ویژگی‌ های اخلاقی حسابدار چیست؟

ویژگی های اخلاقی حسابدار - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

اخلاق در حسابداری شامل رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و ارزیابی دقیق موقعیت‌های منحصربه‌فرد است که در آن قضاوت حرفه‌ای ضروری است. درک چارچوب های اخلاقی برای استقلال، صداقت، رازداری و شایستگی حرفه‌ای می‌تواند تصمیم‌گیری را هدایت کرده و به حفظ شهرت این رشته کمک کند.

 

ویژگی‌ های اخلاقی حسابدار

قومیت در اصطلاح گسترده‌تر خود به رفتار انسان در رابطه با آنچه از نظر اخلاقی خوب و بد، درست و نادرست است می‌پردازد. این مقادیر برای تصمیم‌گیری قابل استفاده است. این ارزش‌ها شامل صداقت، انصاف، مسئولیت، احترام و شفقت است. قومیت حسابداری در رشته حسابداری به دستورالعمل‌هایی (شامل قضاوت و ارزش‌های اخلاقی) اشاره دارد که یک حرفه‌ای باید در حین انجام کار حسابداری رعایت کند.

قومیت حسابداری همچنین می‌تواند به عنوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های متمایز برای یک تجارت جهت حفظ ترازنامه تمیز تعریف شود. حسابداری سود، هزینه‌ها و زیان‌های وارده و جلوگیری از سوء استفاده از گزارش‌ها و صورت‌های مالی. برای یک حسابدار، درک قوانین و مقررات موقعیت خود در یک سازمان بسیار مهم است.

هرگونه انحراف از اصول اخلاقی یا سوء استفاده از قومیت‌های حسابداری می‌تواند عواقب ناگواری مانند تعلیق مجوز، فسخ حق فعالیت و مجازات‌های سخت برای وی در پی داشته باشد.

ویژگی‌ های اخلاقی حسابدار چیست؟

ویژگی‌ های اخلاقی حسابدار را در یاس سیستم بخوانید

ویژگی‌های شغل حسابداری

حسابدار شخصی است که مسئول جمع‌آوری، ثبت، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات مالی و غیره است. حسابدار به حسابداری گفته می‌شود که اندازه‌گیری، افشا یا ارائه اطمینان در مورد اطلاعات مالی است که به مدیران، سرمایه‌گذاران، مقامات مالیاتی و دیگران برای تصمیم‌گیری در مورد تخصیص منابع. بنابراین، یک حسابدار خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:
1. حس قوی اخلاق
حسابداران باید حس قوی از درست و غلط داشته باشند و آن را در طول کار روزمره خود به اجرا بگذارند. این نوع یکپارچگی در این زمینه بسیار مهم است.
2. اشتیاق برای یادگیری
مانند بسیاری از رشته‌ها، حسابداری دائما در حال پیشرفت است. فردی که قصد اخذ مدرک حسابداری را دارد باید به یادگیری مادام‌العمر علاقه داشته باشد تا از آخرین قوانین و مقررات تعیین‌شده توسط ارگان‌های حاکم تبعیت کند، و به آخرین فناوری‌های مورد استفاده در زمینه حسابداری اشاره نکنیم.
3. صداقت
یک حسابدار باید فردی راستگو، صمیمی و رک باشد که عموم مردم بتوانند به او تکیه کنند.
4. تمامیت
یک حسابدار حرفه‌ای باید در تمامی روابط حرفه‌ای و تجاری خود رک و صادق باشد
5. شفافیت
این امر مستلزم در دسترس قرار دادن سوابق شرکت به سهولت در اختیار ذینفعان مانند سرمایه‌گذاران و کارمندان است. این عمل کمک می‌کند تا به این افراد علاقه‌مند نشان داده شود که شرکت چیزی برای پنهان کردن ندارد.
6. عشق به دقت
کسانی که مدرک حسابداری را در نظر می‌گیرند باید به دقت تمایل داشته باشند. یک کاما یا نقطه اعشار نادرست می‌تواند برای مشتریان مضر باشد و حتی برای یک حساب کاربری به قیمت کار آنها تمام شود. کار چک کردن مضاعف و سه گانه باید در ذهن یک حسابدار جا افتاده باشد.
7. عشق به سازمان
کسانی که برنامه حسابداری را در نظر می‌گیرند باید بسیار سازماندهی شده باشند. حسابداری نیاز به یادداشت‌های دقیق و سازماندهی داده‎ها و حساب‌ها دارد.
8. عینیت
یک حسابدار حرفه‌ای نباید اجازه دهد که سوگیری، تضاد منافع یا نفوذ نابجای دیگران بر قضاوت حرفه‌ای یا تجاری غلبه کند.
9. صلاحیت حرفه‌ای و مراقبت لازم
یک حسابدار حرفه‌ای وظیفه دارد دانش و مهارت حرفه‌ای را در سطح مورد نیاز حفظ کند تا اطمینان حاصل شود که مشتری یا کارفرما خدمات حرفه‌ای شایسته را بر اساس پیشرفت‌های جاری در عمل، قوانین و تکنیک‌ها دریافت می‌کند. یک حسابدار حرفه‌ای باید در هنگام ارائه خدمات حرفه‌ای با پشتکار و مطابق با استانداردهای فنی و حرفه ای قابل اجرا عمل کند.
10. مسئولیت‌پذیری به هر قیمتی
یکی از ویژگی‌های یک حسابدار مسئولیت‌پذیری است. کسانی که در این زمینه حضور دارند باید مسئولیت‌پذیر باشند و بدون توجه به نتایج، مایل به ایستادن بر کار خود باشند. این به این معنی است که در اعتقادات خود محکم بایستید – کاری که همه مایل به انجام آن نیستند.
11. یک بازیکن تیم باشید
حسابداری یک ورزش گروهی است. کسانی که در این زمینه هستند باید تمایل داشته باشند و بتوانند در یک تیم کار کنند و پایان کار را حفظ کنند. آنها همچنین باید سایر اعضای تیم خود را برای بخشی از وظیفه خود مسئول بدانند.

12. دانش کامل حسابداری
ناگفته نماند، اما حسابداران باید دانش کاملی از زمینه‌ای که در آن کار می‌کنند داشته باشند. آنها باید با تغییرات سالانه در این زمینه به روز باشند تا بتوانند تجربه حسابداری ارزشمندی را به مشتریان خود ارائه دهند.
13. محرمانه بودن
یک حسابدار حرفه‌ای باید به محرمانه بودن اطلاعات به دست آمده در نتیجه روابط تجاری احترام بگذارد و نباید هیچ یک از این اطلاعات را بدون اختیار مناسب و مشخص در اختیار اشخاص ثالث قرار دهد مگر اینکه حق یا وظیفه قانونی یا حرفه‌ای برای افشا وجود داشته باشد. اطلاعات محرمانه به دست آمده در نتیجه روابط حرفه‌ای و تجاری نباید برای منافع شخصی حسابدار حرفه‌ای یا اشخاص ثالث استفاده شود.
14. رفتار حرفه ای
یک حسابدار حرفه‌ای باید قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کند و همچنین باید از هر گونه اقدامی که باعث بی‌اعتباری حرفه می‌شود خودداری کند.
15. قابلیت اطمینان
حسابداران باید قابل اعتماد باشند. اگر کاری به شما داده شود، انتظار این است که آن را در مدت زمان معقولی تکمیل کنید. این انتظار باید بارها و بارها برآورده شود.
16. خلاقیت
حسابداران طیف گسترده‌ای را از مشتریان دارند و با این طیف گسترده می‌توانند موقعیت‌های جالبی را به همراه داشته باشند. اگرچه این لزوماً اولین ویژگی نیست که هنگام تصور یک حسابدار به آن فکر می‌کنید، آنها باید از خلاقیت برای هدایت این موقعیت‌های خاص استفاده کنند.
17. مشتری مداری
در قلب آن، حسابداری یک حرفه خدمات مشتری است. حسابداران باید کاملا مشتری مدار باشند. آنها باید بدون توجه به نتیجه تحقیقات مالی، بتوانند تجربه حسابداری مثبتی را برای مشتریان خود فراهم کنند.

ویژگی‌ های اخلاقی حسابدار چیست؟

ویژگی های شغل حسابداری را در یاس سیستم بخوانید

چرا حسابداران باید دارای اخلاق حرفه‌ای باشند؟

به صورت کلی، مراعات اصول اخلاقی در تمام محیط‌های حسابداری و تجارت الزامی است. رعایت این اصول باید همواره مدنظر حسابداران باشد. در سال 1984 میلادی شرکت نفتی تگزاکو در دادگاهی متهم شد. اتهامش این بود که محصولاتش پایین‌تر از سطح استانداردهای صنعت است.

مدیریت شرکت بلافاصله در صورت‌های مالی خود خبر این اتهامات را افشا کردند. با اعلام این خبر، مشتریان از خرید محصولات شرکت که شامل گازوییل، روغن موتور و ضدیخ بود صرف نظر کردند. قیمت سهام این شرکت به شدت کاهش یافت و بانک‌ها نیز از اعتباردهی به این شرکت خودداری کردند. آیا مدیریت تگزاکو نباید به خاطر منافع و حفظ موقعیت خود این اطلاعات را افشا می‌کرد؟

رهنمون‌های حسابداری، شرکت تگزاکو را ملزم می‌سازد مورد اتهام را افشا سازد. همچنین حسابرس شرکت موظف است، افشای کامل این موارد را در صورت‌های مالی شرکت مورد توجه قرار دهد.

حال ملاک تشخیص اصول اخلاقی برای حسابداران چیست؟ انجمن حسابداران رسمی آمریکا که بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای حسابداری می‌باشد، برای اعضای خود آیین رفتاری را در نظر گرفته است که با به کارگیری آنها اصول اخلاقی در سطح خوبی رعایت خواهد شد. برخی از اصول اخلاقی به صورت آیین رفتار حرفه‌ای مدون درآمده‌اند.

به هر حال، مواردی هم هستند که نامی از آن در استانداردهای رفتار حرفه‌ای برده نشده ولی انتظار قانون و جامعه به رعایت آن است.

اعضای انجمن حسابداران آمریکا، برای وظایف حرفه‌ای خود ناگزیر از تبعیت از آیین رفتار حرفه‌ای می‌باشند. در این آیین می‌خوانیم:
• اعضا در مقابل قانون و جامعه متعهد باشند
• اعضا باید همواره شرفتمندانه رفتار کنند هر چند این رفتار موجب تباهی منافع شخصی آنها شود
از اصول مهم رفتار حرفه‌ای می‌توان از: انضباط شخصی، رفتار شرافتمندانه، قضاوت اخلاقی، منافع جامعه، دقت حرفه‌ای، درستکاری و استانداردهای اخلاقی نام برد.

ویژگی‌ های اخلاقی حسابدار چیست؟

سوالاتی که ممکن است رفتار حرفه‌ای حسابدار را به چالش بکشد را در یاس سیستم بخوانید

سوالاتی که ممکن است رفتار حرفه‌ای حسابدار را به چالش بکشد

o وقتی احضاریه‌ای برای درخواست سوابق مالی شخصی مشتری می‌رسد، آیا باید آنها را تسلیم کنید؟
o مدیر عامل به کارمند شما می‌گوید که اعتباری را از اضافه پرداخت در یک حساب به حساب مورد اختلاف اعمال کنید، آیا باید اجازه دهید؟
o اگر فروش در پایان سال اتفاق بیفتد اما قبل از تاریخ قطعی اجرا نشود، آیا باید درآمد در سال جاری یا قبل ثبت شود؟ اگر کالا در ترانزیت بود چه؟ اگر توافق شفاهی وجود داشته باشد اما قرارداد امضا نشده باشد چه؟
o اگر رئیس شما، یک CPA دیگر، به شما دستور دهد که تراکنش را در سال قبل ثبت کنید، چه کاری باید انجام دهید؟

به علاوه، ملاحظات مالی، حمایت دولت، عدم اطمینان مداوم و سایر عوامل پیرامون همه‌گیری کووید-19، فشارهای اخلاقی و معضلاتی را که حسابداران با آن مواجه هستند، تشدید کرده است. در این مواقع ممکن است سوالات بیشتر از پاسخ باشد. اصول اخلاقی مدون به هدایت چنین تصمیمات چالش برانگیزی کمک می‌کند.
جمع‌بندی
کلاهبرداری آشکار، دزدی و فساد ممکن است فیلم‌ها و اخبار صفحه اول بهتری را ایجاد کند، اما کار روزانه حسابداران شامل موقعیت‌های اخلاقی بسیار ظریف‌تری است. تصمیم‌گیری همیشه به «بله» یا «نه» خلاصه نمی‌شود. خط باریک بین این دو قابل تفسیر است و بخش عمده‌ای از برخوردهایی را تشکیل می‌دهد که حسابداران در طول حرفه خود با آن مواجه می‌شوند.
اخلاق در حسابداری شامل رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و ارزیابی دقیق موقعیت‌های منحصربه‌فرد است که در آن قضاوت حرفه‌ای ضروری است. درک چارچوب های اخلاقی برای استقلال، صداقت، رازداری و شایستگی حرفه‌ای می‌تواند تصمیم‌گیری را هدایت کرده و به حفظ شهرت این رشته کمک کند.

منابع : trendingaccounting.com –  getonline.uwf.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *