها و محصولات درآمدزا کدامند و چه کارهایی بیشتر از همه هزینه بر هستند. به این ترتیب کارآفرین از خود باید بپرسد که چه کاری می تواند برای کاهش هزینه ها و افزایش درآمد انجام دهد؟

یک کارآفرین از ابتدای راه اندازی کسب و کار خود باید هزینه ها را کنترل کند. تک تک هزینه ها باید ثبت شوند و از آنجایی که هر یک هزارتومانی ایی که در یک کسب و کار خرج می شود مهم است، مدیر باید به دقت بررسی و تحقیق کند که آیا صرف آن هزینه واقعا لازم است و همچنین آیا راه دیگری می تواند بیابد که کار مورد نظر را با هزینه ای کمتر انجام شود؟

یکی از دلایل اصلی شکست کسب و کارهای کوچک با توجه به اینکه زمان زیادی طول خواهد کشید که به درآمدزایی برسند، خرج شدن همه سرمایه و در نتیجه، بی پولی است. پس بهتر است از ابتدا نیم نگاهی هم به نقطه سربه سری، یعنی زمانی که از آن به بعد درآمد شما از مخارجتان بیشتر خواهد شد، داشته باشید.

 

منتشر شده توسط: ستاره مهاجر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *