حسابداری و مدیریت مالی چه تفاوتی دارند؟

حسابداری و مدیریت مالی

حسابداری و مدیریت مالی در حقیقت مفاهیمی جدا از هم بوده که اغلب بایکدیگر مرزهای مشترکی داشته و توجه به هر یک از آن‌ها در شرایط رقابتی کنونی و عصر دیجیتال حاضر، می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه کسب و کار، سازمان یا شرکت شما داشته باشد.

به علاوه در دنیای پیشرفته امروز، امور مربوط به حسابداری و مدیریت مالی را می‌توان با استفاده از قسمت‌های نرم‌افزار‌ حسابداری  انجام داد و قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و امکاناتی که چنین نرم افزارهایی در اختیار شما قرار می‌دهند، امکان مدیریت و نظارت بر امور مالی و حسابداری در هر زمان و مکانی را برای شما فراهم می‌کند.

به عبارت دیگر استفاده از یک نرم افزار حسابداری این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید به شکلی کارآمدتر امور مالی و حسابداری مربوط به کسب و کار یا فروشگاه خود را مدیریت کنید و همچنین با استفاده از چنین نرم افزارهایی شما می‌توانید به راحتی حساب مالی کارکنان و پرسنل خود را مدیریت کنید.

البته لازم به ذکر است به دلیل اینکه در گذشته این فعالیت‌ها به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد و به‌طور معمول انواع مختلفی از داده‌ها و اطلاعات در دفاتر و پرونده‌هایی ثبت و ذخیره می‌شد، افراد بسیاری گاها دچار اشتباه می‌شدند و از این مفاهیم به جای یکدیگر استفاده می‌کردند. همانطور که افراد بسیاری حسابداری و مدیریت مالی را مشابه هم می‌دانند.

اما در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که دفترداری بخشی از حسابداری است و همچنین در این بخش از حسابداری تنها داده‌ها و اطلاعات مربوط به مبادلات تجاری یک سازمان یا شرکت ثبت، طبقه بندی و خلاصه‌سازی می‌شود.

از این رو در این مقاله قصد داریم تا با بررسی تفاوت‌های موجود میان حسابداری و مدیریت مالی و همچنین معرفی ویژگی‌های مربوط به هر یک از این مفاهیم مالی، گام موثری در آشنایی بیشتر شما با این مفاهیم برداشته و همچنین کمک شایانی به شما در انتخاب یک حسابدار و مدیر مالی مناسب برای کسب و کارتان کرده باشیم. در راستای همین مسیر نیز آزمون حسابدار توانمند یاس سیستم هم میتواند دانش و توانایی علمی و عملی خودتون رو در حوزه حسابداری بسنجیند

 

 

حسابداری چیست ؟

به‌طور کلی حسابداری را می‌توان فرآیندی تعریف کرد که با نگاهی به سوابق گذشته و بررسی اطلاعات مالی کسب و کار، شرکت یا سازمان شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین تصمیمات مالی را برای آینده کسب و کار خود اتخاذ کنید.

درواقح یک حسابدار با اندازه‌گیری و شناسایی عوامل تاثیرگذار مالی و اقتصادی روی فعالیتی که شما انجام می‌دهید و همچنین برمبنای اصول پایه و استاندارد حسابداری به شما کمک می‌کند تا در مورد آینده‌ی کسب و کار خود آگاهانه و اصولی تصمیم‌گیری کنید.

بنابراین داده‌ها و اطلاعات مالی که در طی انجام این فرآیند مهم مالی که به اختصار به آن حسابداری گفته می‌شود، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند، شامل تمام اطلاعات و داده‌های مربوط به معاملات تجاری، وقایع و اطلاعات مالی و خلاصه‌ای از تمام حساب و کتاب‌های انجام شده در گذشته است. که می‌توان از این مورد به عنوان اصلی‌ترین تفاوت میان حسابداری و مدیریت مالی نام برد.

به علاوه درگیری مستقیم واحد حسابداری با تمام داده‌ها و اطلاعات مالی مربوط به تراکنش‌های مالی انجام شده در شرکت در بازه‌های زمانی خاص و مشخص، اهمیت این نکته را یادآور می‌شود که تاریخ دقیق حتی به ساعت و دقیقه و ثانیه مربوط به هر یک از این تراکنش‌ها در انجام فرآیندهای حسابداری بسیار مهم و ضروری است.

چون همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، از آنجایی که یک حسابدار برای تنظیم و تدوین گزارش‌ها و صورت‌های مالی نیاز به مراجعه و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات مالی مربوط به گذشته یک کسب و کار، سازمان یا شرکت دارد به همین دلیل ثبت این داده‌ها و اطلاعات مالی براساس تاریخ و ساعت و زمان دقیق آن‌ها به انجام هرچه بهتر انجام شدن فرآیند حسابداری کمک شایانی می‌کند.

 

حسابداری و مدیریت مالی

 

انواع حسابداری

باوجود انواع مختلفی از شاخه‌های حسابداری مانند حسابداری صنعتی، حسابداری مالی و حسابداری دولتی، داشتن شناخت کافی نسبت به آن‌ها از این جهت برای مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها مهم است که تجزیه و تحلیل درستی از فردی داشته باشند که قصد استخدام آن را برای واحد حسابداری خود دارند و همچنین متوجه تفاوت‌های اساسی موجود میان حسابداری و مدیریت مالی نیز بشوند.

مدیریت مالی چیست ؟

واحد مدیریت مالی به نسبت حسابداری نقش کلیدی و اساسی‌تری در شرکت ایفا می‌کند. درواقع منظور از مدیریت مالی در شرکت‌ها و سازمان‌ها، به معنای برنامه‌ریزی راهبردی، سازمان دهی و همچنین کنترل تمام فعالیت‌های مالی و اقتصادی در جهت تامین سرمایه و استفاده بهینه از دارایی‌های یک شرکت است.

البته به طور تخصصی وظیفه واحد مدیریت مالی، اجرا و به کارگیری اصول مدیریت عمومی در منابع مالی هر سازمان و شرکتی است. به عبارتی دیگر مدیریت مالی به هر سازمان و شرکتی کمک می‌کند تا با مدیریت موثر منابع مالی و دارایی‌ها، آن شرکت یا سازمان به اهداف موردنظر خود دست پیدا کند.

ضمنا یکی دیگر از تفاوت‌های عمده میان حسابداری و مدیریت مالی این است که، مدیریت مالی بیشتر نگاهی رو به جلو داشته و به طور معمول افزایش میزان سهام و ارزش یک شرکت یا سازمان از جمله اهداف اصلی مدیریت مالی است که این امر در نهایت منجر به افزایش میزان ثروت و سرمایه سهام داران می‌شود.

البته لازم به ذکر است که منظور از نگاه رو به جلو در مدیریت مالی، درواقع بررسی جایگاه فعلی یک سازمان یا شرکت براساس داده‌ها و اطلاعات مالی جمع آوری شده توسط واحد حسابداری و برنامه ریزی باتوجه به اهداف شرکت یا سازمان، در راستای نیل به آینده‌ی مالی موردنظر آن‌ها است.

همچنین در آخر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که دغدغه و نگرانی اصلی یک مدیر مالی، سازماندهی و ایجاد هماهنگی جهت دریافت تسهیلات در راستای بهبود گردش مالی، برنامه ریزی و چگونگی بودجه بندی دارایی‌های یک سازمان یا شرکت و همچنین تدوین استراتژی ورود و خروج مناسب برای سرمایه‌گذاران در سازمان است.

 

 

مدیریت مالی شامل چه حوزه هایی می شود ؟

در اینجا قصد داریم تا به طور خلاصه انواع حوزه‌های مدیریت مالی در کسب و کارها، شرکت‌ها و سازمان‌ها را به شما معرفی کنیم تا ضمن آشنایی با جنبه‌های مختلف این حوزه، تاحدودی خودتان هم نیز بتوانید تفاوت‌های میان حسابداری و مدیریت مالی را شناسایی کنید.

  • تمرکز بر مدیریت فرآیندهای مالی یک کسب و کار
  • آشنایی و داشتن شناخت کافی نسبت به اصول سرمایه‌گذاری، قیمت گذاری اوراق بهادار و همچنین رفتارهای بازارهای مالی مختلف
  • انجام فعالیت‌های مالی مربوط به موسسات مالی کلان مانند شرکت‌های مالی و بانک‌ها

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر کدام از این سه حوزه کاملا بهم مرتبط هستند. بنابراین باتوجه به موارد گفته شده به عنوان یک نتیجه گیری کلی می‌توان گفت که حسابداری در مقایسه با مدیریت مالی بیشتر نگاهی به گذشته داشته در حالی که مدیریت مالی آینده نگر است.

 

حسابداری و مدیریت مالی

 

حسابداری و مدیریت مالی چه تفاوت هایی بایکدیگر دارند ؟

1. حسابداری بیشتر روی ارائه گزارش‌ها براساس داده‌ها و اطلاعات مالی تمرکز می‌کند در حالی که مدیریت مالی در اندیشه مدیریت درست منابع مالی و دارایی‌های یک شرکت در راستای استفاده بهینه از آن‌ها است.

2. حسابداری تلاش می‌کند تا براساس قوانین استاندارد، داده‌ها و اطلاعات مالی را ارائه کند اما مدیریت مالی خواهان استفاده موثر از دارایی‌ها برای ایجاد ثروت و تولید وجه نقد است.

3. خروجی‌ها و گزارشات ارائه شده توسط واحد حسابداری بیشتر توسط سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و تنظیم کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما گزارشات مدیریت مالی فقط مورد استفاده مدیر شرکت قرار می‌گیرد.

4. با بررسی داده‌ها، حسابداری گزارش مربوط به موقعیت مالی یک کسب و کار را ارائه می‌دهد، اما مدیریت مالی با نگاهی به آینده، دیدگاهی جامع نسبت به فعالیت‌های تجاری فعلی و آینده یک کسب و کار را ارائه می‌دهد.

5. حسابداری به طور معمول برپایه پیروی از اصول پذیرفته شده حسابداری است. درحالی که مدیریت مالی به دنبال مدیریت موثر منابع مالی است.

6. در واقع هدف از حسابداری، دریافت گزارشات و اطلاعات مالی است. اما هدف از مدیریت مالی افزایش میزان سود و ثروت به حداکثر میزان ممکن است.

7. نتایج مربوط به فعالیت‌های حسابداری بیشتر توسط افراد خارج شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی که نتایج و گزاراشات فعالیت‌های واحد مدیریت مالی بیشتر توسط افراد داخل شرکت مانند مدیران یک سازمان یا شرکت در جهت نیل به اهداف موردنظر خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8. حسابداری تلاش می‌کند تا به شکل معناداری تراکنش‌های مالی گذشته یک سازمان را در قالب صورت‌های مالی ارائه کند، اما مدیریت مالی بیشتر روی تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، درجهت برنامه‌ریزی در مورد آینده تمرکز می‌کند.

سخن آخر

به عنوان نتیجه‌گیری و سخن پایانی، حسابداری و مدیریت مالی هر دو در یک سازمان، شرکت یا کسب و کار نقش‌هایی مهم و اساسی ایفا می‌کنند. درواقع برای اینکه واحد مدیریت مالی عملکرد خوبی داشته باشد، حسابداری یک ابزار لازم و ضروری به حساب می‌آید. چراکه زمانی یک مدیریت مالی عملکرد خوبی خواهد داشت که صورت‌ها و گزارش‌های مالی به بهترین شکل ممکن توسط واحد حسابداری آماده و ارائه شود.

به علاوه از این جهت حسابداری و مدیریت مالی به میزانی بایکدیگر مرتبط هستند و مرزهای مشترکی دارند که حسابداری یک ورودی مهم در تصمیم گیری‌های مالی به حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *