حسابداریتو در سال جدید نو کن، اما به قیمت ۱۴۰۲!

فقط تا ۹ خرداد

نرم افزار مالی یاس سیستم

فرایند تصمیم‌گیری در حسابداری

تصمیم‌گیری در حسابداری - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

تصمیم‌گیری در حسابداری به معرفی  مفاهیم اولیه اصول حسابداری  با تاکید بر استفاده از این مفاهیم و اصول در تصمیم‌گیری‌های تجاری می پردازد. تاکید بر استفاده از این مفاهیم و اصول حسابداری در تصمیم‌گیری‌های تجاری است.

در حالی که ممکن است خسته کننده  به نظر برسد، حسابداری مالی نقش کلیدی ایفا می‌کند که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تمام تراکنش‌های مالی خود را پیگیری کنند. این فرآیندی است که در آن شرکت‌ها داده‌های مالی را که وارد و خارج از عملیات تجاری می‌شوند  را ثبت و گزارش ‌کنند که به مدیران شرکت و سرمایه‌گذاران و تحلیلگران خارجی اجازه می‌دهد تا سلامت شرکت را درک کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.

حسابداری مالی شامل ثبت، تلخیص و گزارشگری جریانات معاملات و فعالیت های اقتصادی ناشی از عملیات تجاری در یک دوره زمانی معین است. محصول نهایی حسابداری مالی  به کمک نرم افزار حسابداری که توسط مجموعه‌ای از شیوه‌های استاندارد اداره می‌شود، مجموعه‌ای از صورت‌های مالی شرکت شامل صورت وضعیت مالی (ترازنامه)  و صورت سود و زیان جامع ، صورت تغییرات حقوق مالکانه ، صورت جریانات نقدی است. سپس این صورت‌های مالی توسط مدیران شرکت، سرمایه‌گذاران، تحلیلگران، وام‌دهندگان و سایر ذینفعان برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده می‌شود.

 

استانداردها و بهترین شیوه‌ها

استانداردها و بهترین شیوه‌ها - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

استانداردها و بهترین شیوه‌ها – نرم افزار حسابداری یاس سیستم

یک سری اصول حسابداری وجود دارد که شرکت‌ها باید در حسابداری مالی خود به آن پایبند باشند. اکثر شرکت‌های سهامی عام در ایالات متحده از اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) پیروی می‌کنند؛ مجموعه‌ای از استانداردها و بهترین روش‌های رایج که حسابداران هنگام کاهش تعداد و تکمیل صورت‌های مالی از آن پیروی می‌کنند. شرکت‌های خارج از ایالات متحده عموماً از سایر استانداردهای بین المللی پیروی می‌کنند که بسته به منطقه و کشور متفاوت است. اما، صرف نظر از اینکه کدام مجموعه از استانداردها رعایت می‌شود. سه حوزه اصلی وجود دارد که حسابداری مالی به تصمیم‌گیری کمک می‌کند:

  • این حوزه به سرمایه‌گذاران مبنایی از تحلیل و مقایسه بین سلامت مالی شرکت‌های صادرکننده اوراق بهادار ارائه می‌دهد.
  • حوزه دوم به طلبکاران کمک می‌کند تا توان پرداخت بدهی، نقدینگی و اعتبار کسب و کارها را ارزیابی کنند.
  • همراه با حسابداری مدیریتی، به کسب و کارها کمک می‌کند تا درباره نحوه تخصیص منابع کمیاب تصمیم بگیرند.

 

 

تصمیمات سرمایه گذاری

تجزیه و تحلیل بنیادی به شدت به داده‌های حسابداری که در صورت‌های مالی شرکت ثبت می‌شود، بستگی دارد؛ از جمله صورتهای مالی اساسی، صورت وضعیت مالی (ترازنامه)  و صورت سود و زیان جامع ، صورت تغییرات حقوق مالکانه ، صورت جریانات نقدی می باشد.

هر یک از صورت‌های مالی برای شرکت‌های سهامی عام بر اساس استانداردهای حسابداری مالی ایجاد و گزارش می‌شوند؛ تنظیم شده توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) و ارائه شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC). سرمایه _گذاران و تحلیلگران از اطلاعات صورت‌های مالی برای تصمیم‌گیری در مورد ارزش گذاری و اعتبار یک شرکت استفاده می‌کنند و اطلاعات موجود در این گزارشات به آنها اجازه می‌دهد اهداف استراتژیک را تعیین کنند و همچنین تعیین کنند که آیا قیمت سهام منصفانه است یا خیر.

بدون اطلاعات ارائه شده توسط حسابداری مالی، سرمایه گذاران درک کمتری در مورد سلامت مالی تاریخی، جاری و آینده ناشران سهام و اوراق خواهند داشت. الزامات تعیین شده توسط FASB باعث ایجاد ثبات در زمان‌بندی و سبک حساب‌های مالی می‌شود؛ به این معنی که سرمایه گذاران کمتر در معرض اطلاعات حسابداری قرار می‌گیرند که بر اساس شرایط فعلی یک شرکت فیلتر شده است.

تصمیمات وام دهی

تصمیمات وام دهی - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

تصمیمات وام دهی – نرم افزار حسابداری یاس سیستم

حسابداری مالی نیز برای طلبکاران، از بانک‌ها گرفته تا دارندگان اوراق قرضه، کلیدی است. از آنجایی که صورت‌های مالی تمام دارایی‌های آن و همچنین بدهی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را مشخص می‌کند، وام دهندگان درک بهتری از اعتبار یک شرکت پیدا می‌کنند. تعدادی از نسبت‌های رایج حسابداری که اعتبار دهندگان به آن‌ها تکیه می‌کنند، مانند نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام (D/E) و نسبت بهره به دست آمده، کاملاً از صورت‌های مالی یک شرکت به دست می‌آیند.

حتی برای مشاغل خصوصی که الزاماً از الزامات FASB پیروی نمی‌کنند، هیچ مؤسسه وام دهنده‌ای مسئولیت یک وام تجاری بزرگ را بدون اطلاعات حیاتی ارائه شده توسط تکنیک‌های حسابداری مالی بر عهده نمی‌گیرد. در نهایت، یک وام دهنده واقعاً می‌خواهد بداند که هنگام وام دادن به یک شرکت چقدر ریسک دارد که می‌تواند با بررسی حسابداری مالی شرکت تعیین شود. هنگامی که این سطح از ریسک مشخص شد، وام دهنده همچنین قادر خواهد بود از طریق فرآیند پذیره نویسی وام، دقیقاً چه مقدار و با چه نرخ بهره وام دهد.

حاکمیت شرکتی

حسابداری قابل اعتماد نه تنها برای سرمایه گذاران خارجی و وام دهندگان بلکه برای عملکرد داخلی خود شرکت‌ها نیز کارکرد عملی دارد. بارزترین مزیت برای کسب و کارها برای مراجعه به حسابداری مالی خود، انجام تعهدات قانونی و نظارتی مشخص شده برای شرکت‌های (عمومی) است.

شرکت‌ها باید در مورد فعالیت‌های مالی خود صادق و شفاف باشند و داده‌های گزارش شده باید دقیق و به طور منظم به روز شوند. فراتر از موانع نظارتی و انطباق، حسابداری مالی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملیات روزانه خود را بهینه کنند و انواع پروژه‌هایی را که می‌توانند فرصت‌های رشد را در آینده فراهم کنند، شناسایی کنند. حسابداری مالی به مدیران کمک می‌کند تا بودجه بندی را  ایجاد کنند، درک عمومی از وضعیت کسب و کار را ایجاد نموده و عملکرد را ردیابی کنند، سطح فعالیت اقتصادی  را تجزیه و تحلیل کنند و استراتژی‌های کوتاه مدت و بلندمدت را توسعه  دهند.

اطلاعات حسابداری برای مدیریت یا تصمیم‌گیری یک سازمان ضروری است. مدیریت بدون پشتیبانی اطلاعات مالی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. بنابراین، خروجی حسابداری صحیح شامل اعداد، هزینه‌ها و اعتبارات، مانده‌ها و صورت‌های مالی است. گزارشات خروجی به ما کمک می‌کنند تا تصمیمات قاطعی را برای هر یک از بخش‌های واحد اقتصادی اتخاذ کنیم و مستقیماً نیازها و اهداف آن را کنترل کنیم.

تصمیم‌گیری، باید بر اساس آمار و ارقام دقیق باشد. برای تصمیم‌گیری در هر سطح از مدیریت، اطلاعات حیاتی است. حسابداری مدیریت، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی شرکت می‌دهد، مانند: سود و زیان، بهای تمام شده و سود، بدهی‌ها و دارایی‌ها و … به همین دلیل است که پیامد حسابداری در شرکت قابل توجه است. نقش خدمات حسابداری محدود به کسب اطلاع از وضعیت و انعطاف پذیری مالی شرکت است. با این حال، همچنین می‌تواند به برنامه‌ریزی شرکت کمک کند و مدیریت را در تصمیم‌گیری سودمند یاری نماید.

 

مزایای تصمیم‌گیری در حسابداری برای یک شرکت

مزایای حسابداری برای یک شرکت - نرم افزار حسابداری یاس سیستم

مزایای حسابداری برای یک شرکت – نرم افزار حسابداری یاس سیستم

حسابداری نقش بسزایی در تصمیم‌گیری ایفا می‌کند؛ زیرا تنها یک سیستم حسابداری پیوسته است که با شناسایی رویدادهای اقتصادی و ثبت، تجزیه و تحلیل و ارائه آنها، وضعیت مالی ساختار شرکت را نشان می‌دهد. برای انجام موفقیت‌آمیز فعالیت‌های مختلف مدیریتی، برنامه‌ریزی صحیح و  پشتیبانی نرم افزار حسابداری بسیار مورد نیاز است. از آنجایی که آینده شرکت در خطر است، مدیریت باید جزئیات هر شرکت را بررسی کند تا تصمیم درست را اخذ نماید.

این تصمیم نه تنها شرایط فعلی شرکت را تغییر خواهد داد بلکه،  شرایط آینده را نیز رقم خواهد زد و به مدیریت در تصمیم‌گیری‌هایی که در آینده سودآور خواهد بود کمک می‌کند.حسابداری برای یک شرکت بسیار مفید است و می‌تواند به گسترش شرکت کمک کند. برخی از مزایای خدمات حسابداری برای یک شرکت به شرح زیر است:

 

دانش آماری در مورد شرکت

عملکرد درست حسابداری، اطلاعات مالی بسیار مفیدی در مورد شرکت را فراهم ساخته و به مدیریت اجازه می‌دهد تا برای آینده شرکت تصمیم بگیرد. این اطلاعات در راستای افزایش اعتماد سرمایه گذاران بسیار موثر می‌باشد . اتکا به سرمایه گذاران، شرکت را سودآورتر می‌کند.

استفاده و تخصیص منابع

پیاده سازی و اجرای صحیح حسابداری می‌تواند مدیران را در مدیریت منابع و یافتن راهکارهایی در بهینه سازی بکارگیری از منابع یاری نماید.

اطمینان از رعایت الزامات انطباق

امروزه شرکت ها در سرتاسر جهان به سوء استفاده ها اهمیت زیادی می دهند و همچنین می توانند فرآیندی را توسعه دهند که به مدیریت شرکت در ارتقای منابع و زمان به نحو بهتری کمک کند. استفاده مناسب به جلوگیری از هدر رفتن کمک می کند و شرکت را سودآورتر می کند.

در فرآیند حسابرسی کمک می‌کند

فرایند تصمیم‌گیری در حسابداری- نرم افزار حسابداری یاس سیستم

فرایند تصمیم‌گیری در حسابداری- نرم افزار حسابداری یاس سیستم

حسابداری یکی از وظایف اساسی است که باید در یک شرکت انجام شود. این به جمع‌آوری اطلاعات مالی مختلف شرکت کمک می‌کند، که می‌تواند هنگام انجام سایر وظایف مانند حسابرسی، تشکیل پرونده یا مالیات و غیره مفید باشد.

کمک در تهیه بودجه و برنامه‌های شرکت

تهیه بهترین برنامه مالی و بودجه  برای شرکت ضروری است؛ زیرا به شرکت اجازه می‌دهد برای آینده آمادگی بیشتری داشته باشد. همچنین منجر به استفاده عاقلانه از منابع شرکت می‌شود و به شرکت اجازه می‌دهد تا برای هر اتفاقی در آینده آماده شود.

عملکرد حسابداری اهمیت زیادی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری یک شرکت دارد. این دانش می‌تواند به جمع‌آوری تمام داده‌های مالی مورد نیاز شرکت کمک کند تا شرکت بتواند برای آینده برنامه‌ریزی کند. علاوه بر این، شفافیت وضعیت مالی شرکت به افزایش اعتماد سرمایه گذاران کمک می‌کند. دقت و قابلیت اطمینان داده‌ها برای موفقیت هر شرکت بسیار مهم است. بدون بینش معنی‌دار و عملی، به سختی می‌توانید حرکت‌های آینده شرکت را ارزیابی کنید. در چنین شرایطی، حسابداری مدیریت به لنگر شرکت‌های مدرن تبدیل می‌شود.

 

 

فرآیند تصمیم گیری

تصمیم‌گیری فرآیند ارزیابی گزینه‌های مختلف و انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای الزامات، اهداف، ارزش‌ها و غیره است. هدف آن کاهش است، اما نه لزوماً از بین بردن عدم قطعیت، زیرا همیشه مقدار مشخصی از ریسک وجود دارد.
معمولاً فرآیند تصمیم گیری شامل 8 مرحله زیر است:

مرحله 1. تعریف مشکل

شناسایی دقیق مسائل، شرایط محدود کننده، مرزهای سازمانی و هرگونه مشکل ذینفعان ضروری است. تعریف مشکل یک مرحله مهم است و باید قبل از ادامه مراحل بعدی به درستی تکمیل شود.

 

مرحله 2. تعیین الزامات

هر راه حل قابل قبولی باید با شرایط (الزامات) تعیین شده قبلی مطابقت داشته باشد. این شرایط باید به صورت کمی بیان شوند تا دقیقاً تصمیم گیری شود که آیا راه حل الزامات ذکر شده را برآورده می کند یا خیر.
تعیین الزامات ممکن است به مدیران کمک کند تا از هرگونه بحث در طول فرآیند تصمیم گیری اجتناب کنند.

 

مرحله 3. تعیین اهداف

اهداف بیانگر خواسته ها و استراتژی ها هستند و از این رو فراتر از الزامات می باشند. مدیران باید اظهارات گسترده تری را نیز بیان کنند تا ایده ای کلی از آنچه می خواهند به دست آورند، داشته باشند.

 

مرحله 4. شناسایی گزینه های جایگزین

در نظر گرفتن رویکردهای مختلف به یافتن بهترین راه حل ها کمک می کند. هر جایگزین باید بررسی شود که آیا تمام الزامات را برآورده می کند؟ در نتیجه، مدیران فهرست کوتاهی از گزینه‌ها را برای بررسی بیشتر ایجاد می‌کنند.

مرحله 5. یک معیار باید دارای ویژگی های زیر باشد:
• جایگزین ها را مقایسه کنید
• تمام اهداف ذکر شده قبلی را شامل شود.
• معنی دار، عملیاتی و مشخص باشد.

 

مرحله 6. انتخاب ابزاری برای تصمیم گیری
به طور کلی، ابزار ساده تر، بهتر است. اما گاهی اوقات ممکن است در مورد مشکلات تصمیم گیری پیچیده چنین نباشد. انتخاب روش در درجه اول به پیچیدگی مسئله و اهداف تصمیم گیرنده بستگی دارد.

 

مرحله 7. ارزیابی جایگزین ها
پس از انتخاب ابزار تصمیم گیری، مدیران باید از ارزیابی گزینه ها در برابر معیارها به عنوان داده های ورودی استفاده کنند.

ارزیابی ممکن است عینی ، بر اساس یک واحد اندازه گیری (به عنوان مثال پول) باشد و یا اینکه ذهنی بر اساس یک قضاوت باشد. هنگامی که ارزیابی انجام شد، ابزار تصمیم‌گیری تعیین‌شده برای فهرست کردن موفق‌ترین گزینه‌ها استفاده می‌شود.

 

مرحله 8. ارزیابی راه حل ها
هنگامی که روش تصمیم گیری اعمال می شود، مدیران باید همیشه بررسی کنند که آیا گزینه های انتخاب شده با الزامات و اهداف مشکل مطابقت دارند یا خیر. اغلب، در مسائل پیچیده، گزینه‌های جایگزین نشان می‌دهند که مدل تصمیم‌گیری باید اهداف و الزامات اضافی را شامل شود.

 

جمع‌بندی

حسابداری با استفاده از اصول و مفاهیم راهکارهایی مناسب برای تصمیم‌گیری و سودآوری در کسب و کارها ارائه می دهد . استفاده از نرم افزارهای حرفه ای حسابداری مانند نرم افزار حسابداری یاس سیستم با داشتن گزارشات حرفه ای ، کسب و کارها را برای رقابت در بازار عرضه و تقاضا آماده ساخته و به آنان در رسیدن به اهداف استراتژیک یاری می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *